535-91 Skrevet April 5, 2006 Share Skrevet April 5, 2006 Fant ut at jeg skulle sjekke og ev, justere ventilene på min M30, etter å ha lest en del om viktigheten av at disse er korrekt. Har hatt bilen en stund og etter å ha kjørt corolla en stund var jo dette rene sportsbilen for meg. Den har desverre hatt et noe høyere forbruk enn jeg hadde ventet 1,51pr.mil(manuell kasse), og ikke har den vært helt så villig opp mot sperra på 6200 rpm som 6-erne vanligvis er. Tror nok jeg fant forklaringen i dag ja! Alle ventilklaringene var for små ! Noen helt nede i 0,05mm(skal være 0,30) og etter å ha justert disse riktig så ble det noe helt annet. Det er som å ha fått 40-50 hester ekstra i kjerra og den drar til turtallsperra på et blunk . Reagerer også mye bedre på gassen og drar kraftigere i hele registeret. Sannsynligvis har ikke ventilene lukket skikkelig på grunn av for liten klaring og motoren har derfor ikke fått full kompresjon og heller ikke gitt full effekt. Skal bli interessant å se om forbruket går ned fremover. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maartn Skrevet April 5, 2006 Share Skrevet April 5, 2006 høres bra ut ventilene mine tikker.. skal justere mine også.. hvor finner jeg ut hvor mange mm dem skal være på min motor? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TronniE46 Skrevet April 6, 2006 Share Skrevet April 6, 2006 Wow. Hvis det har SÅ mye å si tror jeg mange burde ta en titt under panseret og kanskje justere litt. Er det vanskelig å justere dem? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet April 6, 2006 Share Skrevet April 6, 2006 e46 har vel hydrauliske løftere. 0.05mm er jo sinnsykt lite, hva har blitt gjort her? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
535-91 Skrevet April 6, 2006 Forfatter Share Skrevet April 6, 2006 På M30 motoren er det ganske enkelt om du er litt hobbymekaniker som jeg vil kalle meg. Brukte vel 2-3 timer, men skal nok klare det på 1 neste gang. Skal vistnok gjøres hver 20000km. Kjenner tidligere eier av bilen min og vet at det ble byttet toppakning for noen år siden på et verksted som var "billigst"! Tror ikke ventilene har vært justert siden. Klaringen til din egen motor finner du garantert på nettet. Bare ikke gjør som jeg gjorde, begynte å se etter følerblad med 0,12 mm....før jeg etter noen minutter kom på at siden jeg tittepå var utenlandsk og 0,12 var 0,12 inch = 0,30mm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
535-91 Skrevet April 6, 2006 Forfatter Share Skrevet April 6, 2006 Bare husk at det "skal" tikke litt i rekkesekserne med 12 ventiler, og min tikket mer etter at jeg hadde justert riktig! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå