Gå til innhold

serviceintervall på e46


jcvold
 Share

Anbefalte innlegg

....BMW forsikkrar om at intervallet på 25.000 held rikeleg! Dette vert påvirka av køyrestil partikkelinnhald i olja og ei rekkje andre parameter.... dersom ein svinkøyrer eller har masse kaldstaratar eller anna form for ekstra "slitasje" på olja så tel den fortare ned enn ein km for ein km.

Trur det er griet å følge dette dersom bilen er utstyrt med denne finessa... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor ofte bør oljen på en e46 320ci 2000`modell byttes?

hvor mye olje går det med?

Det går som nevnt 6,5 liter olje med filterbytte. Når jeg lar min stå et par timer å dryppe av seg går det stort sett på 6,7 liter. Heiser bilen rett opp når jeg kommer hjem fra jobb og lar olje renne ut når den er varm og tar ut filteret, før jeg går inn og spiser middag. Det renner mer olje ut når motoren er varm og det følger litt mer dritt ut fordi den ikke rekker å legge seg på bunn i alle krinker og kroker i motoren.

Selv bytter jeg olje og filter ca. hver 8000km, men jeg anbefaler å bytte olje og filter midtveis mellom bilens egen serviceinidkator uten å nulle ut denne. Hvis du har en 2001-modell (årsmodell, ikke registreringsår), så har du intervaller på 25000km, bytt da ved 12500km. Det er en billig forsikring mot motorproblemer å bytte olje litt oftere enn hva BMW sier. Og mekanikerne ved flere BMW-verksteder jeg har snakka med er også litt tvilende til hvor sunt det er med så lange intervaller over lang tid. Etter at de har sett hva som kommer ut av motoren etter så lange intervaller, så bytter de olje og filter oftere på sine egne biler enn hva serviceindikatoren tilsier.

Og hvis du har automatkasse, så bør olje og filter på denne byttes ved hver Insepction II. Som en god bekjent av meg sa: "Vi bytter jo ikke olje på de kassene så ofte lenger, men så bytter vi mange girkasser da..."

Søk også på innlegg fra meg som inneholder "olje". Jeg har posta noen linker til bilder av motorer som går langt på samme olja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....BMW forsikkrar om at intervallet på 25.000 held rikeleg! Dette vert påvirka av køyrestil partikkelinnhald i olja og ei rekkje andre parameter.... dersom ein svinkøyrer eller har masse kaldstaratar eller anna form for ekstra "slitasje" på olja så tel den fortare ned enn ein km for ein km.

Trur det er griet å følge dette dersom bilen er utstyrt med denne finessa... ;)

Kan du forklare hvordan motoren vet partikkelinnholdet i oljen? Tar den oljeprøver og analyserer underveis da eller? Eget labaratorium inni motoren? Wow må si BMW har kommet langt gitt.:P

Jeg synes de SI greiene er noe forbanna dritt. Jeg vil mye heller følge med på slikt selv enn at jeg må drive å resette de idiotiske lampene osv. Er mye bedre med biler som følger ett fast interval enn det tullet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du forklare hvordan motoren vet partikkelinnholdet i oljen? Tar den oljeprøver og analyserer underveis da eller? Eget labaratorium inni motoren? Wow må si BMW har kommet langt gitt.:P

Jeg synes de SI greiene er noe forbanna dritt. Jeg vil mye heller følge med på slikt selv enn at jeg må drive å resette de idiotiske lampene osv. Er mye bedre med biler som følger ett fast interval enn det tullet der.

Partikkelinnhold tar den selvsagt ikke med i beregningen. Men på nyere BMW'er er det antall liter drivstoff som avgjør serviceintervallet. Km er egentlig et dårlig mål for når en bil bør bytte olje of filter fordi kjørestil og kjøremønster kan variere kraftig. Kondens og kaldstarter er ting som fort bryter ned en olje. Og ved kaldstart, hardkjøring og bykjøring vil forbruket pr km øke, noe som gjør at bensinforbruk er et bedre mål for oljeskiftintervaller enn bare rene km-intervaller (som ikke tar høyde for økt motorslitasje ved forhold som beskrevet over).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går som nevnt 6,5 liter olje med filterbytte. Når jeg lar min stå et par timer å dryppe av seg går det stort sett på 6,7 liter. Heiser bilen rett opp når jeg kommer hjem fra jobb og lar olje renne ut når den er varm og tar ut filteret, før jeg går inn og spiser middag. Det renner mer olje ut når motoren er varm og det følger litt mer dritt ut fordi den ikke rekker å legge seg på bunn i alle krinker og kroker i motoren.

Heiser opp bilen sier du,har du løftebukk i garasjen din? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heiser opp bilen sier du,har du løftebukk i garasjen din? :)

Mja, har ikke løftebukk enda, men jeg har en kontakt i Sverige som skal skaffe meg en 2-søyler. Forhåpentligvis kommer det på plass før sommern. 8)

Åssen det, trenger du å få løfta opp bilen? Du bor jo rett i nærheten av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det var ikke noe spesiellt jeg lurte på,trodde bare du hadde en løftebukk iom att du løfta opp bilen når du tok oljeskift.

Skulle ønske jeg hadde hatt plass til løftebukk i min garasje i grunn.... :(

det måtte vært utrolig kjekt og ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...