Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sliter noe vanvattig med å få liv i motortemperaturmåleren. Bilen er en 85 320 med 323 motor fra 83.

Har bytta 2 følere, målt fobindelse til instrumentet og prøvd med et annet instrument jeg kjøpte på høggern. Nåla flytter litt på seg akkurat i det man vrir om nøkkelen, men ingen ting mer.

Finns det en sikker metode å teste instrumentet? Leste et sted at man kan kortslutte ledningen til jord og at nåla skal vise maks. Stemmer dette?

Ledningen som jeg mener er til føleren er brun/lilla. Føleren er av den typen med en "pinne" som stkker ut. Er en lignende føler med 2 "pinner" rett ved siden av, men jeg har kommet frem til at dette er en bryter som slår ut ved 70grd. Og har vel da ingen ting med instrumentet å gjøre. Har heller ikke funnet noen skjemaer som viser denne føleren.

Håper noen har noen tips. Har knota med dette leeenge og beg å bli lei.

Skrevet

Er det vanlig 1,5volts batterier eller er de oppladbare? Alle andre instrumenter viriker. Har derfor liten tro på at det er batteriene, men er jo verdt et forsøk.

Skal prøve med et potmeter og simulere motstand i kretsen. Da bør det ikke være noen tvil..

Skrevet
Alle andre instrumenter viriker. Har derfor liten tro på at det er batteriene, men er jo verdt et forsøk.

Er jo ikke akkurat uvanlig at de batteriene er defekte, så en god prosentandel av de gamle instrumentene som fås tak i på bruktmarkedet er fucked up...

De gamle VDO-instrumentene er jo også infisert med dårlige printkort....

Skrevet

Takker..

Fant feilen til slutt. Dårlig kontakt i kontakten ved sikringsboksen. Har ohm`et ledningen frå føler til instrument flere ganger og da her alt virka ok. Typisk det, men har i det minste lært litt!

Skrevet
Alle andre instrumenter viriker. Har derfor liten tro på at det er batteriene, men er jo verdt et forsøk.

Er jo ikke akkurat uvanlig at de batteriene er defekte, så en god prosentandel av de gamle instrumentene som fås tak i på bruktmarkedet er fucked up...

De gamle VDO-instrumentene er jo også infisert med dårlige printkort....

Får prøve her før jeg lager ny tråd.

Har problemer med tankmåler når den kommer under halv tank.

Hørt det er en sykdom på E30 at den ofte ikke virker på nedre halvdel av tanken.

Lurer derfor på om denne feilen oppstår i instrumentet/printkort eller om det er måleren i tanken.

Lampe til reservetanken lyste også konstant og ble hurtig koblet ut.

Kjøpte bilen på sensommeren, men ønsker nå å rette opp de små sykdommene som er på den i løpet av påsken. Er derfor greit å vite hva som kan loddes eller fikses billig og hva som må kjøpes brukt eller nytt.

Takknemlig for alle svar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...