Gå til innhold

Fargetemperatur Xenon


///Magnus
 Share

Anbefalte innlegg

Kan jeg bytte til annen fargetemperatur i de originale Xenon-lyktene mine, eller må jeg holde meg til slik de er nå, originalt?

Dvs bare kjøpe andre pærer med annen fargetemperatur, feks 6000K. Er vel 4000K eller 4500K nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bytte uten problemer. Jeg har Philips Ultinon 6000K på nå, og det er helt hvitt, med et blå/fiolett skjær. Høyere enn det tror jeg ikke man bør gå, mister endel av lysstyrken. Jeg er meget fornøyd med disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft. 8)

Hvor burde jeg gå å kjøpe sånnt da?

Og pris?

Den ene pæra som står i nå er i ferd med å ta kvelden tror jeg. Slukker bare plutselig, slår av og på lysene, så funker den igjen. Har blitt fortalt at de kan oppføre seg slik før de tar kvelden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Passer alle Xenonpærer om hverandre liksom? Jeg mener, er det ingen typeforskjell annet enn fargetemperatur?

D2S er til Linselys og D2R er til klare refelktorer, D2R har en liten skjerm på pæren. Ellers så er alle D2 sokkler like. Det finner også det gamle systemet med D1S men det er et annet kapittel. 6000 kelvin er utmerket varmetmperatur som gir bra lys, mens høyere kelvin gjør lyset svakere og mer lilla.

Det er ikke uten grunn til at biler originalt blir levert med 4300 kelvin, jeg vil tro det lyser best under alle forhold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort om K(kelvin):

DET BESTE LYSET FÅR DU PÅ 4200-4500K. BILER MED ORIGINALMONTERT XENON LIGGER I DETTE OMRÅDET, OG SELVFØLGELIG IKKE UTEN GRUNN! VELGER DU 6000K, AVTAR LYSSTYRKEN MED CA. 10%, OG VED 8000K ER DEN REDUSERT MED CA. 25%. MEN ALLE HAR SELVFØLGELIG HVER SIN SMAK, OG DET KOMMER JO OGSÅ AN PÅ HVILKE LAMPER DU SKAL BRUKE XENON I. VED FJERNLYS ER KANSKJE 4500K OPTIMALT, 6000K SYNES JEG ER PENEST PÅ NÆRLYS, MENS MANGE VELGER 8000K PÅ TÅKELYS FOR Å FÅ ET TØFT, BLÅTT UTSEENDE.

(sitat fra http://www.xenonkit.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Passer alle Xenonpærer om hverandre liksom? Jeg mener, er det ingen typeforskjell annet enn fargetemperatur?

D2S er til Linselys og D2R er til klare refelktorer, D2R har en liten skjerm på pæren. Ellers så er alle D2 sokkler like.

De har ikke like sokler.

philips-d2r-vs-d2s-base-notches.jpg

MVH

TommyL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...