Pedi Skrevet April 3, 2006 Skrevet April 3, 2006 Har ikke f.eks. E39 M5 dette? Mener jeg har sett noe sånt på noen bilder av eksosanlegget. Er vel for å kontrollere at avgassene er ok etter katalysatoren? Kan godt være, er ikke akkurat en bil jeg har innom garasjen hver dag...
Mr_Tran Skrevet April 3, 2006 Skrevet April 3, 2006 alle nye biler har lamda før og etter. begynner ifra m54 motor, dvs fra seint 98mod
bimmerdude Skrevet April 3, 2006 Skrevet April 3, 2006 E36 M3 har aldri hatt lambdaer etter kat. Bortsett fra etter 1996 i USA men den har som alle vet en ikke M motor. Det ble påbudt i USA å ha 02 sensorer etter kat. i 1996. Det de kaller OBD2. Da sier bilen i fra om katalysatorene ikke virker som de skal. Det samme ble påbudt i Europa i 2001. Derfor E39 M5 har det. Så det er bare sprøyt at denne bilen har det. Og den skal hvertfall ikke gå dårligere pga det. Lambdaene etter katalysatorene brukes ikke for å styre motoren men kun får å sjekke at katalysatorene er i orden.
Pedi Skrevet April 3, 2006 Skrevet April 3, 2006 alle nye biler har lamda før og etter. begynner ifra m54 motor, dvs fra seint 98mod At alle nyere biler enn 98-mod har dette må du lengre ut på landet med. Jeg jobbet med nye biler til 2002/2003, og slik var det ikke da iallefall. Men jeg er nesten enig i siste påstand. M54 har Lamda før og etter kat. MEN - verdt å merke seg - det er vel ikke helt rett allikevel. Sensoren før kat er O2-sensor som vanlig, mens den etter kat er en probe som overvåker eksos etter kat. Jeg kan ikke forklare 100% hva den siste gjør i sin helhet, men jeg vet at de ikke har helt samme funksjon. Ei heller er de like.
bimmerdude Skrevet April 3, 2006 Skrevet April 3, 2006 Les mitt svar ovenfor Pedi! Dette med lambda / O2 sensor etter katalysator er noe som fulgte med OBD2 (1996 i USA) og EOBD (2001 Europa). Og MR_Tran M54 kom ikke i 1998 men i 2001.
Pedi Skrevet April 3, 2006 Skrevet April 3, 2006 Les mitt svar ovenfor Pedi!Dette med lambda / O2 sensor etter katalysator er noe som fulgte med OBD2 (1996 i USA) og EOBD (2001 Europa). Se der ja.. Jeg satt å skrev svar mens du gjorde det samme.. hehe... Eneste jeg måtte mate noen unger mens jeg skrev.. Men er det påbudt med O2-monitor fra 2001 altså? Kan faktisk ikke huske det fra min tid da jeg skrudde på nye biler på den tiden... Men klart, er det er regel på det (som sier at alle biler i Europa skal ha det) - så skal ikke jeg påstå at de jeg skrudde på ikke hadde det heller.. Da er det heller husken min som svikter selvsagt... BTW... Kom ikke M54 fra sept 98 da? i 520en?
Mr_Tran Skrevet April 3, 2006 Skrevet April 3, 2006 kom ikke dobbel vanos i 98-99. fordi de biler med dobbel vanos har lamda før og etter kat
Mr_Tran Skrevet April 3, 2006 Skrevet April 3, 2006 alle nye biler har lamda før og etter. begynner ifra m54 motor, dvs fra seint 98mod At alle nyere biler enn 98-mod har dette må du lengre ut på landet med. Jeg jobbet med nye biler til 2002/2003, og slik var det ikke da iallefall. Men jeg er nesten enig i siste påstand. M54 har Lamda før og etter kat. MEN - verdt å merke seg - det er vel ikke helt rett allikevel. Sensoren før kat er O2-sensor som vanlig, mens den etter kat er en probe som overvåker eksos etter kat. Jeg kan ikke forklare 100% hva den siste gjør i sin helhet, men jeg vet at de ikke har helt samme funksjon. Ei heller er de like. hvilke motor i 2002 er det som ikke har det
Ole@Automote Skrevet April 3, 2006 Forfatter Skrevet April 3, 2006 Er ikke noe å lure på om det var lambda sonde før eller etter. Bilen var en HAUG!!!. Gear kassen var ferdig, karoseriet var bulkete og rusta. Bagasjen var full av fuktighet. Ingen ting av det elektriske som virka. Motoren fuska. Den bilen der er verd max 15000kr for det rundt motoren er modent for huggeri. Jeg ga ikke ett bud en gang. Alt over 20 000kr for den bilen er en drømme sum. Det eneste som jeg syns var bra var Stolene.
Bimmerlars Skrevet April 3, 2006 Skrevet April 3, 2006 Er ikke noe å lure på om det var lambda sonde før eller etter. Bilen var en HAUG!!!. Gear kassen var ferdig, karoseriet var bulkete og rusta. Bagasjen var full av fuktighet. Ingen ting av det elektriske som virka. Motoren fuska. Den bilen der er verd max 15000kr for det rundt motoren er modent for huggeri. Jeg ga ikke ett bud en gang. Alt over 20 000kr for den bilen er en drømme sum. Det eneste som jeg syns var bra var Stolene. haha Betale det motoren er verdt da, og vente til neste år å kanskje få 5000,- for karosseriet! (nei, ikke gjør det, må ta vare på de E30'ene som er igjen)
bimmerdude Skrevet April 3, 2006 Skrevet April 3, 2006 Men er det påbudt med O2-monitor fra 2001 altså? OBD2 i USA krever at det er det. Og EODB skal visst være ganske likt og var påbudt fra 2001 så jeg går ut i fra det.. men kan jo lett undersøke slikt. BTW... Kom ikke M54 fra sept 98 da? i 520en? Nei dere blander sammen med M52TÜ. Det var første motor med dobbel Vanos og er veldig lik M54. M52TÜ kom med E46 (328i og 323i) og M54 kom når 330i og 325i kom.
bimmerdude Skrevet April 3, 2006 Skrevet April 3, 2006 Ser faktisk ut som M52TÜ hadde sensorer etter kat. En 328Ci 1999 mod. http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=50 Er mange biler som hadde EODB før 2001 også. De begynte å implementere det før det ble påbudt med andre ord.
Ole@Automote Skrevet April 4, 2006 Forfatter Skrevet April 4, 2006 Blir vel til att jeg bygger en selv Da blir det i alle fall ordentlige saker!! Noen som har ett E-30 skall til salgs?? kansje en M3 e-30?? Må bare ha en sånn en til privat bil. hehe
R.T.S Skrevet April 4, 2006 Skrevet April 4, 2006 Dette med lambda / O2 sensor etter katalysator er noe som fulgte med OBD2 (1996 i USA) og EOBD (2001 Europa monterte eksos på en 99 m5 på søndag . lambda før og etter kat .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå