e30 tic Skrevet Mars 5, 2006 Skrevet Mars 5, 2006 igår fikk eg ribbet ut motor og gir osv av delebilen min. en kjekk overraskelse var jo at det sto 260 kasse i den.. siden eg skal bygge om ticen til manuell. skal plane gripe flaten på svinghulet før montering, etter å ha lest div tråder om tungt\lett svinghjul, har eg vurdert å lette det. men etter en rask kikk på svinghjulet synes eg ikkje det var mye å "ta av"! lurer defor på hva er vekta på div m20 svinghjul? motor er en 83mod m20b23. skal få skrudd av svinghjulet i kveld å veid det
Pedi Skrevet Mars 5, 2006 Skrevet Mars 5, 2006 8,4kg veier svinghjulet på m20.... M20 ble nå vel levert med 2 svinghjul + twin-mass svinghjul. Det svinghjulet som er best å bruke (hvis en skal ha ett lett) er det som E12, E21, E28 og E30 hadde på M20en. 2 sistnevnte ble levert helt til "modellskiftet" september 1984. M20 svinghjulet som kom da var tyngre. Jeg burde selvsagt husket hvor mye kg de to forskjellige var. Men det husker jeg ikke desverre. Hvis jeg skal gjette, så ser jeg for meg 2 tall: 7,1 kg på 1. generasjon og 8.4 kg som du skrev på andre generasjon svinghjul. Twin-mass er vel oppe i 11+kg eller noe sånn...
Bimmerlars Skrevet Mars 5, 2006 Skrevet Mars 5, 2006 Du tar av på baksiden av svinghjulet. 3-5kg har jeg sett folk letter til vanligvis på M20
e30 tic Skrevet Mars 5, 2006 Forfatter Skrevet Mars 5, 2006 takker for svar! baderomsvekta mi sa 7kg..så 7.1 stemmer nok bra.. er litt usikker om eg skal ta av noe for vekta sin del, i og med at den har såpass lav komp 7.8 føles den jo ganske så treg på lave turtall! noen gode synspunkter på dette?
Pedi Skrevet Mars 5, 2006 Skrevet Mars 5, 2006 Hvis du på død og liv må ta av mer vekt, så maks 1-1,5 kg.. Noe masse må du jo ha igjen...
e30 tic Skrevet Mars 5, 2006 Forfatter Skrevet Mars 5, 2006 nei eg må ikkje ta av noe på død og liv hehe! men er alltid greitt å høre andres erfaringer før enn gjør noe. blir nok bare planering av gripeflaten.
Bimmerlars Skrevet Mars 5, 2006 Skrevet Mars 5, 2006 Har du sett?? Hva mener du? http://e30.se/lattade%20svanghjul.htm Leste om dette på et forum en gang, og da pleide folk å ta av så det var +-5kg tyngde på det. Spørs litt hva bilen skal brukes til hvor mye man bør ta. Et lett svinghjul gir visst en turtallsvillig motor, men den kan bli vrien å få av gårde. Så et alt for letta svinghjul egner seg ikke til dragracing... Dette sier teorien ihvertfall, så da overlater jeg ordet til de som har prøvd det i praksis og fortelle oss om det er sånn jeg sier
e30 tic Skrevet Mars 5, 2006 Forfatter Skrevet Mars 5, 2006 har også lest litt om dette.. går nok fint å dreie av en kg og to uten at det blir for svakt... skal enn ha det enda lettere må en jo frese, og da er det sraks litt mer arbeid. eg lurte egentli på om noen som kjører m20 med pusthjelp har god erfaring med et letta svinghjul...er jo ikke ute etter å få den mer turtallsvillig, bare å få den til å føles noe friskere på lave turtall.. ot: så har eg en trimmet vw motor som som bla halvparten av svinghulet er fjernet på.. dette fungerer fint, drar greitt til 8500o\min, og den kan fint dras i gang på 1000 o\min...
Bimmerlars Skrevet Mars 5, 2006 Skrevet Mars 5, 2006 Når jeg skrev "turtallsvillig" så mente jeg egentlig en rapp motor. Som flyr fort opp og ned i turtall. Bare sånn at ingen misforstår
e30 tic Skrevet Mars 6, 2006 Forfatter Skrevet Mars 6, 2006 nå ble det vertfall bare et fin kutt over gripeflata for min del denne gangen:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå