Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror det kan bli et helvete uten like.. Er ikke akkurat god plass oppi der. Da må du i såfall ta ut hele soltakramma for at det skal gå..

Skrevet

Såså Lien.. Det er på ingen måte vanskelig. Ta ut "girkassen" først, ta ut selve luka med vaierene på. Bytt vaierene, og tre vaiere, samt luke på plass igjen. Så er det bare å sette girkassen i etterpå. Husk at den kommer på riktig plass, slik at luka stopper der den skal. Bør ikke være mer enn 2-3 timers arbeid for en som ikke har gjort det før, men er litt skrukyndig. Er en ikke kyndig, så bør en heller ikke skru bil egentlig i utgangspunktet... :wink:

Skrevet

Har reparert soltak før og det har egentlig gått helt greit selv om det har vært trangt. På BMW verksted fikk jeg beskjed om at soltaket kunne ikke repareres. Måtte kjøpe ny ramme til rundt 15k. Blir mer og mer sjokkert over hvordan verksteder utnytter sine kunder som de tror er helt på bærtur når det gjelder bil.

Skrevet

Takluke er en egen kapital som heter=helvete :twisted:

Og det der med at verksteder utnytter sine kunder har du helt rett i, har vært på 5-6 forskjellige verksteder og alle bare ljuger og sier ditt og datt er slitt når de ikke er det i hele tatt..

Og noen verksted skrur i 15min og tar kaffe i 15min osv..

Bra man vet litt om bil, man må bare tørre å si ifra, min mening!!

Skrevet

@Ropa...

Nå har nå ikke jeg jobbet på mer enn 3 verksteder (kun merkeverksted), men jeg kjenner rimelig godt til denne bransjen - og til verksteder i Haugesundsdistriktet.

Og at det er sååå gale som du vil ha det til - det forundrer meg.

De dagene jeg gjekk på gulvet som mekaniker, da sprang jeg oftest rævva av meg for å bli ferdig. Bånn gass hver dag, alltid en ny kunde som ventet. Og forsøk på å lure kunde har jeg aldri sett eller diskutert/snakket om noensinne - bank i bordet - en eneste gang på jobb. Jeg har hørt maaaange historier, men aldri på mine egne arbeidsplasser....

Skrevet

Dette er ikke noe personlig angrep på deg Pedi, vis du tror de??

Snakker om mine egne erfaringer her.

Det er jo bra at noen er seriøse :D Har dessuten ikke nevnt noen navn på noen Verksteder og dette er langt ifra Haugesundsdistriktet..

De jeg sier at de plassene hvor jeg har vært (skal ikke legge ut navn på noen verksteder her, er ikke hvert d engang)

Og jeg skal bli skjelle glad den dagen jeg kommer til en verksted som jeg føler ikke driver app med folk og tar en seriøst. Der kommer jeg sannsyneligvis til å bli kunde å :D

Skrevet

At det var et personlig angrep på meg? Hehe.. Nei, det låg ikke i korta dine. Ei heller hadde det gått inn på meg om du hadde prøvd å gjøre det, for der er samvittigheten min ren.

Kanskje det er en annen holdning på verkstedene i ditt område? Av alle de verkstedene jeg kjenner til, så er det ingen som vil være uærlige bevisst slik du på en måte hevder gjøres der med deg. Men at folk prater om ditt og om datt her i Haugesund også, det er klart. Men sannheten har somregel 2 helst 3 sider av en sak. Og det folk som regel har problemer med, er følgende:

Kunde leverer dieselbilen sin inn på verksted for en periodisk kontroll og et oljeskift. Med en rimelig bra olje påfyllet, så kommer gjerne denne regningen på rundt 2500-3000 kroner.

Dette synes kunden er sattans dyrt, og forventer da at valutaen for de 2500-3000 kronene teoretisk sett burde dekket smøreservice osv osv.... "for jeg har jo nettopp lagt ut 3000 kroner på bilen"... Spør hvilken som helst mekaniker du kjenner, og han har garantert hatt inne en bil som han gjerne ikke har hatt oppe i lufta engang - der kunden kommer tilbake etterpå og klager på ulyder osv - "som må ha skjedd når den var på verksted"...

Mitt eksempel over her er en helt normal sak gjennom alle år, og etter at naboen har fortalt det til naboen sin igjen osv, så har omtrent den bilen vært totalvraket tilslutt......

Skrevet

Bytta clutchen på min e36 (som er solgt nu) på et verksted, vi avtalte pris på 3500kr for jobben og det skulle gå en 3-4timer. Tok 7timer å få jobben gjort og prisen forble som vi avtalte 3500, men etter et par timer etter at jeg henta bilen begynte girkassa og lage en rar lyd, ringte tilbake og dem ba meg komme inn neste dag, dro dit og dem sjekka ut bilen og fant ut at en "splines" måtte skiftes i girkasseoverføringen. Sa at det ikke skulle bli aktuelt å betale for de siden dem hadde tukla der i området, fikk ikke dekt noe. Kjørte til ulyden på bilen forsvant.

En annen gang skulle jeg skifte foringan bak, avtalt pris 2200kr, kommer å henter bilen og dem skal ha 2850kr, helt på trynet spør du meg!!

En avtale er like bindende om den er muntlig eller skriftlig.

Og det virker som jeg har truffet deg på et vist punkt siden du reagrer slik.

Men har ingenting med deg eller Haugesund å gjøre.

Jeg trur det finnes mange seriøse gode verksteder, men synd at jeg ikke har vært hos noen av dem. ( Case Closed fra min side) :D

Skrevet

Til ropa:

Synes pedi tar det helt med ro i denne diskusjonen. Han er saklig og proff om alt han sier. Han prøver bare å fortelle at man skal se situasjonen fra flere sider før man uttaler seg om en sak man ikke personlig kjenner til. Han forsøker selvfølgelig også å forsvare bilverkstedbransjen generelt, ettersom du angriper med "verksteder utnytter sine kunder" i din første post.. Litt voldsomt generaliserende spør du meg.

Skrevet

Jeg forstår forøvrig meget godt at verkstedene sier at hele "kassetten" må byttes i stedet for å begynne å reparere på den. Det er ikke alltid det holder å bytte vaiere. På min E36 var rørene vaierne ligger i utslitt inni, ved tannhjulet, og dermed ble det plass til vaierne uten at tannhjulet gikk skikkelig inni de. Rørene skal liksom ikke fjernes fra kassetten, og er heller ikke å få kjøpt løse. Det er mao. mye om og men med disse taklukene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...