glosi Skrevet Mars 24, 2006 Skrevet Mars 24, 2006 Jeg har en 320i 86' Er ikke verdens beste mekaniker, men klarte å bytte vifterem på min tidligere bil en gammel Nissan Cherry. Nå virker det som om vifteremen på min E30 straks må strammes eller helst byttes. (Piper veldig nå som det er kaldt og batterilampa begynner å lyse innemellom) Har ikke skrudd noe på E30'n ennå, så kjenner lite til motorrommet, amatør som jeg er, fant jeg ikke ut hvor vifterema var på bilen min, jeg så den hvertfall ikke når jeg så etter den fra oven i dag. Kan noen forklare meg hvor den ligger og om det er vanskelig å bytte på denne bilen. Setter stor pris på litt hjelp, da det er kjedelig å plutselig ha strømløs bil
TBG.E30 Skrevet Mars 24, 2006 Skrevet Mars 24, 2006 Mellom selveste motoren og radiatoren. Bak den store viften i forkant av motoren.
propan Skrevet Mars 24, 2006 Skrevet Mars 24, 2006 Se på motoren din rett foran radiator,da ser du vifta også. Løs opp dynamo og lur reima over vifta.
BalleKnalle Skrevet Mars 24, 2006 Skrevet Mars 24, 2006 Hvis du finner dynamoen først så er det en smal sak...
glosi Skrevet Mars 25, 2006 Forfatter Skrevet Mars 25, 2006 Har ikke servo, takk for rask svar fra alle sammen:)
glosi Skrevet Mars 25, 2006 Forfatter Skrevet Mars 25, 2006 Var ikke så lett som jeg trodde det der. Har bestemt meg for kun å stramme vifterema da den ikke så slitt ut. Fikk løsnet den mutteren som var på baksiden av dynamon (ikke den siden vifterema er festet på). Da skulle det bare være å dytte på det festet på fremsiden slik at skruen med tagger hopper ut av festet og kan dyttes oppover/bakover for å strammes. Men neida. Den sitter bom fast. På den gamle bilen min byttet jeg som sagt også vifterem, der var det to skruer som festet dynamoen. Jeg lette derfor etter et festepunk nr to i underkant av dynamoen, men klarte ikke kjenne noe. Er det et feste her som jeg ikke finner, eller må jeg rett å slett ta enda mer i for å få flyttet dynamoen bare?
propan Skrevet Mars 25, 2006 Skrevet Mars 25, 2006 Du må løsne den under littegrann(egentlig ikke nødvendig) Så løsner du den på toppen littegrann og vrir på andre siden der den med "tagger" er. Da vil den stramme seg hvis du vrir rett vei.
glosi Skrevet Mars 25, 2006 Forfatter Skrevet Mars 25, 2006 Løsne den mutteren var visst det dummeste jeg kunne gjøre Det viste seg at den "taggete" mutteren skulle flytte seg oppover/nedover inni et taggete stag (om man kan kalle det det) for å løfte dynamoen opp eller ned. Problemet er at når jeg løsnet mutteren litt bak og prøvde å stille på "tagge" mutteren tok jeg den først litt feil vei, og når jeg skulle rette opp igjen står den nå bare og slurrer. Taggene på "staget" er for slitt til å dra den oppover så nå står den fast i altfor slakk posisjon. Dritkjipt, håper det går ann å få tak i nytt fra GS, så får jeg ta bussen resten av uka. Ingen som har en E30 stående i nærheten av Ås/Ski/Drøbak som de kan selge noen deler fra?
propan Skrevet Mars 26, 2006 Skrevet Mars 26, 2006 Du... ta ett godt tak i dynamoen og dra til samtidig som du vrir rett vei så tenker jeg du slipper å gå jeg... hehe.
glosi Skrevet Mars 26, 2006 Forfatter Skrevet Mars 26, 2006 Klarte å stramme, men er visst noe annet som er problemet Det er 3 hjul vifterema går rundt. Det er et i nedkant av motoren, det virker som om det er dette hjulet som prøver å dra vifterema rundt. Kan det stemme. Så har vi selvfølgelig dynamoen, vifterema går rundt denne også. Det tredje hjulet er i overkant av motoren i samme høyde som dynamohjulet. Dette hjulet kan det se ut som om ikke klarer å svive rundt, og at det er derfor vifterema bare slurrer. Hva er dette hjulet til (annet enn vifta foran radiatoren)? Kan det være noe lager som har gått? Er ikke sikker på om det er dette hjulet som har skylden, kan dette stemme? Hva bør jeg gjøre? Sende bilen på verksted? På dynga? eller fikse noe selv?
propan Skrevet Mars 26, 2006 Skrevet Mars 26, 2006 Hvis det hjulet står stille er vannpumpa di skikkelig gåen...hehe Da av reima igjen og se om du får vridd på hjulet,hvis det er NOE motstand i det hele tatt så er vannpumpa di klar for utskiftning ASAP.
glosi Skrevet Mars 26, 2006 Forfatter Skrevet Mars 26, 2006 Da blir det verksted i morra tidlig, eller er dette noe som blir så dyrt å skifte at det bare er å bytte bil? Hva koster en vannpumpe? Kan man kjøpe det uorgianlt? Hva koster jobben? Noen i nærheten av meg(Ås/Drøbak) som har lyst til å ta det svart? Betalte 25.000 for bilen for 1,5 år siden og har ikke vært noe feil før nå. EU godkjent for 1 mnd siden. Veldig lite rust og nesten perfekt lakk. Så liker jo egentlig bilen veldig godt.
propan Skrevet Mars 26, 2006 Skrevet Mars 26, 2006 Da har du råd til ny pumpe til 7-800 spenn + arbeid;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå