Bimmerlars Skrevet Februar 16, 2006 Skrevet Februar 16, 2006 Hvis jeg ikke får godkjent bilen min. 318 turbo. Og blir stoppa av mistenksom politi. Kan de sende meg rett til BT, eller får jeg en såkalt mangellapp og må ned ditt om x antall dager? Så jeg rekker og bytte motor i mellomtida
haakon Skrevet Februar 17, 2006 Skrevet Februar 17, 2006 la være å legge ut navn/regnr så går det nok bra. kan aldri tenke meg at politi åpner panseret for å sjekke der. isåfall er det andre varer enn turbo de ser etter
Bimmerlars Skrevet Februar 17, 2006 Forfatter Skrevet Februar 17, 2006 Skal nok mye til, men dersom bilen har bråkete eksos og de begynner å grave. Kan de sende meg direkte til BT eller får jeg tid til å skru litt først?
BMW324TDa Skrevet Februar 17, 2006 Skrevet Februar 17, 2006 De kan ta bilen din rett på rulla som de enten har med seg eller de sender deg til nærmeste BT for sjekk. Også ser de effektøkningen og regner ut hvos mye du skylder staten i avgifter, pluss du får mangellapp på resten, være seg bremser, understell osv osv som ikke stemmer med effekten.... For å si det kort; ALDRI kom i klammeri med Staten eller noen av dens instanser. Sveis igjen panseret. Hehe...
Betakaroten Skrevet Februar 17, 2006 Skrevet Februar 17, 2006 EDIT: Han over meg var raskere og med et mer fornuftig svar
haakon Skrevet Februar 17, 2006 Skrevet Februar 17, 2006 på biler over 10år kan man vel øke effekten uten å betale noe? eller gjelder det kun chiptrim? uansett bør du flytte (eller kanskje ikke) hvis politiet der ikke har annet å gjøre enn å forfølge folk med støyende eksos. smalt hull på størrelse med en knyttneve i potta på nissanen og kjørte med det i godt over et år før eu kontrollen.med litt ettertenning var det helt konge. mener å ha lest et sted at de ikke kan måle effekten på biler med aut - stemmer det?
Gunnar Skrevet Februar 17, 2006 Skrevet Februar 17, 2006 Haakon, det betyr ingenting hvor gammel bilen er. Det er 10 år siden førstegangsregistrering _i Norge_ som gjelder. Og til trådstarter, forkle turboen som en dynamo eller AC-kompressor eller noe...
Bimmerlars Skrevet Februar 17, 2006 Forfatter Skrevet Februar 17, 2006 Etter hva jeg har hørt kan man nekte polititet og se under panseret? Forkler man den som noe å blir sendt til biltilsynet så ser de det uansett. Bilen min er førstegangregistrert for over ti år siden. Hva kan de ta meg på da?
ehrnst Skrevet Februar 17, 2006 Skrevet Februar 17, 2006 Gamle eier av bilen min blei stoppa, og fikk en saftig mangellapp som nå er mitt ansvar. Det gjaldt bla. turbo, baklykter etc. Fikk vel en frist på en mnd eller no på å vise bilen
Viko Skrevet Februar 17, 2006 Skrevet Februar 17, 2006 Tydlegvis mangen av dere som tror BT og politi er noen grønnskollinger, dei vet ka en turbo er. Blir du stoppa må du regne med du får en mangell-lapp med 2´er feil, og da må bilen vises.. Vist dei er sikkeleg vrang kan du få kjøreforbud.. Kresjer du, eller kjører ned noen får du eit helvete, regress. Beste er at du prøver å få det godkjent. Alltid risiko og kjøre med turbo/kompressor uten godkjenning..
2RE_Racing Skrevet Februar 17, 2006 Skrevet Februar 17, 2006 Hvis du bare blir stoppa på byen en kveld av en patrulje, kan de ikke gjøre annet enn å gi deg en mangellapp, og bilen må da forevises trafikkstasjon innen en uke.. Men er bilen i så dårlig teknisk stand at vedkommede ikke anser bilen som i tilfredstillende teknisk stand (f.eks om du ikke har noen form for lys bak...) så kan de gi ta skiltene. Treffer du derimot på en teknisk kontroll, så har du selv lite å si, når det gjelder å åpne panseret osv. Disse karene er som regel bilmekanikere også, så man må ikke se på de som kontorrotter...
haakon Skrevet Februar 17, 2006 Skrevet Februar 17, 2006 nå har jeg bare hatt lappen siden 96 så jeg har ikke rukket å oppleve teknisk kontroll enda,så hva som skjer der vet jeg ikke. men i 97 så var en kompis av meg på strømmen med sin capri 1.6. denne hadde fått transplantert inn en langt nyere 2.8motor og det ga uante burne-muligheter. midt i en piruett blinka det i blålys... mannen med uniform informerte om at det ikke var lov,men uaktsom kjøring. bilen var av null interesse for ham. førerkort,vognkort takk. og bot til gutten med dunbarten. meninga med historien er-det er vel ikke vanlig praksis å gå igjennom motoren ved utskrivning av forelegg pga trafikkforseelser?`eller å stoppe noen for morroskyld å se hva de har under panseret. havner mann i en ulykke der fart ikke er en faktor vil vel dette ikke bli ett tema der heller? nevnte fyr med dunbart kræsja med en vekter i samme periode,ikke pga fart,men fordi han hadde lagt setet så langt tilbake at han kun så hustaka. vekteren skrev at det kom en tom bil rundt hjørnet og traff han midt på. forsikringa dekka det også...
BreitBau Skrevet Februar 17, 2006 Skrevet Februar 17, 2006 Teknisk kontroll er kontroll av bilen i ordets rette forstand Men er jo opptil humøret på politifolka hvor grundig de går gjennom bilen. En teknisk kontroll kan inneholde ALT fra sjekk av vognkort og førerkort, til fullsjekk. Sjøl har jeg opplevd teknisk kontroll der de ber deg sette på lys, for så å gå en runde rundt bilen og sjekke bremselys, fjernlys, blinklys osv. Tar ett grovt overblikk på dekka for å se at det ikke er alt for gæli, og får samtidig med seg om vinduene dine ser greie ut (ikke nediset, kølsvarte i soting e.l.) Har aldri opplevd eller hørt om noen folk som har blitt sjekka for motorstørrelse. Forrige bilen min var en 316i, med heftig lydpotte bak, som bråkte noe innihe***tte. Ble stoppa i teknisk kontroll flere ganger, men fikk aldri noe spørsmål om effekt stemte, eller om desibel nivå. Når det er sagt har jeg en kamerat som har fått melding om visning på bilen sin hos BT pga støy, og måtte sette på ekstra lydpotte. En kamerat har blitt tatt for trimsett på moped (sjekka det med valse de hadde med seg). Og en annen kamerat fikk trøbbel med staten da han kjørte rundt i en ombygd M5 der det sto 520i i vognkortet. Enden på den historien var, (og vær så snill BAAARE bli misunnelige), at han stakk ned på biltilsynet med ombygnings-godkjenningspapirer fra BMW. Fyren her nede så på papirene, så på bilen (her snakker vi overblikk a là 5-6 sekund), for så å mumle noe om at detta sikkert går noe grønnjævli etterfulgt av humring. Han ba med kameraten min inn på kontoret så han kunne skrive det inn i vognkortet, å 5 min senere så var bilen en godkjent ombygd 520i til M5 med notis i vognkortet. INGEN ekstra avgifter, ikke noe stress. BT på Gol er kongefolk.
K Landre Skrevet Februar 17, 2006 Skrevet Februar 17, 2006 Men politiet har vel ingen myndighet til å sjekke bilen din da. Er vel kun BT som kan kontrollere den vel..?
Custom Edition Skrevet Februar 17, 2006 Skrevet Februar 17, 2006 Hvis du bare blir stoppa på byen en kveld av en patrulje, kan de ikke gjøre annet enn å gi deg en mangellapp, og bilen må da forevises trafikkstasjon innen en uke.. Men er bilen i så dårlig teknisk stand at vedkommede ikke anser bilen som i tilfredstillende teknisk stand (f.eks om du ikke har noen form for lys bak...) så kan de gi ta skiltene. Treffer du derimot på en teknisk kontroll, så har du selv lite å si, når det gjelder å åpne panseret osv. Disse karene er som regel bilmekanikere også, så man må ikke se på de som kontorrotter... politiet kan sende deg Rett på biltilsynet! Det gjør de ofte her..stopper potensielle "dødsfeller" og rånere ++. Ble selv stoppet med en civic jeg hadde fordi jeg hadde amerikanske lexuslys og da røde blinkers bak(hadde ikke kobla om enda) De gav meg beskjed om og direkte kjøre på biltilsynet hvor de stod og venta og tok grundig sjekk av Alt annet også..inkludert motor. Her var det faktisk turbo påmontert men den slapp jeg unna med mens det stod flere biler utenfor og ventet på å måtte inn på kontroll mens fler ble avskiltet på stedet så det er nok ikke mye som skal til i dag..samarbeidet mellom purken og bilvrangsynet blir bedre og bedre og de tar seg slike hyppige kontroller i ny og ned der du ikke har sjans til og skru ut diverse ting som ikke er helt lovlig under panseret..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå