Gå til innhold

Noen som har litt peiling på angående lån og sånt?


skywalk3r
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg lurer på noen små ting når jeg skal ta meg opp lån nu.

når jeg skal ta meg et lån på 300k så har jeg 35% av kjøpsummen, trenger jeg da å ta pant i bilen når jeg har over 35% av kjøpsummen?

og når jeg skal ha en så dyr bil så skal jeg forsikre bilen på morsan og da lurer jeg på om noen har sparebank1 og kan fortelle meg og jeg kan ha bilen meg i vognkorte og morsan forsikrer bilen på seg...vet noen forsikring selskap gjør det. skal ha lån i samme bank og..

Mvh Stian S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er billån du tar opp, så blir det pant i bilen ja. Det er sikkert for de pengene banken låner deg, selv om det ikke er hele summen.

Eventuelt må du ha sikkerhet i bolig/annen eiendom.

Er forresten veldig lurt å begynne tidlig med forsikringa på seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, har egentlig ventet for leng med å forsikre biler på meg selv..men hvis jeg skal forsikre bilen no så kan jeg likegjerne ta opp lån for å betal forsikring for å si det sånn...er ikke noe problem å ta pant i bilen men jeg vil ha den forsikringen jeg har jobbet opp gjennom morsan..har 75% der no...så jeg bruk den i et par å til...

mvh Stian S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk på: hvis bilen blir totalvraket (ulykker skjer, vettu), så må du betale HELE lånet tilbake til banken -straks-. Altså, regner med du har fullkasko på en slik bil, så du får da igjen det forsikringsselskapet bilen er verdt, men du kan risikere å måtte betale 20-30-40-50tusen selv (fordi bilen har sunket fortere enn du kan betale lånet). Dette må som regel betales meget fort. En kamerat av meg skjedde dette på, og han måtte ta opp et annet lån igjen for å betale tilbake til banken. :?

Se om det er mulig å ikke få tatt pant i bilen, hvis mulig (ihvertfall, husk på dette).

Uansett, så vil du få svar 1000 ganger raskere og mer sikrere hvis du venter til etter påske, og ringer til banken du skal ha alt sammen på tirsdagen neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, har time på først kommende tirsdag. så skal ordne alt da..men som sakt så skal jeg prøv å unngå pant..er forestten en 323cia cab 2000mod jeg skal handle meg..og har fått go pris på golfen jeg har no..105000 lapper igjen..så skal betale 305000 for caben..

Mvh Stian S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du skal være litt forsiktig med å kjøre på foreldres forsikring nå. Snakket med gjensidige om dette for en tid tilbake å de sa det er kommet nye regler for "ungdom" som forsikrer bilene sine på foreldrenes navn. Det var Ikke lov lengre og kan straffe seg hvis noe skjer uten at jeg skal si klart hva det innebærer. så å forsikre bil på seg selv er det lurt og starte med tidligst mulig

når det gjelder lån har jeg selv alltid hatt Sparebank1 å de har aldri vært vanskelige. jeg ordnet meg lån med sikkerhet i andre ting enn bil og fikk 0,2% høyere effektiv rente enn et vanlig billån gir.Noe som for mitt vedkommende utgjorde noen få hundrelapper ekstra i året.. Da har du også friheten til og betale Hvor mye du vil over Hvor lang tid du ønsker og bruke på nedbetaling og står fritt til og kjøpe deg bil til 10.000,- og bruke 300.000,- på andre ting for og sette det på spissen :P

men sjekk opp nærmere det der med forsikring på foreldre før du gjør noe mer for og være på den sikre siden.

og lykke til med bilkjøpet 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å bruke forsikringen vil du nok få når du har bilen registrert på deg med pant i bilen. Tror ikke långiver godtar det.

Videre så jeg at elcon tilbyr lån uten sikkerhet i bilen men renta der var sånn 10% eller noe sånn. Da slipper du å ha kasko på den også, men om jeg ville anbefalt å kjøpt dyr bil uten kasko er en annen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mulig at bilen står i moren din sitt navn, og at du er medeier på bilen. Da er det mulig og overføre de bonus mordi har til deg etter en stund tror jeg :-k

Var ve slutt på dette med overføring av bonus vel?

Er ute etter en slik bil selv, men er redd for at verditapet blir veldig stort på disse bilene i tiden fremover. eller hva tror dere?

Forresten, på det lille lånet jeg har så tilsvarte skattefradraget for lånet omtrent samme som rentene hele året. så mao har lånet vært gratis i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mulig at bilen står i moren din sitt navn, og at du er medeier på bilen. Da er det mulig og overføre de bonus mordi har til deg etter en stund tror jeg :-k

var dette svaret jeg er egentlig er litt ut etter...men håper at ikke banken vrenger seg da...hørtes ikke helt keen på det når jeg ringt dem på mandagen...Men håper det går...

Mvh Stian S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mulig at bilen står i moren din sitt navn, og at du er medeier på bilen. Da er det mulig og overføre de bonus mordi har til deg etter en stund tror jeg :-k

var dette svaret jeg er egentlig er litt ut etter...men håper at ikke banken vrenger seg da...hørtes ikke helt keen på det når jeg ringt dem på mandagen...Men håper det går...

Mvh Stian S

La oss si det sånn: Banken er ute etter en ting, det samme er forsikringsselskapet, og det er Tjene Penger

Altså, forsikringsselskapet priser forsikring etter sansynligheten for at bilen skal knuses i ett steingjerde. Med 50 år gammel kvinne som har en bil fra før er kanskje sansynligheten for dette 1:200 mens for mann 19år med en bil er sansynligheten 1:20.

Altså er det fort 10 ganger dyrere å forsikre på deg. Rett å slett fordi 1 av 20 menn på 20 krasjer bilen.

Når du da kjører i steingjerdet i 200kmt og ved dette steingjerdet står tilfeldigvis 20 barnehagebarn og 3 barnehagetanter og venter på å krysse veien, med påfølgende blod og 13 alvorlig skadde og 7 drepte barn så summerer forsikringsselskapet slik:

13* utbetaling av erstattning 12 000 000kr

7* utbetaling av erstattning 1 000 000kr

Totalt: 156000000 + 7000000 = 163 000 000kr (pluss verdien av bilen og den 100% uføre bilføreren (deg) 163000000+ 1 000 000)

Altså har du påført forsikringsselskapet en kostnad på 163 millioner kroner, dersom bilen er forsikret på deg så sier de "greit, her er pengene".

Er bilen forsikret på din mor så sier de "OJ! du har jo bare betalt 10% av det du burde ha betalt for forsikringen din! da skal du bare ha betalt ut 10% av skaden fra oss"

og så betaler de ut 1 630 000kr til kontoen din, det er jo litt kjipt for deg, iom at du da skylder greit over 150 000 000 til barnehagebarnas foreldre.

Det vanlige argumentet mot dette resonementet er "forsikringsselskapet vet jo ikke at jeg kjører bilen hver dag". For å si det sånn

hvor mye hadde du undersøkt for å bevise at bilføreren ikke var forsikret riktig om du hadde drevet forsikringsselskap og skulle betale ut 163 000 000kr

Forsirkingsselskapet leker ikke butikk, og de har etterforskerer. Kan du være sikker på at ingen kommer til å fortelle at bilen står utenfor ditt hus og din arbeidsplass, og ingen kan egentlig huske at noen andre enn deg har kjørt den bilen.

STikkordet er altså alle skal tjene penger

crash40.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...