Gå til innhold

ABS problem E36


Ventura
 Share

Anbefalte innlegg

En "nøtt" for erfarne BMW-mekkere:

Har feil i ABS-systemet som følger (1993 325 iA):

Ved tenning på/start av motor slokker alle lamper som normalt.

Etter varierende kjørt distanse tenner varsellampe for ABS. Dette kan være etter 10 meter eller etter 10 kilometer kjørt distanse.

Tok bilen til bilelektroverksted for diagnose med følgende resultat:

1. diagnose: 8(!) feilkoder: 17, 81, 88, 113, 114, 120, 132 og 152

Mekaniker mistenker gamle koder og sletter feilminnet.

Tar en kort prøvetur, og konstaterer at ABS lampe tennes etter noen meter som før.

2. diagnose: 1 feilkode: 132 - sensor bremsepedal feil/ingen signal

Skifter bremselysbryteren (4-polig), men får fortsatt stort sett samme feilen... :-(

Etter flere testturer kan det se ut som at enkelte ganger tennes ABS-lampa ved første aktivering av ABS (hard bremsing), men ikke hver gang. Vanligvis tennes lampa etter noen meter kjøring (15-200 meter), andre ganger kan jeg kjøre flere kilometer før lampa tennes.

Har kontrollert alle og skiftet to hjulsensorer, prøvd nye releer, sjekket og rengjort koplinger til sensorene + nå sist skiftet bremselysbryteren. Begynner å bli ganske frustrert....

Er det noen som har erfaring/tips i forbindelse med samme feil?

Takker for alle tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være ledingsnettet og koblingen til kontaktene. Har du sjekket at disse er ok? Har det at ABS lampa tenner sammenheng med at du bremser eller svinger? Har du prøvd å kjøre svært pent og rett fremover lenge for å se om det trigges da? Har du samme størrelse og type dekk på hele bilen med lik slitasje og likt lufttrykk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gått nøye inn for så sjekke ledninger og kontakter til bremselysbryteren, annet enn å rense/spraye kontaktene.

Kontakter til sensorer er som tidligere nevnt også kontrollert.

Ville tro at et evt ledningsbrudd ville gi konstant feil....(?)

Har også prøvd forsiktig kjøring rett frem, men får samme feilen...

I dag kjørte jeg ca 5 km før lampa tentes, og det skjedde på en rett strekke med flat, fin vei. Har mao ingen betydning om jeg kjører rett frem eller svinger eller bremser...

Dekkene er samme merke/dimensjon og like gamle. Hadde samme feilen med sommerdekkene på.

Ser ut som jeg bare må prøve med en ny/annen kontrollboks...

Vet noen om det er samme kontrollboks for alle E36?

Eller må det være fra samme år, evt ha samme serienummer el.l.?

Eller kan det ha med lokket til diagnosekontakten å gjøre? (Leste på et amerikansk forum at dette kunne lage merkelige feil i el.systemet hvis det var defekt). Det er jo noen kontakter og en liten print i lokket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...