Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har en ulyd bake på høyreside. Har kjørt bilen mens den var heiset opp og kom frem til at lyden kommer fra drivakslingen eller hjullageret. Lyden kan beskrives som "dunk, dunk, dunk" i lav bass tone. Lyden følger også farten på hjulet. Er dette drivakslingen eller hjullageret? Har kjent på hjulet men kan ikke merke noe slark, så tror derfor ikke at det er hjullageret. Uansett, er det vanskelig skifte drivakslingen og/eller hjullageret?

Skrevet

Trodde dette jeg og, men med bilen løftet opp og drift på hjulene, hører man at lyden kommer fra høyre bakhjul. Ingen som har hatt samme problem?

Skrevet

Jeg holder også en knapp om at det er gummifaenskapen til opphenget til mellomaksellageret etter forklaringen din (svak dunk dunk, økende ved økende hastighet) Men det er ikke så vanskelig å bytte drivaksel og lager bak. Eneste er at du trenger en kraftig muttertrekker med 32? kopp for å løsne drivakselen i spindelen, og en rørtang for å løsne boltene på klokka (egentlig umbrako men de bruker man å rive over...) Lykke til, håper det ordner seg, slike ting er irriterende!

Skrevet

Irriterende ja! Var som sagt helt sikker på at det var noe på mellomakslingen jeg og, men det er det som sagt ikke. Men er det "vanlig" at en ødelagt drivaksling kan lage slik lyd? Eller er det noe annet som kan lage lyden i omrdet? Hjullageret kan jeg ikke kjenne er ødelagt. Har tatt tak oppe og nede på hjulet og det er ikke noe slark her. Kan lageret likevell være problemet?

Skrevet

Har det samme problemet jeg også på min. Blir veldig med støy når jeg drar på litt.. Nylig skiftet hjullager, så jeg tviler det er det. Kan kanskje være mellomakslingen da..

Skrevet

Tror også på drivknuter/ drivaksler.

Jeg byttet lageret på mellomakselen nettopp. Var tidligere slik at når jeg begynte å kjøre/ gi på, vibrerte å "klonket" det, men nå mellomakslingen kom opp i fart, stabiliserte den seg, og merket ingenting...

Skrevet

Naboen har også samme problemet på sin bil, og han har nytt lager.

jeg for min del mener på at det ligger i navet... Tro det eller ei. Har bare ikke hatt tid til å bytte enda... Skal gi en tilbakemelding på når lenkearmen bak er byttet....

Skrevet

Vært kjekt om du kunne gitt ei tilbake melding når det er gjort.

Jeg vet i hvertfall at 2 av foringene i traversen bak er slitt. Kan det ha noe med denne vibrasjon lyden å gjøre?

Skrevet

Hei igjen. Kan opplyse om at på min bil er foringer så og si nye, så dette er ikke problemet. Regner med at jeg bytter drivaksling og drivknute bake på høyre siden. Håper dette løser problemet mitt. Er det noen som vet hvilke deler fra gs jeg burde handle for fikse dette? delenummer på drivaksling og drivknute? Og en annen ting; burde man skifte hjullager på samme plass samtidig eller er dette unødvendig om lageret er i orden?

Skrevet

Jeg byttet lageret på mellomakselen nettopp. Var tidligere slik at når jeg begynte å kjøre/ gi på, vibrerte å "klonket" det, men nå mellomakslingen kom opp i fart, stabiliserte den seg, og merket ingenting...

Hvor mye kostet det å få fikset det? har nemelig samme problem med min bil nå...bortsett fra lyden.

Skrevet

Hvor mye kostet det å få fikset det? har nemelig samme problem med min bil nå...bortsett fra lyden.

Hoho, det var dyrt... Hehe. Vertfall for en lærling. Hmmm, har klart å rote bort kvitteringen, men mener det kom på ca. 4500... :-( Men var jo et helvette å kjøre med, og sikkert ikke gjort på et blunk å skifte selv heller...

• 6 years later...
Skrevet

Jeg har akkurat samme problemet nå folkens. Fra førersetet, så rister det og det kommer dunkelyder fra høyre bak, altså under bak frontpassasjer. Jeg har ikke sendt den til diagnose enda, men noe sier meg at det kan ha som dere sier med mellomaksling osv. Jeg hadde den på service for typ 4 mnd siden. Den var stor, 23 tusen kroners service. Alt av bærearmer, skiver, clutch osv ble byttet. Men når jeg fikk den tilbake så var det en VELDIG lavt hint av dunking ved pådrag. Det var et dunk også var det over, men over tid har både lyden og ristingen vokst og vokst. Nå er det ekstremt hvis jeg gir på i første og andre gir. Det går bort i 3, 4 og generelt i høyere fart men jeg ser at girspaken rister ekstra mye nå. som om den vil hoppe ut av giret. Som om den ikke får ordentlig tak. Hva skjedde med dere som hadde det problemet? Og hva måtte til for å få det ordnet?.. Evt pris på deler og repareringen hadde vært veldig kjekt da.:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...