SIG Skrevet Februar 22, 2006 Skrevet Februar 22, 2006 Jeg har en 1999 320i sedan, med en litt merkelig feil, håper dere har noen tips. Motoren går enkelte ganger veldig ujevnt (rykk og napp) ved gasspådrag . Dette skjer kun med turtall under 2.000 og jeg har kun opplevd det i 3, 4 og 5 gir. Jeg må teste litt mer, men det kan nesten virke som om feilen oppstår oftere ved gasspådrag ut av svinger, og da spesielt rundkjøringer. Kanskje bilen misliker rundkjøringer like mye som eieren. Noen tips?
Joe Skrevet Februar 22, 2006 Skrevet Februar 22, 2006 Jeg har en 1999 320i sedan, med en litt merkelig feil, håper dere har noen tips. Motoren går enkelte ganger veldig ujevnt (rykk og napp) ved gasspådrag . Dette skjer kun med turtall under 2.000 og jeg har kun opplevd det i 3, 4 og 5 gir. Jeg må teste litt mer, men det kan nesten virke som om feilen oppstår oftere ved gasspådrag ut av svinger, og da spesielt rundkjøringer. Kanskje bilen misliker rundkjøringer like mye som eieren. Noen tips? Er ingen guru, men jeg tror det er luftmassemåleren. Det er en plug som sitter utenpå intaket. Ihvertfall på min (318i).
SIG Skrevet Februar 24, 2006 Forfatter Skrevet Februar 24, 2006 Takk. Noen flere som mener det samme? Jeg har vært ute å testet litt mer, og det er helt klart at feilen oppstår i eller rett etter en sving. Det oppleves nesten som at de sideveis G-kreftene bilen utsettes for hindrer den i å få nok bensin i noen sekunder, før motoren begynner å gå som normalt igjen, men det kan jo ikke være det ettersom det fungerer fint på høyt turtall. Er det noe jeg kan gjøre for å test LMM? Kanskje deaktivere den på noen måte, slik at den går i nødprogram?
fre Skrevet Februar 24, 2006 Skrevet Februar 24, 2006 Min 99 323i er på samme måten. mail meg på freolss@online.no om du finner ut hva det er. for jeghar vært på 3 verksted. Men de merker det ikke engang, så neste gamg skal de sitte på!
SIG Skrevet Februar 26, 2006 Forfatter Skrevet Februar 26, 2006 Nå har jeg testet litt mer og fått bekreftet noen mistanker. For det første, feiler er nesten ikke eksisterende når motoren er helt kald. Det er først når temp-måleren begynner å røre på seg at feilen dukker opp. I dag når jeg prøvde å fremprovosere luggingen skjedde det noe rart. Plutselig lyste det gule motorlyset, samtidig som motoren ble helt rar. Hele motoren vibrerte lett ved gasspådrag i hele turtallsregisteret og effekten var kraftig redusert. Jeg stoppet bilen og skrudde av og på motoren og feilen var borte, dvs tilbake til utgangspunktet. Dette må vel ha noe med tenningen å gjøre? Desverre er mine kunnskaper i motorrommet begrenset til å fylle spyleveske, men er det noe jeg kan sjekke på egen hånd?
SIG Skrevet Mars 9, 2006 Forfatter Skrevet Mars 9, 2006 Endelig fant jeg feilen, og bilen går som en drøm nå. Var en dårlig coil, noe som er et kjent problem på E-46 av denne årgangen i følge verkstedet. Rart at ikke flere av dere her på forumet har vært borti dette problemet. Sweet..
fre Skrevet Mars 9, 2006 Skrevet Mars 9, 2006 Så flott! Kanskje det er samme problem på min da! Klarte du å ordne/finne det ut selv? Hvor mye kostet det?
SIG Skrevet Mars 9, 2006 Forfatter Skrevet Mars 9, 2006 Nå var jeg så heldig å få dette skambillig gjennom en bekjent som jobber på BMW-verksted, men en coil koster orginalt ca 800-900kr. I tillegg kommer arbeid. Feilen hos meg kom opp i diagnoseverktøyet som tenningsfeil på cylinder 2. Hvis den ikke kommer opp under diagnose, må de testes manuelt, eller byttes en etter en, noe som tar lengre tid vil jeg tro. Du kan jo også være så uheldig at mer enn en coil er defekt.
fre Skrevet Mars 9, 2006 Skrevet Mars 9, 2006 Ok.. får prøve et verksted igjen.. tror ikke det kommer opp hos meg på diagnose, de sier hvertfall at de har sjekka diagnose.. AKKURAT samme problemer som du hadde.. Går kjempefint ellers. Får prøve å finne ut av det Ser du og bor i Skedsmo. Brukte du Stenshagen på Åråsen eller?
SIG Skrevet Mars 9, 2006 Forfatter Skrevet Mars 9, 2006 Jeg kjøpte bilen på Stenshagen i fjor, men jeg fikset den hos autocentrum i Oslo. Feilen har trolig vært der helt siden jeg fikk bilen. Jeg mistenker at feilen ble logget i diagnosesystemet den gangen jeg prøvde å framprovosere luggingen, og det gule motorlyset kom på, som jeg beskrev i et innlegg over. Grunnen til det er at feilen bare var registrert en gang i diagnosesystemet, men luggingen skjedde hele tiden. Kanskje du kan prøve det samme.
fre Skrevet Mars 9, 2006 Skrevet Mars 9, 2006 Har ikke fått opp det gule lyset noen gang.. har provosert den noen ganger, og da trekker den elendig etterpå, og rister/vibrerer som du beskriver.. kanskje jeg burde trå til enda mer så kanskje jeg får lyset.. hehe kan ikke skjønne annet enn at det er samme problem! Fikk lyst å få det sjekket med en gang! hehe Ene verkstedet skyldte på sprukne plugger, men det hjalp jo ikke.. nei, nå ble jeg optimistisk.. hadde nesten gitt opp kanskje jeg burde kontakte autozentrum da, siden de kanskje husker ditt tilfelle
SIG Skrevet Mars 10, 2006 Forfatter Skrevet Mars 10, 2006 Lykke til. Håper du får fikset det. Hvis bilen din har gått relativt lite, er det mulig at du kan få litt goodwill hos BMW, siden dette er en kjent svakhet. Verd å prøve. Jeg fikk ikke det, siden bilen min har trillet 150.000km, men fikk det jo billig uansett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå