Jump to content

Erfaringer med m20b25 til 2,7

Recommended Posts

Posted

Har søkt endel på diverse forum og lest mye forsjelling om oppgradering fra 2,5 til 2,7. Inkludert 2 siste utgaver av total BMW. Står mye info, men fortsatt litt usikker på noen saker.. (mulig jeg er litt treig....)

Er det noen som har gjort dette om kan dele noen erfaringer om hva som ble brukt sammen av blokk, råder, stempler, topp og motorstyring?

Har fått tak i en m20b25 motor (har ikke hentet den enda så vet ikke noe mer om den) og har bestilt en veiv fra 2,4d motoren. Tenkte å bruke std m20b25 blokk, 320/323 råder, diesel veiv og orginal 325 eller steg 1 kam.

Er det bare å kjøre på med org 325 stempler? Hva mer bør jeg tenke på? Er det spesielle årmodeller av m20b25 motoren jeg bør satse på eller styre unna?

Hva med høvling av topp, klaring mellom stempler og ventiler, kompressjon osv?

Veldig takknemlig om noen som har vært igjennom dette gidder å bruke et par minutter. Sikker på at det er flere der ute som lurer litt på dette.

/Jon

Posted

Om akkurat dette har jeg (og flere andre også sikkert) skrevet endel om fra før av. Søk gjerne litt, for det er endel forskjeller/varianter ute å går (ergo endel å skrive - enda en gang. :wink: )

• 3 weeks later...
Posted

OK

Har nå lest det som er å lese om dette på diverse forum, men er forstatt et par ting som er litt usikkert for meg.

Jeg har en 86`M20b25 motor. Skal bruke en diesel veiv og 130mm råder fra eks en 320. Jeg skal ikke ha turbo så kompressjonen må opp. Hvordan? Har lest om høvling av blokk. Synes dette høres litt brutalt ut.. Noen som har gjort dette? Pris? Hva gjør man med reg reima? Har lest at man får justerbare kamdrev. Hvordan virker dette og hvor får man tak i dette?

Hvilke stempler bør jeg bruke? (noen som ikke tar i veiva) Må jo finne ut av det før jeg begynner å regne på komp og høvling.

Posted

om du bruker 86 mod stemplene sammen med deiselveiv,m20b20 råder for en vel 8.1 i komp ca? er vel nesten samme komp som faclift motoren til 325?

rett meg om jeg tar feil!

søk her på forumet og du for svar på det meste..har blitt skrivd mye om akkuratt dette!

edit: ups.. mente m20b20 råder selvklart

Posted
om du bruker 86 mod stemplene sammen med deiselveiv,m20b25 råder for en vel 8.1 i komp ca? er vel nesten samme komp som faclift motoren til 325?

rett meg om jeg tar feil!

søk her på forumet og du for svar på det meste..har blitt skrivd mye om akkuratt dette!

facelift motoren har 8.8:1 i komp.

kan du tysk?her er en link fra www.e30.de der det står masse om dette. http://wp1016621.wp027.webpack.hosteuro ... f00080.htm er vell mulig å oversette dette fra tysk til engelsk på www.altavista.com eller noe slikt.

Posted

oversatt til engelsk på http://www.freetranslation.com/

The M20 motor is the most frequent motor built in in the E30. He is suitable for a performance improvement as a Saugmotor up to ca. 210 HP. The following instructions should give the learned handicraft enthusiast a planning base into the hand, with whose aid he can construct its personal 327i motor.

Basic often is spoken would be therefrom that the 325e (eta) because of its Hubraums about 2.7 liters the correct basis around a so-called 327i to created, this is however only the half truth, most eta are are hardly suited such with 122PS and just this to construct a 327i, that should outclass a 325i. Also if it first not logically appears can be spoken yet therefrom that a 325i represents the better basis with regard to Einspritzanlage, motor control, exhaust concern of all in all. The Hubraum of 2.7 liters alone brings no achievement if the total background of the motor at least 325i level has not. As an exception, the rare 129PS eta must be seen herewith always, construction time 1/87 until 9/87, this offers similarly good prerequisites as well as a 325i and so many parts must not be traded is like this in a 122PS basis vehicle required.

The combination any totally of any eta motor block with any 320i/323i/325i cylinder head is anyway not possible. Based on the different piston form, only certain relatively rare 129PS eta motor blocks suit themselves / piston to the direct combination with 325i beheading correctly good, these eta motors had however then anyway already the actually suitable head that is suited with only slight or in entirely rare cases also totally without changes for the use of the required camshaft.

It gives successfully used will can some combinations that more or fewer, are described this in the following individually with advantages and disadvantages.

Posted

Greit nok dette med oversikt over stempler, utregning av komp o.s.v. men var ute etter å høre om om noen her har gjort dette og hva som ble gjort.

Er litt betenkt over dette med å høvle blokka. Snakka med Motor teknikk i Oslo og de mente man høvla i hjel blokka ved å ta av 2,1mm. Ville forøvrig bli mye mer kostbart en jeg først trodde.. (3000 ca)

Hva om man isteden bruker eta stempler. Disse har vel lavere pinnehøyde og er laget for standard 135mm råder. Har lest at disse stemplene skal være av dårlig kvalitet, men hva menes med dårlig..? Vil de gjøre jobben i en sugemotor som ikke skal varves alt for mye..?

Posted
Ville forøvrig bli mye mer kostbart en jeg først trodde.. (3000 ca)

Nå skal ikke jeg være så veldig negativ her, men for kostbart med 3000? Jeg betalte 3000 kr for borring av blokka mi 2mm, samt planing av toppen (på blokka). Så litt dyrt for jobben var det. Men 3000kr i trimsammenheng er ikke så mye peng. Det er dyrt å hente ut sugehester, bare vent å se.

Hva om man isteden bruker eta stempler. Disse har vel lavere pinnehøyde og er laget for standard 135mm råder. Har lest at disse stemplene skal være av dårlig kvalitet, men hva menes med dårlig..? Vil de gjøre jobben i en sugemotor som ikke skal varves alt for mye..?

Eta-stemplene er på ingen måte lage for 135mm råder. De har 130mm råder, faktisk samme råden som i M20 b20 og b23.

Om de er så veldig dårlige, kan jeg ikke forstå - det er jo BMW-standard..

Og du ville ha høy komp? Monter da inn de tidlige konvekse høykomp-eta stemplene. Da får du en komp på 11,0:1 hvis du har 731-toppen og 10,4:1 med 885-toppen.

Posted

Takk Pedi. Var sånn info jeg var ute etter.

Veit det koster, men ble litt skeptisk når de sa at jeg ødela blokka ved å gjøre det. De anbefalte heller å gå for andre stempler.

Da satser jeg på høykomp eta stempler og 130mm råder. Så slipper jeg å maskinere blokka. (var vel det du mente) Har 885 toppen, så da blir det 10:4 i komp og det passer bra. (litt mer etter planing av topp)

Vet du noe mer om hvilke typer stempler dette er? Hvilke motorer og årstall snakker vi om? Noen som har?

Posted

Jeg har liggende både konvekse og konkave Eta-stempler, men jeg har solgt en M20 b27 motor (som skal bygges fra bunn av) - men der har ikke kjøper bestemt seg for hvilke av stemplene han vil ha ennå...

Posted

OK, men da vet du hvertfall at jeg er int.

Trenger i utgangspunktet bare stempler (og råder), men om noen har en kompl eta blokk så kan jeg vurdere det også.