Gå til innhold

hva er forskjellen??


Skar
 Share

Anbefalte innlegg

Her kan du se: (finnes mer på www.autopower.se)

M50 320i/325i (Rak 6:a - 24 ventiler) 1991 - 1996 M50 är mycket hållbar motorkonstruktion utan direkta svagheter. Kamaxeln drivs med hjälp av en kedja. Tickande ventiler kan förekomma och orsakas oftast av igensatta hydrauliska ventillyftare, vilket kan indikera på slarv med oljebyten. Vibrationer på tomgång kan förekomma och orsakas bland annat av trasig luftmassemätare. 1993 fick M50 motorn en teknisk uppdatering bl.a. i form av VANOS, vilket ger bättre vrid på låga varv samt lägre förbrukning.

M52 320i/323i/328i (Rak 6:a - 24 ventiler) 1996 - 2000 M52 motorn gjorde sin debut i samtidigt som E39, och ersätter M50 motorn. M52 är precis som sin föregångare en mycket hållbar konstruktion utan några direkta svagheter. Precis som föregångaren finns såväl VANOS som kamkedja, skillnaden är att motorn är helt byggd i aluminium. Tickande ventiler kan förekomma och orsakas även här allt oftast av slarv med oljebyten. Vibrationer på tomgång kan förekomma och orsakas bland annat av trasig luftmassemätare eller kamaxelgivare. 1999 fick M52 en teknisk uppdatering bl.a. i form av dubbel-VANOS, dvs. att man även fick VANOS på utblåssidan. Vilket resulterade i bättre vridmoment på låga varv samt lägre förbrukning.

Sånn i grove trekk er 323 (M52) en nyere konstruksjon enn 325 (M50) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har finni en bil som jeg muligens skal kjøpe, altså en 323 97 mod, men i anonsen står det at bilen er en 323 med motorvolum på 2.5l og at det er 170 hk. så da er spørsmålet, hva er gjor ettersom det er 192 i 325 :?: Takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel det samme som med 523, den har samme motor (2,5l) og er oppgitt med 170hk. Mange tester har vist at den yter nærmere 185hk. Mulig det var rundt 1995 Tyskland innførte nye avgifter på antall hestekrefter.

Mange teorier verserer rundt dette, noen sier at det ble gjort for å holde utsalgsprisene på bilene "nede".

At det er 192hk i 325 ->95 og 170 (185) i 323 96-> har vel rett og slett med at det er to forskjellige motorer/konstruksjoner å gjøre. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den leverer på en annen måte enn 325en

M50 klarer 245 Nm ved 4200 rpm.323i med M52 motoren klarer 245 Nm ved 3950 rpm hvis jeg ikke husker feil.

Konklusjonen min må bli at du burde velge en 323 foran en 325 fordi det er en nyere motorkonstruksjon, samt at den antageligvis vil være billigere å forsikre både pga ytelse på papiret og statistikken, det er jo på langt nær så mange 323 som 325 :D

Du burde prøvekjøre en av hver for å se om du merker noe særlig forskjell :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mange dynoruller som viser litt for mye effekt eller opereres av ukyndige. Så der kan de 185 hk målt i 323 kommer fra. Mulig at den har mer enn det BMW opplyser om også men er vanskelig å vite. 325i blir ofte målt til godt over 200 hk orginalt så det er sagt.

Forskjeller i effekt kommer i hovedsak av andre kamaksler, annen innsugmanifoil, annen DME, simplere eksosanlegg.

Grunnen til at 323 kom på markedet må være at de ville ha en modell mellom 328 og 320.

Ønsker du en bil som er mindre slitt så er 323 svaret. Ønsker du en bil som er litt raskere og bedre egnet til turbokonvertering med 600 HK i sikte så velger du en 325i. 323 har mer komfortabel karakter i motoren mens 325 leverer kreftene på en mer sporstlig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...