Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk ikke start i går.

Merkelig.

Tenkte først på batteriet ettersom jeg har tabbet meg skikkelig på det før.

Jo da så ut som det var lite væske på det.

Kjøpte 1 liter med batterivann og startet å etterfylle... fylte og fylte, vips så var den literen borte.

Får start nå, men er batteriet ferdig for godt, eller kan det hente seg inn igjen?

Er ikke dette sjekkpunkt når du leverer bilen på inspeksjon I og II?

Batteriet var orginalt med BMW klistermerker osv og jeg mistenker at det kan være orginalbatteriet. Hva er ca levetid på et batteri?

Skrevet
Normal levetid sier de er ca 5 år.

Ok da er det vel bare å bytte....

Noen som kan anbefale noen gode batterier? Utsalgssteder?

Skrevet

Hvis man har syrebatteri, som de fleste har, så er det ikke dumt å investere i en syrevektsmåler.

Koster 100 lappen på Biltema. Denne måler syrevekta i cellene.

Da kan du enkelt se om styrken i batteriet er bra eller ikke. Volt over polene sier bare om hvor mye volt som er der, ikke hvor lenge de klarer å levere det. Og samtidig "vedlikeholdslade" batteriet hver 3. måned i vinterhalvåret er å anbefale. Helst oftere også hvis man har store strømkåte forsterkere tilkoplet.

Skrevet
På 320'n byttet jeg etter 8 år. Har opplevd at det har vart i 10-12 år på andre bilmerker. Så 5 år synes jeg er lite.

Det heter seg sånn at leverandørene sier ca 5 år, men alt er relevant.

Det kommer jo ann på hvordan batteriet er behandlet osv..

Skrevet
På 320'n byttet jeg etter 8 år. Har opplevd at det har vart i 10-12 år på andre bilmerker. Så 5 år synes jeg er lite.

Regner med at dette batteriet har sittet i siden 99 dvs. ca 7 år. Dette er jo også en dieselbil med stor motor så det stiller store krav til batteriet.

Du bør i allfall ikkje bytte før du ser at det ikkje er liv i det lenger! Funkar det fint så er det ingen vits

Enig i det, men det er litt stress å lure på om du får start hver dag du kommer ut til bilen. I tilegg tør jeg ikke bruke Webastoen før jeg vet at batteriet holder. Kan virke som om batteriet er i orden, så kommer det en kald natt og vips så er det dødt i gjen. Men hvis dere tror at det kan være håp så får jeg gjøre et forsøk. Det går jo mot varmere tider... :)

Og samtidig "vedlikeholdslade" batteriet hver 3. måned i vinterhalvåret er å anbefale

Jeg hater å bo i borettslag. Eneste muligheten er å ta ut hele batteriet, men vet ike hvor populært det er å begynne å lade batteri nedi bodene her... Hadde jeg hatt egen garasje med strømuttak hadde jeg montert defa warmup med vedlikeholdslading med en gang. Har ingen strømkilde i nærheten av der jeg parkerer bilen. Parkerer jeg utenfor inngangen (hvor jeg kan strekke ledning fra ene boden) får jeg parkeringsbot... :evil:

Lade det fullt. Så syrevekten er bra

Det kan jeg vel gjøre ved å kjøre en lang tur også?

Må kjøpe meg en slik syrevektmåler, da finner jeg altså ut om batteriet er gåent eller ikke?

Hvilke verdier skal det ligge innenfor?

Skrevet

Syrevektmåler er noe de har på de fleste bensinstasjonene rundt omkring. Stikk innom å få sjekket batteriet ditt der, så slipper du å kjøpe. Så sant du ikke vil ha en da.

Skrevet

Ville ikke tatt sjansen på at et batteri blir bra etter en langtur. At det får stå uten belastning på lading er bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...