Øyvind Skrevet Mars 18, 2006 Skrevet Mars 18, 2006 På min E39 523iA har jeg fått feil på PDC-systemet (Park Distance Control) Når jeg setter bilen i revers begynner det straks å hyle, og da er det ingenting bak bilen! Denne lyden forsvinner etter ca 5-10 sek. Når jeg prøver å rygge bilen bak mot en vegg, eller en annen parkert bil virker ikke dette systemet, det piper ikke sånn som det skal gjøre, faktisk piper det ikke i det hele tatt! Hva er galt? Noen som har peiling på dette Er det noe jeg selv kan gjøre for å finne ut hva som feiler
Kjetil Sømme Skrevet Mars 19, 2006 Skrevet Mars 19, 2006 Kan godt være feil på en sensor. Få kjørt bilen på et BMW verksted så de kan lese av feilkodene for å se hvilke deler som ikke fungerer i PDC-systemet.
mhane Skrevet Mars 19, 2006 Skrevet Mars 19, 2006 Hvis en sensor er gåen så vil systemet varsle om det med et langt pip når du setter den i revers. Deretter vil ikke systemet fungere i det hele tatt. Grunnen til det er at hvis du rygger mot et objekt i sonen til sensoren som er gåen så vil det jo til slutt gå galt. Selv om det piper for en annen fare som ligger på andre siden men lengre borte. Det er altså trolig en sensor som er gåen. Du må finne ut hvilken sensor som er gåen og få byttet den. Etter hva jeg har hørt må systemete kalibreres etter bytte av sensor, dvs at det lønner seg å få gjort dette hos et bmw verksted.
Hakon Skrevet Mars 19, 2006 Skrevet Mars 19, 2006 Sjekk at det ikke ligger noe på sensoren.. dette skjedde også med E60'en - flere ganger... ofte om det lå litt snø på, eller kanskje bare en frosset vanndråpe. (kan fryse inni de bittesmå sprekkene, og er derfor veldig vanskelig å se) sjekk dette først i alle fall..
drno Skrevet Mars 19, 2006 Skrevet Mars 19, 2006 Måtte bytte sensor selv i fjor, hadde samme problem som deg. Det er enkelt å sjekke sensorene: Du må ha en assistent som setter bilen i revers for deg. Så legger du øret inntil hver sensor, du vil høre en tydelig tikkelyd hvis sensoren fungerer. Finner du en som ikke tikker, er det av med støtfangeren, og bytte sensor. Min PDC fungerte utmerket etter dette, trengte ingen kalibrering. Lykke til!
Øyvind Skrevet Mars 19, 2006 Forfatter Skrevet Mars 19, 2006 Okey... nå har jeg hatt med meg en assistent som hørte etter tikking i sensorene. Alle sensorene tikker, men en av dem tikker veldig svakt...kan det være feil på den da
drno Skrevet Mars 19, 2006 Skrevet Mars 19, 2006 Ja, hvis det er tydelig forskjell sammenliknet med de tre andre, ville jeg byttet den sensoren.
Øyvind Skrevet Mars 22, 2006 Forfatter Skrevet Mars 22, 2006 Tror jeg skal bestille to stk. sensorer fra Koed... det ser ut til å være to av følerene som tikker veldig svakt!... Får prøve å bytte dem og se om det blir bra.
Øyvind Skrevet April 5, 2006 Forfatter Skrevet April 5, 2006 Nå har jeg byttet di to sensorene som tikket svakt, og det ser ut til å fungere helt fint Tror jeg skal bytte en tredje sensor, jeg oppdaget at den var litt tvilsom da jeg prøvde å teste systemet ved å bevege en gjenstand sakte mot hver av sensorene...
mhane Skrevet April 9, 2006 Skrevet April 9, 2006 Har selv byttet en sensor nå. Fungerte kjempefint. Trengte ikke noe kalibrering eller noe. Dette var ytterste høyre sensor slik at jeg ikke trengte å ta av fangeren. Brukte 15 min på operasjonen.
Øyvind Skrevet April 9, 2006 Forfatter Skrevet April 9, 2006 Ja jeg tok en tur innom den lokale Bmw-forhandler/verksted, og spurte dem om det måtte kalibreres etterpå, og mekanikeren/teknikeren jeg snakket med sa at det ikke skulle kalibreres! Så det er ganske enkelt bare "plug'n play" jeg fant ut at det er ikke nødvendig å ta av fangeren for å bytte alle disse sensorene, man tar ganske enkelt bare av listen(e)! Artig når det går så enkelt og greit
Bjørn 320 Skrevet April 9, 2006 Skrevet April 9, 2006 Hadde lignande problem med min...var konstant piping, men av og til funka det faktisk heilt fint. Viste seg at eine sensoren var død...så bestilte ny og det funka godt som gull Slapp heldigvis å ta av fangaren...så det var gjort på 5 minutt
maxmix Skrevet Juni 8, 2006 Skrevet Juni 8, 2006 Hadde lignande problem med min...var konstant piping, men av og til funka det faktisk heilt fint. Viste seg at eine sensoren var død...så bestilte ny og det funka godt som gull Slapp heldigvis å ta av fangaren...så det var gjort på 5 minutt tar opp denne tråden jeg, har ått akkurat samme eil jeg. innes det noen diy på nettet med bilder som viser skite av pdc føler? mvh
Bjørn 320 Skrevet Juni 8, 2006 Skrevet Juni 8, 2006 tar opp denne tråden jeg, har ått akkurat samme eil jeg. innes det noen diy på nettet med bilder som viser skite av pdc føler? Reknar med det er ganske likt som på E36. Er ein fordel å ha bilen opp på bukk, eller i det minste få bakerste delen litt opp. På min var det følaren festa med eit klips på innsida som måtte bøygast til side, deretter var det berre å trykke følaren inn frå utsida.
maxmix Skrevet Juni 8, 2006 Skrevet Juni 8, 2006 tar opp denne tråden jeg, har ått akkurat samme eil jeg. innes det noen diy på nettet med bilder som viser skite av pdc føler? Reknar med det er ganske likt som på E36. Er ein fordel å ha bilen opp på bukk, eller i det minste få bakerste delen litt opp. På min var det følaren festa med eit klips på innsida som måtte bøygast til side, deretter var det berre å trykke følaren inn frå utsida. ok, såpass enkelt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå