Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

I dag stoppet plutselig motoren på min 1997 modell E39 523iA.

Når jeg startet den igjen, høres det ut som den ikke går på alle syluindre ved rusing fra tomgang og opp til ca. 2000 rpm. Den tar også lengre tid å starte den nå. Må kinne lengre. Den drar også meget dårlig! Kjennes ut som halvparten av hestene er på beite :lol:

Den låter reint og pent på høyere turtall, så tror den går på alle seks, men noen ganger når jeg gir på drar den ujevnt og nøkker litt, Kan virke som den går på fem sylindre til tider. Veldig merkelig.

Forslag?

• Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Mest sannsynlig så er pluggene våte... og dermed så tenner de bare når det passer dem!

Prøv å ta ut ALLE pluggene og tørk de HELT rene, og tørre, deretter varmer du de opp og setter de på plass igjen, så starter du motoren, lar den gå på rundt 1500rpm rundt 20-30 sekunder, så tar du ut alle pluggene igjen, tørker dem på nytt.. Deretter setter du de på plass igjen! så skal motoren være god! :)

Utifra symptomene du nevnte, så er det mest sannsylig dette som er feilen..

Den "oppskrifta" jeg gav deg ovenfor funker på min BMW når jeg har gjort den sur etter å ha "kinnet" start på den på lite strøm!

Og grunnen til at den bare tenner nå og da er at pluggene er så våte at de rett og slett ikke gnistrer, men bensinen pøser stadig på, og pluggene blir bare våtere, og aldri tørre nok til at de gnistrer..

Men ved å gjøre den opperasjonen jeg snakket om ovenfor, så får du pluggene til å gnistre nok til at i mye av bensinen blir forbrent! Og andre gangen du gjør denne prosessen så klarer motoren å ta siste rest utav den bensinen som har druknet pluggen dine! :)

Prøv dette så skal du bare se at det funker! :wink::P

Og når du først har ute pluggene, så sjekk fargen på de..

De skal være gyllenbrune/lysebrune, og tørre når blandingen er optimal! :wink:

Skrevet

Takk for tips :)

Hva med å bytte de i sammen slengen da?

Jeg har ikke kinna lenge når den stoppa...

Den har bare stoppa én gang. Når den stoppa så bare starta jeg igjen.. la merke til at jeg måtte kinne litt lenger enn normalt der og da.. men ikke lenger enn ca 2 sekunder..

Det er nå det samme når jeg skal starte hver gang.. må kinne i ca 2 sek før den starter.. hoster litt ca halvt sekund også går den fint.. Det virker som at den fusker (eller går på 5) når jeg belaster motoren..

Skrevet

hmm kan jo være så mangt som er feil. Ikke for å skremme men kan virke som om kamkjedet har tagget over en tann. skjedde alt dette plutselig eller? Kan jo og være massemålern.

Kan og være en El feil

prøv og koble fra batteriet i over en halvtime, da vil systemet reset'e seg.

Den gule lampen med en motor på lyser ikke eller?

Skrevet

Har hatt en noe lignende feil på min 523.

Den stoppet en gang. åsså gikk den dritdårlig avåtli.

Den dro så vidt opp bratte bakker.

Da byttet jeg sensoren på triggerhjulet på veiva. koster vel ca 700kr og er ganske grei å bytte. du ser den på venstresiden av nederste reimhjul.

Kabelen er noe "kukåt" å komme til. den er koblet under innsuget, men får du med deg noen med tynne armer, og tar av oljefilteret så kommer du til.

Jeg fikk forresten opp feilen når jeg fikk tatt diagnose.

Det kan være den som har tatt kvelden, men som sagt det kan være mye annet også.

Dra på et BMW verksted å få tatt en diagnose. koster vel en 1000lapp.

Skrevet

Ingen varsellamper som lyser nei.. Har ikke Check control på bilen..

Skal se om jeg får tatt diagnosen på mandag eller tidlig til uka..

Håper ikke dette er dyre greier å fikse :S

Skrevet

Det samme skjedde på min 523 også, vanskelig å starte og det hørtes ut som den kun gikk på tre-fire syl. ved lavt turtall, og gassresponsen var treg og motoren føltes "dau" ut.! Jeg trodde det var noe alvorlig galt med motoren og så for meg en kjempe verkstedregning, men det visste seg at det var noen dyser som hadde godt tett. Kjøpte ett rense middel på Mekonomen (en pitteliten flaske, 5 ml, kostet 70 kr) og helte den i bensintanken og etter halvkjørt tank var bilen god som ny igjen.!!

Skrevet

Få kjørt en diagnose så slipper du kanskje unødige reperasjoner og irritasjon!! På en av mine tidligere BMWèr var det kamakselgiveren som skapte lignede problemer som du beskriver :wink:

Skrevet

Hva med en av coilene? Kan de ha gått? Er det vanlig feil? Eller bare dårlige plugger...

Bytter de plugger på inspection II ?

Det var isåfall 14 000 km siden...

Skrevet

Har tatt diagnose på bilen og den viste feil på kamakselsensoren :) Ny sensor er bestilt fra GS *venter på å få fres i bilen igjen*

Skrevet

Veldig innteresant å lese det dere skriver her. Jeg hadde faktisk trodd at med feil på kamføler så ville bilen sannsynligvis stoppe - og jeg har ei heller hatt problem med denne føler tidligere på noen biler.

Men nå ser jeg jo at flere har jo hatt samme problem, og at bilen faktisk går med en slik defekt sensor.

Takk for at dere legger ut slik informasjon, for da har jeg lært noe i dag jeg også....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...