Gunnar Skrevet Mars 2, 2006 Share Skrevet Mars 2, 2006 Hva er den enkleste og rimeligste måten å rengjøre understells/motordeler på når man som hobbymekaniker vil ha bort tjukke lag med 15 år gammel drit? Har ikke tilgang på delevasker sånn uten videre.. ikke på denne kanten av landet. Har prøvd med litt rødsprit, men det er ikke veldig lett å få delene helt gullende rene, spesielt ikke deler med mange krinker og kroker. Nytter det å la delene ligge i et kar med rødsprit en stund? Andre bedre ting? Skader ikke at det går greit å lakkere etterpå, det ser jo gjerne litt flottere ut med lakkert toppdeksel og slikt.. Det er så utrooolig kjedelig å skru på plass igjen deler som ser helt j.... ut når man først har hatt de av. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mack10 Skrevet Mars 2, 2006 Share Skrevet Mars 2, 2006 Motorvask fra en bensinstasjon skulle vel gjøre susen?? Sterkere greier det enn rødsprit.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AC Schnitzer Skrevet Mars 2, 2006 Share Skrevet Mars 2, 2006 Sist jeg demonterte så brukte jeg Sabilex og børste. Skylte av med bensin på slike ting som er i kontakt med det. Lynol eller hva det heter er i alle fall sterkt, har aldri prøvd det på bil men... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Mars 2, 2006 Forfatter Share Skrevet Mars 2, 2006 Motorvask fra en bensinstasjon skulle vel gjøre susen?? Sterkere greier det enn rødsprit.. Er ikke det som oftest bare en vanlig avfetting? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Rune Skrevet Mars 2, 2006 Share Skrevet Mars 2, 2006 det er 2 typer "avfetting" noe som kan blandest med vann og ikke. avfettning skal ikke kunne blandest med vann da dette vil bli hvitt og litt tykkere konsistens. alkadisk mikroemulisjo eller hvordan d skrivest er vel ett kjent ord for ekte avfettning. du får og veldig mange sterke såper som tar dritt og div bedre enn bensinstasjonenes "avfetting" asfaltfjerner er vel d sterkeste du får kjøpt på bensinstasjon og kan ikke blandest med vann altså "rett" type. prøv d og c om d løser seg med det. vist ikke har vel crc noen gromme produkter som kan funke, deretter ikke en så grei pris men d funker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pedi Skrevet Mars 2, 2006 Share Skrevet Mars 2, 2006 Kun kan jo "lage" deg en "delevasker" som slik som den jeg holder på med? Har en rustfri tank som er skåret et "kakestykke" utav, med hengsler, rist inni etc... For din del, ta gjerne en bøtte eller et større fat (samme hva..) og fyll opp med diesel eller parafin. Legg delene i der over natta, og bruk en kost til å vaske dritten neste dag. Gjerne mens delen ligger i væskebadet.... Husk! Bruk verneutstyr, briller, åndevern og hansker. Ikke svelg dieselen, hvis svelges - ta kontakt med lege umiddelbart Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stian329 Skrevet Mars 2, 2006 Share Skrevet Mars 2, 2006 Ikke svelg dieselen, hvis svelges - ta kontakt med lege umiddelbart Husker for noen år tilbake da jeg hadde fått tak i noe Jet A-1(drivstoff til fly/helikopter) på jobb som jeg skulle fylle på en gammel dieselbil jeg hadde. Satte 25l-kanna på bilens tak, la en slange nedi kanna-andre enden av slangen inn i kjeften for å suge. Enden på visa var at jeg endte opp med sikkert 3-5dl rett i kjeften/trynet Svelgte heldigvis ingenting men faen det stinka og smakte drit! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M6 Bjørn Skrevet Mars 2, 2006 Share Skrevet Mars 2, 2006 Som nevnt over her er diesel enkelt og greit og bruke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trotto Skrevet Mars 2, 2006 Share Skrevet Mars 2, 2006 Enden på visa var at jeg endte opp med sikkert 3-5dl rett i kjeften/trynet Så det er deg som er avbildet i avataren? Nedgrodd dritt pleier jeg å skrape av med skrujern (flatjern) eller lignende. Etterpå tar jeg resterende skitt med Biltemas kaldavfetting. Jeg har ikke prøvd maken til det stoffet - til den prisen er den fantastisk. Spyl av med varmt vann etterpå. http://www.biltema.no/products/product. ... emId=82899 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Filur Skrevet Mars 2, 2006 Share Skrevet Mars 2, 2006 Diesel er nok det beste. Vi bruker det for å rense deler i maskinen på båten, og det blir blankt som fy... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SteffenM2 Skrevet Mars 2, 2006 Share Skrevet Mars 2, 2006 Hehe, parafin er veldig bra.. det bruker vi i dele vaskeren vår.. Ellers, sandblåsing? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet Mars 2, 2006 Share Skrevet Mars 2, 2006 fylte diesel i en spruteflaske jeg og spruta i motorrommet, ogspylte av etterpå....fin fin:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johjoa Skrevet Mars 2, 2006 Share Skrevet Mars 2, 2006 teknisk sprit eller olje (hydralikkolje) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
propan Skrevet Mars 2, 2006 Share Skrevet Mars 2, 2006 Den ultimate delevask? OPPVASKMASKINEN! Bare sørg for at kjerringa ikke kommer hjem med det første! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lien Skrevet Mars 2, 2006 Share Skrevet Mars 2, 2006 Jeg skal gi deg et meget godt tips jeg Gunnar! Jeg er industrimekanikerlærling på et verksted med 6-spindla dreibenker og der er vi borti mye dritt hver dag. Eldgammel olje med messingspon blandet i seg som sitter så godt at får du det på huden går det ikke av med pimpsteins såpe. Det vi gjør er at vi legger først delene i et bad av noe som kalles Shellsol D70. Da er nesten all dritten løst opp og det kan blåses bort eller tørkes av med fille. For å få bort det siste i knirker og kroker bruker du Loctice SuperClean. Da får du samtidig fjernet alt fettet på delene, noe du ikke får med rødsprit/whitesprit. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå