Gå til innhold

Lugging i økonomi-modus på automat


Fr4nk
 Share

Anbefalte innlegg

Var og kikket på en 92 modell 520 touring igår med automatgir. Var litt småpirk med bilen, men ting var overkommelig. Men en ting jeg stusset litt på var at automatkassa "lugget" litt når den stod i økonomi-modus(hvis det er det det heter, har svært lite peil på automat:)), men den fungerte fint på de andre valgene ("sport" og ettellerannetsom jeg ikke husker).

Eieren mente det kunne være pga lite girolje på kassa. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

Ellers er jeg svært taknemlig om noen kan gi meg en liten innføring, om noen har litt greier på disse automatkassene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite olje på gearkassa tviler jeg litt på,spør heller eier når det sist ble skiftet olje på kassa.

Automatkasser er svært dyre og overhale så mitt råd til deg er og få eier til og skifte olje og filter på kassa.Og se om problemet da forsvinner,gidder ikke eier dette så finn deg en annen bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk et tips på bmwccn om at det kunne være dårlig pakninger i innsuget som kunne føre til dette, og at det ville oppleves annerledes på økonomi og sport modus mtp forskjellige turtall. Noen som har formeninger om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være lite olje på kassa som er problemet. Da vil du kunne få for lite trykk og clutchpakkene vil ikke koble inn og ut i riktig hastighet (og da vil du oppleve rykking). Skader ikke å sjekke, men et tett filter i kassa vil kunne gi tilsvarende problemer. Hvis eier er usikker, bytt olje og filter. Det skader ikke å prøve det først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Fikk et tips på bmwccn om at det kunne være dårlig pakninger i innsuget som kunne føre til dette, og at det ville oppleves annerledes på økonomi og sport modus mtp forskjellige turtall. Noen som har formeninger om dette?

Stiller meg litt tvilende til det,forskjellen mellom sport og økonomi er att du i sport kan dra den litt mer på turtall og så går den ikke i lock up.Kan ikke se att innsuget på motoren skal kunne ha noe innvirkning på automatkassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller meg litt tvilende til det,forskjellen mellom sport og økonomi er att du i sport kan dra den litt mer på turtall og så går den ikke i lock up.Kan ikke se att innsuget på motoren skal kunne ha noe innvirkning på automatkassa.

Det er jo uansett lett å sjekke med en boks startgass. Bare spraye litt på og rundt slangene og sjekke om turtallet øker (på tomgang).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være lite olje på kassa som er problemet. Da vil du kunne få for lite trykk og clutchpakkene vil ikke koble inn og ut i riktig hastighet (og da vil du oppleve rykking). Skader ikke å sjekke, men et tett filter i kassa vil kunne gi tilsvarende problemer. Hvis eier er usikker, bytt olje og filter. Det skader ikke å prøve det først.

Rykking akkurat når den girer, eller ellers og? Lå i ca 80km/t og cruiset uten noe giring, og det var da jeg kjente det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen automatgir-guru, men clutchpakkene i girkassa blir presset inn i inngrep av oljetrykket, så hvis du får lite trykk grunnet lavt oljenivå eller tett og skittent filter, så vil du vel kunne oppleve dette.

Min gamle E28 med automat tok kvelden pga lavt oljetrykk på kassa. Etter en lang oppoverbakke med full gass, så nektet den å bevege seg 1. og 2. gir. Den sto bare og rusa. Men ring til et automatgirkasseverksted (langt ord gitt) og hør med dem hva de tror. Automatgirkasser er jo for et eget fag å regne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lå i ca 80km/t og cruiset uten noe giring, og det var da jeg kjente det.

Det er sannsynlig vis lock-up du har opplevd her. Den girer ikke, men i 80 km/t låses kassa til motoren slik at den ikke spinner på converteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...