Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har begynt å bråke i kupe vifta når den går på de lågeste hastighetene

Noen som vet om det er lager på vifta eller om man må bytte ut hele greia...

Har hørt at vifta er vanskelig å ta ut... er med AC

Skrevet

sannsynligvis begynner lagerene i vifra di å bli veldig slitt ja! har aldri byttet på e36 j, men har gjort det noen ganger på e30.. bør gjøre det på e36'n min nå snart tror j...

Skrevet

Det er trolig lagrene i vifta som er slitne. Hvis du har flaks så kan det være at det holder å fette opp glidelagrene slik at det holder noen år til. Vifta er ganske dyr, så i mange tilfeller lønner en oppfetting seg. Ikke bruk olje, den blir borte i løpet av noen måneder. Hvor langt har bilen gått?

Skrevet

Jeg pleier å stikke på apoteket å be om sprøyter med medium og large kanyle. Så varmer jeg opp multipurpose fett og bruker kanylen til å få fettet så nærme lageret som mulig. Jeg pleier også å varme opp fettet litt slik at det flyter lettere. Hvis du løsner et par av låseringene på akslingen, så kan du flytte denne litt frem og tilbake slik at fettet kommer godt inni glidelagrene. Du må nok ha ut vifta ja. Lettest å jobbe med dette innendørs.

Skrevet

Jeg skiftet nesten nettopp viften min (ikke AC), og det er ikke helt lett.

Er noe ekstremt knoteri og lirkeri bare for å få den ut (!!). Måtte røske til. Jeg turte derfor (etter jeg fikk den ut) ikke å sette inn en ny selv, med fare for å ødelegge viften som kostet 1800,- fra koed.dk. Bestilte heller en verkstedtime og fikk den satt inn for ca 600,- (én time). Bedre det enn å ødelegge viftebladene, for så å måtte kjøpe ny vifte, for så å måtte bestille verkstedtime ;)

Skrevet

Jeg har samme problem,min begynner å bråke litt innimellom(200000km),hvordan tar jeg den ut? Har 2-sonet klima.

Skrevet

Noen som har link til en DIY på dette?

På E30'en min bråker det også litt på hastighet 1 og 2, men gidder ikke å demontere halve bilen viss det kan fikses lettere. :-k

Skrevet

Jeg strevde med å bytte vifta mi (m/klima).

Brukte et par timer på å finne fram til jævelskapet får så å se at det ikke var plass til å få den ut.

Du må ha av ventildekselet på motoren for å få den ut og inn.

Jeg endte opp med å sette bilen på verksted, noe som kostet 5500,-

Bare vifta kostet ca 4000,-.

Jeg har en brukt vifte til salgs som jeg kjøpte hos GS som jeg hadde tenkt å sette i men det ble det jo aldri noe av. :D

Skrevet

Har hatt oppe dekslet fremme i motoren til vifta. Er igrunn lett å kommet til selve vifta når man har demontert deksler og slikt. Men hvordan det er å få ut og inn selve vifta vet jeg ikke. Det ser lett ut...

E36 318.

Skrevet

Nei, det er ikke lett ;) Jeg har virkelig prøvd i mange timer. Men bevares. Dere må da gjerne prøve :D Husk å ikke ødelegge viftebladene på vei inn igjen.

Skrevet
Jeg strevde med å bytte vifta mi (m/klima).

Brukte et par timer på å finne fram til jævelskapet får så å se at det ikke var plass til å få den ut.

Du må ha av ventildekselet på motoren for å få den ut og inn.

Jeg endte opp med å sette bilen på verksted, noe som kostet 5500,-

Bare vifta kostet ca 4000,-.

Jeg har en brukt vifte til salgs som jeg kjøpte hos GS som jeg hadde tenkt å sette i men det ble det jo aldri noe av. :D

Tror du virkelig har blitt lurt på den prisen der ja. haha!

Koed.dk selger den original til DKK 1.295,00 . Jeg kjøpte selv min der (ikke klima). For meg, så kostet det bare én verkstedtime å montere dette (640,-). Så de må ihvertfall ha loppet deg for en del. Det kan virkelig ikke ta SÅ mange timer å skifte en slik motor, versus en uten klima (forskjellen er én og to viftehjul). Virkelig ihvertfall slik at de ikke har visst hvordan man gjør det, og derfor brukt masse timer på det.

Skrevet

Tror du virkelig har blitt lurt på den prisen der ja. haha!

Koed.dk selger den original til DKK 1.295,00 . Jeg kjøpte selv min der (ikke klima). For meg, så kostet det bare én verkstedtime å montere dette (640,-). Så de må ihvertfall ha loppet deg for en del. Det kan virkelig ikke ta SÅ mange timer å skifte en slik motor, versus en uten klima (forskjellen er én og to viftehjul). Virkelig ihvertfall slik at de ikke har visst hvordan man gjør det, og derfor brukt masse timer på det.

:idea: Kan nok hende det er mere problematisk på en bil med klima. Regner med at den har rør (fra AC systemet) ut og inn til cupe i tillegg til de vanlige slangene.

Muligens kan det da være mere demontering av interiør for å klare dette uten å forvolde noen skade.

Etter en slik operasjon må også klimaanlegget fylles på nytt. Pris på det pleier å ligge på 1500-1600,- i tillegg til den andre jobben, da det er gassen som er kostbar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...