Stianbim Skrevet April 3, 2006 Forfatter Skrevet April 3, 2006 Det beste hadde jo vært en komplett b25 motor med eventuelt b20 råder hvis det funker.Har ikke peiling hvilke komp forhold det blir.Noen som har gjort dette og har noen specs?
Gjest Skrevet April 3, 2006 Skrevet April 3, 2006 Hadde ikke du m20b25 topp da?mulig jeg har deler til en komplett b25 motor utenom toppen hvis jeg graver litt i garasjen. Skal du bruke 3 lags pakning så kan du vel redusere kompen med den uten å gjøre noe med stempler. Jeg skal til å bygge meg en m20b25 turbomotor selv nå, jeg kommer til å begynne med en standard b25 motor og dreie litt av stempla og muligens grave utav toppen litt. Det går jo å bruke stempler fra 325 88+,de har 8.8:1 i komp org.
Stianbim Skrevet April 3, 2006 Forfatter Skrevet April 3, 2006 Det jeg har pr i dag er en komplett 1986 320i motor.Skal jeg ha 325 blokk,bør jeg også ha 325 topp.Og da må jeg også ha innsug/lednett/hjerne etc. Tror nok bare jeg kjører med den orginale planen som er enklere å fullføre.Mister litt i bunn,men det ekke no big deal.... Skal nok få nok hest ut av 2.0 literen
stian329 Skrevet April 3, 2006 Skrevet April 3, 2006 B20 rådene bruker man sammen med dieselveiva og udreide 88-> stempler. Da har man et teoretisk komp forhold på 7,97:1 Skal man bruke original b25 bunndel(veiv, stempler og råder) så er det dreide 88-> stempler som gjelder. Man kan da havne rundt 8,0:1 uten at det går ut over styrken. Pre 88 stempler må man en del mer av for å komme ned på rundt 8,0:1. Da er ikke stemplene like sterke lenger. Ved kun å bruke b20(130mm) råder i original pre 88 b25 bunndel vil man få clearance volume på 47,75cc + 27,7cc = 75,45cc. 47,75 er std cl.v. med 9,7:1 komp og det øker med 27,7cc ved å gå over til 130mm råder. Da får man komp forhold på (415,42 + 75,45) / 75,45 = 6,5:1 som er litt vel slappt...
Gjest Skrevet April 3, 2006 Skrevet April 3, 2006 Det jeg har pr i dag er en komplett 1986 320i motor.Skal jeg ha 325 blokk,bør jeg også ha 325 topp.Og da må jeg også ha innsug/lednett/hjerne etc.Ok.ser du har endret litt på innlegget nå ja. Har alt utenom topp løst. Har en kompl motor ekstra også men den kan være grei og ha.
Stianbim Skrevet April 3, 2006 Forfatter Skrevet April 3, 2006 B20 rådene bruker man sammen med dieselveiva og udreide 88-> stempler. Da har man et teoretisk komp forhold på 7,97:1Skal man bruke original b25 bunndel(veiv, stempler og råder) så er det dreide 88-> stempler som gjelder. Man kan da havne rundt 8,0:1 uten at det går ut over styrken. Pre 88 stempler må man en del mer av for å komme ned på rundt 8,0:1. Da er ikke stemplene like sterke lenger. Ved kun å bruke b20(130mm) råder i original pre 88 b25 bunndel vil man få clearance volume på 47,75cc + 27,7cc = 75,45cc. 47,75 er std cl.v. med 9,7:1 komp og det øker med 27,7cc ved å gå over til 130mm råder. Da får man komp forhold på (415,42 + 75,45) / 75,45 = 6,5:1 som er litt vel slappt... 6,5:1 er i det drøye laget ja.. 8,0-8,5:1 derimot er der jeg satser på å lande. Ok.ser du har endret litt på innlegget nå ja. Har alt utenom topp løst. Har en kompl motor ekstra også men den kan være grei og ha. Var visst litt feil tall der ja.Ikke tenk mer på b25 motor.Blir bygging av b20.Skal bli interessant å se hvor mye jeg klarer og få ut av den,og ikke minst hvor mye bank den tåler.Er mange som sier en 320i er den beste og bygge turbo av.Du hører jo mye rart,men blir artig å finne det ut selv. Og jeg trenger erfaringen.Kanskje det blir 325 bygg neste år
Stianbim Skrevet April 6, 2006 Forfatter Skrevet April 6, 2006 Mer bilder IC på plass.Måtte sveise ny ramme pga den måtte ganske langt ned.Men det gikk jo fint WG`n kom også i går Var litt større enn det jeg trodde.Det var jo bare kult
Stianbim Skrevet April 6, 2006 Forfatter Skrevet April 6, 2006 Har holdt på med trykkrør i dag og gikk litt i lås når jeg kom på LMM`n min.Noen sier den kan stå mellom komperssorhus og luftfilter.Andre sier den kan stå rett før innsuget,gjerne med dumpen FØR luftmengdemåler.Noen som vet hva som egner seg best?
///MoePower Skrevet April 6, 2006 Skrevet April 6, 2006 Er ikke ekspert på dette feltet her.. men logikken sier i hvertfall meg at det er det samme hvor du plasserer luftmengemåleren, men dumpen må stå FØR luftmengdemåleren, noe som sier at luftmengdemåleren må stå mellom turbo og innsug. (altså: Filter, turbo, dump, luftmengdemåler, og innsug) Som du vet så slipper jo dumpen ut lufttrykket når du slipper gassen, for ikke å belaste turboen, og hvis dumpen står etter luftmengdemåleren vil jo den slippe ut luft ETTER at den har passert måleren! og da måler den jo feil av hva som faktisk kommer inn i motoren, og så vil den ikke funke som den skal! Men har du dumpen FØR luftmengdemåleren vil den slippe ut unødig luft FØR den har gått gjennom luftmengdemåleren, og du vil få riktige verdier. Håper jeg ikke surrer mye nå.. Rett meg om jeg tar feil!
turbo_fever Skrevet April 6, 2006 Skrevet April 6, 2006 Tåler en lmm det trykke som kommer fra turbo?? Sett det har blitt kjørt opp til 1bar ca i trykk, blir vel større rissiko for att den går istykker?? Kjipt om den går synd på grunn av trykke og. Men er det slik att man børr stramme fjæra i lmm'en når man moterer turbo?? Synnst jeg leste det en plass her på forumet.. Sorry for OT men ser utt til å bli bra detta, Passe størrelse på ic og turbo.
Kjell Rune Skrevet April 6, 2006 Skrevet April 6, 2006 hmmm. dette skjønte jeg ikke helt. dumpen skal stå mellom coolern og innsuget. lmm skal stå der turboen drar inn luft og har vel ikke noe på trykksiden og gjøre, vist ikke vil lmm virke som en brems på turbotrykket. er vertfall slik det er hos meg, og d funker vertfall.
pettan Skrevet April 6, 2006 Skrevet April 6, 2006 B20 rådene bruker man sammen med dieselveiva og udreide 88-> stempler. Da har man et teoretisk komp forhold på 7,97:1 Hvordan blir dette oppsettet med udreide stempler som er eldre en 88? Å må man ta litt av skjørtene når man bruker dieselveiven og disse stemlene?
Pedi Skrevet April 7, 2006 Skrevet April 7, 2006 @Stianbim og BMW_728i: Jeg for min del ville nå ha plassert LMM før turbo, og dumpen må jo nødvendigvis stå på trykksiden - ellers er det jo ingen vits. Det er jo en fordel å lese litt om hva funksjoner de forskjellige komponentene som brukes har, for då vil dere straks forstå hvorfor en dump ikke skal stå før turbo feks..
Kjell Rune Skrevet April 7, 2006 Skrevet April 7, 2006 ja det er slik det skal være. hadde blitt dårlig suksess andre veien.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå