Gå til innhold

Ventiljustering ga "ny" motor


535-91
 Share

Anbefalte innlegg

Fant ut at jeg skulle sjekke og ev, justere ventilene på min M30, etter å ha lest en del om viktigheten av at disse er korrekt.

Har hatt bilen en stund og etter å ha kjørt corolla en stund var jo dette rene sportsbilen for meg.

Den har desverre hatt et noe høyere forbruk enn jeg hadde ventet 1,51pr.mil(manuell kasse), og ikke har den vært helt så villig opp mot sperra på 6200 rpm som 6-erne vanligvis er.

Tror nok jeg fant forklaringen i dag ja!

Alle ventilklaringene var for små :shock: ! Noen helt nede i 0,05mm(skal være 0,30) og etter å ha justert disse riktig så ble det noe helt annet.

Det er som å ha fått 40-50 hester ekstra i kjerra og den drar til turtallsperra på et blunk :D . Reagerer også mye bedre på gassen og drar kraftigere i hele registeret.

Sannsynligvis har ikke ventilene lukket skikkelig på grunn av for liten klaring og motoren har derfor ikke fått full kompresjon og heller ikke gitt full effekt.

Skal bli interessant å se om forbruket går ned fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På M30 motoren er det ganske enkelt om du er litt hobbymekaniker som jeg vil kalle meg. Brukte vel 2-3 timer, men skal nok klare det på 1 neste gang. Skal vistnok gjøres hver 20000km.

Kjenner tidligere eier av bilen min og vet at det ble byttet toppakning for noen år siden på et verksted som var "billigst"! Tror ikke ventilene har vært justert siden.

Klaringen til din egen motor finner du garantert på nettet. Bare ikke gjør som jeg gjorde, begynte å se etter følerblad med 0,12 mm....før jeg etter noen minutter kom på at siden jeg tittepå var utenlandsk og 0,12 var 0,12 inch = 0,30mm :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...