Vegard Skrevet Mars 10, 2006 Skrevet Mars 10, 2006 Alt startet med at det var feil på ABSn på bilen. Jeg leste litt på forumet her og tenkte jeg skulle prøve å spyle for å vaske sensorene (de satt fast og var umulig å få ut, derfor brukte vi den metoden). Men uansett, etterpå når jeg startet bilen gikk den ikke på alle sylindre, det hørtes helt jævli ut. Jeg trykte litt på gassen i ren refleks og når jeg slapp igjen gikk motoren rett ned til null. Øket som normalt, men så rett ned til 0. Hvis jeg gjorde det samme, men ga litt forsiktig gass på rundt 1000 omdreininger og slapp klarte motoren å holde seg på tomgang. Tenkte det var kondens i bensinen, var ca 20 liter bensin på bilen og har ikke brukt den på en stund. Jeg for rett inn på en bensisstasjon og kjøpte kondensfjerner og hadde det på. Selvfølgelig fikk jeg ikke med meg at den var beregnet på 40 liter bensin. Altså fikk bilen dobbelt opp. Da jeg oppdaget det, etter bilen hadde gått i 5 min på tomgang, fylte jeg bilen full for ikke å ødelegge noe. (Tenkte jo selvfølgelig ikke på at jeg skulle ha fylt 20 og ikke 45 liter for å få alt rett.. var i panikk!) Etter det funket bilen greit, hadde en langtur i dag hvor alt var nesten i orden. Bilen hakket ved pådrag på rundt 1,5 -2 tusen omdreininger. Nå senere når jeg skulle kjøre meg en tur igjen var bilen helt mongo igjen, den tenner på alle sylindre men blir daff når jeg gir på og bensinforbruket er voldsomt. Nåla under turtelleren lå på max når jeg prøvde å holde 60 km/t. Jeg kjørte rett ned på en bensinstasjon og fylte på kondensfjerner for de siste 20 liter som manglet. Da gikk den som bare det, alt i orden helt til jeg lot den stå på tomgang mens jeg pratet med en kompis. Når jeg skulle kjøre begynte alt på nytt igjen! Noen som har peiling på hva som foregår?! Jeg har time på BMW verksted på onsdag i nesteuke, men skulle gjerne ha hatt noen tips til i alle fall en midlertidlig fiks fordi verkstedet er 10 mil unna og bilen bruker, i følge komputern, 3,9 liter på mila!
Rope Skrevet Mars 10, 2006 Skrevet Mars 10, 2006 hvor var det du spylte med vann? prøv å tenk om feilen kom etter det, da kan du spruta på noen kontakter eller lignende. men har du skrudd opp å sjekka alle pluggene dine? eller om den suger falsk luft et sted? prøv med startgass. Sjekk også tomgansregulatoren mens du er i gang.
Vegard Skrevet Mars 10, 2006 Forfatter Skrevet Mars 10, 2006 Jeg tok av et hjul etter det andre og spyla meget godt rundt og bak bremseskiva i forsøk på å vaske abs sensorene. Men jeg spyla også godt i stortsett hele hjulbuene fordi det var veldig skittent. Det var like etter det at bilen ble rabiat og ikke gikk på alle sylindre, men jeg husker at jeg reagerte på at bilen var pittelitt daff på tur til der jeg spyla. Men det var uansett ikke noe nøkk eller noe sånt. Akkurat det kom like etter spylinga. Får vel prøve det du skriver i morgen formiddag da.
Jonass Skrevet Mars 11, 2006 Skrevet Mars 11, 2006 ja sjekk pluggene og ellers ta en titt i motoren å se at alt er på "plass" etter den kunnskapen du føler du har. Men du trenger ikke uro deg for kondensfjerneren, er ikke så nøye med hvor mye bensin det er og sånn. så der tror jeg ikke feilen ligger. Men verkstedet finner nok ut av det nå de kobler den til motoren 10mil bare jeg har 25mil til nærmeste bmw verksted!
Vegard Skrevet Mars 11, 2006 Forfatter Skrevet Mars 11, 2006 Snodig! I dag når jeg startet bilen fungerte den utmerket! Men når jeg stoppet i 20 min og startet igjen skjedde ble den akkurat som før. Helt fin på tomgang, men med en gang det blir litt motstand dør motoren. Jeg klarer å kjøre fint i andregiret, men når jeg girer videre i 3 osv blir det på en måte for tungt for motoren. Bilen sakner farten og bruker mye bensin. Virker som om motoren ikke får bensin.. eller muligens for mye? Men det er i alle fall helt klart at hvis jeg starter bilen når den er varm fra før går alt galt. Og hvis jeg starter når den er kald er alt i orden.
Jonass Skrevet Mars 11, 2006 Skrevet Mars 11, 2006 Vet ikke om det er noe vanntempratur sensor på denne? På primeraen til dama var sånn og da var det v.tempsensorn som var gåen. Drev å stoppa og nøkt noe voldsomt når den ble varm.
Vegard Skrevet April 22, 2006 Forfatter Skrevet April 22, 2006 Har vært og fått en diagnosetest på bilen og det kom fram feil på luftmengdemåler og spjeldpotmeter. Det hadde altså ingenting med spylingen min å gjøre. Delene er byttet og alt virker som det skal! Edit: Feilen på ABSen var et hydroaggregat, til de som kanskje engang får samme problemet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå