Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nå ordnet meg verkstedplass endelig for å starte med prosjektet mitt, men så har det seg sånn at jeg trenger endel info ang. motorbytte på min 316i 89`.

Er ikke helt sikker på hva jeg trenger av deler for å skifte motor da og hvilken motor som passer. Hadde håpet å slenge inn en 325i motor hvis det ikke hviser seg at det blir altfor mye arbeid. er litt begrenset hvor mye jeg kan låne verkstedet da for det er 4 andre som også har noen prosjekt på gang.

Hvis noen kunne ha gitt meg noen tips på hva som må gjøres da eller har noen nyttige linker så taes det imot med stor takk.

Har også knekt/punktert venstre demper på bilen, så lurte på om dere har noen anbefalinger hvor jeg kan finne billige dempere. Bilen er senket 60 foran så må nok forstatt ha det tenker jeg.

På forhånd takk.

Skrevet

Hei. Det er mye som må gjøres for at du skal få en 2.5 i ett 316 kaross. b.l.a må du bytte motorfeste pga overgang fra 4 til 6 sylindre. gearkasse, mellomaksel og bakaksel bør byttes til 325 for å hindre for stor påkjenning. ikke mye gøy visst kassa skulle havarere å låse seg i høy fart. så har du motorstyring og ledningsnett og om ikke finnes så luftmassemåler. kommer nett an på hvor komplett motor du får tak på.

Skrevet

Takk for fyldig svar.

Tenker at kanksje det beste burde være og kjøpe en 325 delebil i samme slengen og hente ut endel saker derifra.

Som du og sier så hørtes det ut som veldig mye arbeid dette da.

Er det noen andre motorer som har litt mer kraft enn hva 316i har som kanskje ikke er så vanskelig og sette inn eventuelt?

Skrevet

kan man ta ta en 4sylindret fra nyere modell, slik at man slipper registerreim og alt det andre tullet som er med m40 motoren? Helst noe som ikke gjør at det er nødvendig å bytte bremser/oppheng/etc etc.

Regner med det eller en IS motor må være greiere å få godkjent (+ mindre arbeid) enn en sekser..

Noen som har en prosjekttråd å henvise til? :)

Skrevet

Alt av 4'er motor er lettere å montere/kople opp enn 6'er, såvidt meg bekjent.

Det er et par ting man må ta hensyn til under godkjenning, som f.eks at motoren ikke kan være eldre enn bilen..

Se gjennom ombyggingstråden til Gunnar, der han beskriver Biltilsynets rettningslinjer.. http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=12478

Ellers kan jeg nevne såpass at det er "rimelig" forskjell fra en 316i M40 til en 318iM40, synes nå ihvertfall jeg. Setter man også trimkam på 318 motoren så har man en helt ok sportslig E30. Ikke gromt, men går helt greit i forhold til fartsgrenser..

Skrevet

ok. Ja ser ut fra tallene at den er noe friskere :) Da trenger jeg vel ikke bytte annet enn motoren?

Regner med de er lik av utseende også, så noen godkjenning er vel kanskje ikke nødvendig heller..

Skrevet

Skal i løpet av påsken skifte ut min M40B18 til M40B16. Ifølge alle mine kilder så er alt bolt on. Elnett og hjerne er det samme. Girkassa og m-aksling er det samme..

Is motoren er en fin og billig oppgradering, får den ferdig inn til landet for 6-9 lapper.

Ellers så er next step på 4'er fronten S14, men det krever skikkelig oppgradering av understell, drivverk og bremser..

Skrevet

Altså...

316 er 1,6L 8v 4 syl SOHC 105hk i faceliftversion - M40B16

318 er 1,8L 8v 4 syl SOHC 115hk i faceliftverison - M40B18

318iS er 1,8L 16v 4 syl DOCH 136hk (M42B18)

M3 er 2,3L 16v 4 syl DOCH 195hk (S14B23) (Finnes også i 2,5 EVO).

Alt over 318iS utenom M3 er sekser i E30 serien.

Det skal nevnes at 320iS var en spesialprodusert bil for det italienske og portugisiske markedet som hadde E30 M3 2.0L 4 syl DOCH motor med 192 hk

En annen spesialverison var 333i, som ble levert av Alpina for å dekke det Sør-afrikanske markedet.. dette var en 6syl fra 7 serie..

Da tror jeg du har det du trenger å vite .. :)

Skrevet

Supert. Meget informativt.

Vert ganske heftig med en m3 2.3l, sikkert vanskelig og få tak i kanskje da.

Tror det skulle holde med 318is. 136 hk er nok i første omgang.

Ser ut som det kan bli et litt større prosjekt enn hva forventet med bilen nå.

Har funnet ganske så rå styling fra tyskland for en ca 5-6 lapper.

Angel eyes kit kommer og ca 1-2 uker og så nå begynner det og skje ting.

tusen takk for meget god hjelp karer, dette kommer meget godt med nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...