Gå til innhold

E36 M52 323 coupe


-Anders-
 Share

Anbefalte innlegg

Har også hørt, at 323'en har 320 innsug. Er kanskje også en forskjell når det gjelder "kammene"?

Er videre litt usikker på de store forskjellene... Men jeg skulle gjerne ha visst det.

Eneste jeg kan bekrefte er at 323'en er raskere enn 325 på lave turtall, men det jevner seg ( desverre :D ) ut når 325 får opp turtallet, og det slår inn et slags "turbo- kikk". Av den grunn virker derfor 325 kanskje litt råere...

Skriver dette med fare for å få noen 325 eiere på nakken, men men..

Har kjørt en del med en kamerat av meg som kjører en 325, og vi sliter med å kjøre fra hverandre... De går rett og slett ganske likt, med hver sine "farts- egenskaper".

Men det hadde vært moro om det var noen som kunne skrive litt mer om de tekniske forskjellene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

323 og 328 (m52) har samme innsug som 320 (m52)...dvs at innsuget er større på gamle 325 (m50). Når det er sagt så sier jo mange at de 170hk som 323 på papiret har er pessimistisk anslått og at effekten snarere ligger på 180 +- ...jeg skal ikke uttale meg om akkurat det, men jeg har kjørt både 325 og har selv 323 og sistnevnte går ihvertfall ikke noe dårligere enn 325! Er meget fornøyd med effekten i den. Jeg var selv skeptisk til 323 før jeg prøvekjørte den jeg har nå, men ble positivt overrasket. Syns ikke den går stort dårligere enn 328 heller...har prøvd en slik også nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stor forskjell er jo også at M52 har vanos mens M50 ikke har det. M52 blokka er også alu mens M50 er støpejern...

Når det er sagt fikk jeg vite at min 328 M52 motor er en såkalt M52TU motor... TU står visst nok for teknikal upgrade... Det betyr det er en M50 motor med ettermontert vanos og støpejerns blokk...? Noen som vet mer om dette? Har kjøpt M50 innsug... Venter på pipercross luftfilterkit i carbon... Så er det kammer og eksos samt elektronikken som må ordnes med... Da sies det man skal kunne dra ut rundt 260hk av disse motorene.

Skal gjøre en før og etter montering slik at vi kan se bevis på hva dette egentlig betyr i effektøkning. Noen andre som har gjort dette inkludert mapping?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E36 kom ikke med M52TU vel?Jeg mener det kom først i E46 og Z3 2,8 og oppgraderingen var da dobbel vanos.

Jeg skal ikke påstå noe, men ut fra en sammenlikning så er min motor anderledes en en med en litt nyere 328... Jeg har aludeksler over vanos og oljefilteret mens han har plastdeksler... Søskenebarnet mitt har en 523 med M52 motor og han har samme med plastdeksler. Det er en 98mod... Min er reg 95... Bror hans har og en lik min med aludeksler....?

Ble bare forklart dette av en kar som jeg traff på OS bildeler... Han hadde en 320 ombygget til 328...

Jeg skal ringe til importør av BMW og få de riktige opplysningene rundt dette. Samt hva min bil er levert orginalt med... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet i hvertfall att dobbelvanos ble innført når E46 kom på markedet i 98.

Og M52B28TU ble jo brukt i mange forskjellige modeller,328,528,728,Z3 2,8...

Jeg er nokså sikker på att E36 aldri kom med dobbelvanos,bortsett fra M3 3,2 selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet i hvertfall att dobbelvanos ble innført når E46 kom på markedet i 98.

Og M52B28TU ble jo brukt i mange forskjellige modeller,328,528,728,Z3 2,8...

Jeg er nokså sikker på att E36 aldri kom med dobbelvanos,bortsett fra M3 3,2 selvfølgelig.

Ja det kan nok stemme... Disse motorene er med enkelvanos... Han forklarte at de bygget om M50 motoren i starten med vanos og at de derfor kaltes M52TU... Kan jo stemme greit med tanke på at motorene er fysisk anderledes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...