Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har en kompis som er interresert i å kjøpe en E34 525 Tds automat 93mod.. Bilen skulle han få for en billig penge, da gearkassen var gåen. Bilen er chippet. Han skulle få med ny brukt motor og gear i tillegg.. Noen som vet om det er en vanlig feil på disse når de blir chippet?

Skrevet

sikker på det? spurte på bmw verkstedet og fikk høre at det ikke var noe problem med "normal" chipping. er vel mere det at mange tror at det ikke skal skiftes olje og filter som tar dem....?

Skrevet

Enig med Haakon her.

Men gir er det vel ikke flust av, men er bilen billig nok - så er det jo bare til å slå til?

Skrevet
sikker på det? spurte på bmw verkstedet og fikk høre at det ikke var noe problem med "normal" chipping. er vel mere det at mange tror at det ikke skal skiftes olje og filter som tar dem....?

Det kommer helt an på hvilken bil det er. Noen girkasser tåler langt mer moment enn originalmotoren, andre tåler ikke en liten økning engang. Det avhenger også av årsmodell, da BMW ofte har inngått avtaler med ZF/Getrag/GM etc over tid, så det kan godt være et skille midt i et modellår. Det letteste er å se etter i ETK hvilke andre biler girkassa er brukt på, og evt spørre produsenten av girkassa hvor mange nm den er laget for å håndtere.

X5 3.0d er en bil som ikke tåler noe særlig chipping før girkassa tar kvelden. Og det er dyrt...

Skrevet

Takker for info!

Det har seg slik at det er vel 140hk eller noe originalt og 280Nm, etter chipping sier eier at det er oppimot 180hk og 350nm.

Han har også brukt bilen til å trekke større campingvogner, så de faktorene sammen tror jeg er skyldig årsaken til at girkassa var gåen. Man får vel kanskje et annet kjøremønster også etter chipping med slik effektøkning..

Ellers så var vi å så på bilen i går kveld. Girkassa var rape gal, den slurte og lugget i forover og revers, og var ikke med på kick-down. Det er tre forskjellige programmer: eco, sport og winter, men den var låst i economy...

Ellers var bilen 99% strøken utvendig og 100% innvendig med skinninteriør. Eneste feil var soltaket der en skinne var knekt, kostet visst rundt 20.000 å reparere. Varmeapparatvifta var død, noe jeg tror er pga bryteren.

Bilen og motor som stod i var gått 268.000km og startet lett og malte som en katt. Motoren og gir som medfølte var gått 130.000 med papirer.

Jeg synes 50.000 er ok pris for bilen slik den står. Hva tror dere?

Skrevet
Det letteste er å se etter i ETK hvilke andre biler girkassa er brukt på

hvis jeg da har sett riktig har min tds samme kasse som 530i fra 93. er vel noe mer krutt i den en oljebrennern min?

Skrevet
Det letteste er å se etter i ETK hvilke andre biler girkassa er brukt på

hvis jeg da har sett riktig har min tds samme kasse som 530i fra 93. er vel noe mer krutt i den en oljebrennern min?

Vil tro at de 2 motorene vil ha omtrent likt dreiemoment. Hva heter kassa da?

Skrevet

Mener på at begge kassene heter ZF5HP18, men var ganske sikker på at V8en har en annen innfesting enn M50en... Men selve innmaten i kassen er nok den samme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...