Gå til innhold

ujevn tomgang e46


thomasf
 Share

Anbefalte innlegg

Hjelp!

Min 316 e46 går ujevnt på tomgang og derfor helt forferdelig å kjøre køkjøring med!!

Hva kan dette skyldes??

Bilen detter i turtall ved tomgang og kubber noen ganger, mens den andre ganger spretter opp til 1000 omdr. for deretter å dette ned til 200, 300..... hva skjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kommer en lyd fra dashbordet når jeg gir gass, akkurat som en ventil som slipper luft.... Har hørt at det ligger en styre enhet for tomgangsluftens stabiliseringsventil der, kan denne ha sett sine beste dager? isåfall ville det påvirke tomgangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Luftmassemåler. Kostet meg litt over 4000 kr. med 2 års garanti med på kjøpet. Lyden fra dashbordet er røret til luftmassemåleren som ikke er helt tett. Alt dette ligger i motorrommet foran til venstre, etter luftfilter huset til du ser et rørstykke med en plugg i. Det er pluggen og helerørstykket som er luftmassemåleren og den må være absolutt tett. Ellers suger den uønsket luft inn og komputeren får feile signaler.

2. Tomgangsregulator. Den kan være gåen. Følger du røret videre fra luft massemåleren helt til du kommer til et svart hus, og foran ser du to saker som ligner litt på releer sett ifra siden. Den ene av dem er tomgangregulatoren.

Tror mest det er 2. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hadde lignende problem på min 320 E46. Da var det bare en vakum slange under den store luftslangen som går til luftfilterboksen som var blitt morken og hadde flere store sprekker. Også i mitt tilfellet døde motoren når den stor på tomgang og når jeg gasset så kom det pipelyd som om jeg hadde turbo. Kostet meg en hundring for ny vakumslange og alt var ok.

Du finner slangen under den store luftslangen som går til luftfilterboksen. Det er en flexi gummislange med slike flexifolder. Plassert neste helt inne ved motoren. Kjenn litt på den slangen for den ser trolig hel ut men har kanskje sprekker i foldene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk den pipe lyden etter jeg satt i konisk KN filter, har i grunn bare gått ut i fra at det skal være sånn(var en jo en tøff lyd 8) ), har ingen problem med tomgangen, må nesten sjekke denne slangen i kveld....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig nok så er bilen helt fin igjen nå? Siden jeg har sett tendenser til dette tidligere i mildere grad ,antar jeg at dette er et tilbakevendende problem. Heller litt i retning mot at det kanskje er en slange som er sliten og skaper problemer innimellom. Må sjekke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...