Gå til innhold

Motortekniske spørsmål, e36 m50 motorer


Aracna
 Share

Anbefalte innlegg

Min bil, en e36 320 Coupe fra 92 har en m50 motor som jeg regner med har sprekk i blokk eller topp. (siden det er kjølevæske i oljen, og sviver urent på tomgang når den er varm)

Så da vil jeg bare skaffe meg en anne motor som er i bedre forfatning, gjerne en større en.

Og da kommer spørsmålene;

Siden det ikke er VANOS på den motoren som sitter i, kan jeg da uten videre sette i en f.eks 323 med VANOS da? Hvis hjerne til motor følger med?

Jeg har startsperre på den motoren som er i bilen nå, som sitter i mittkonsollet og må bruke en slags "penn" for å aktivere den.

Vil dette gjøre det vanskelig med tanke på motorbytte hvis jeg må skifte hjerne?

I e34 525 sitter det også en m50 motor, jeg har hørt at det er forskjelliger bunnpanner på m50'en som sitter e34 og m50'en som sitter i e36. Men er det bare og bytte denne, så skal resten være "plugg'n play"?

Håper noen kan svare på disse spørsmålene! =)

PS: Jeg er på utkikk etter en 323 eller 325 motor, hvis noen har en liggende.

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en i område her jeg bor som skifta ut en 320i motor 1991 model til 325i 1994-1995 vanos motor med startsperre, slik jeg har forstått det, så gikk vel det ganske greit.

Og vis du ikke bor så langt i fra sverige, kan du jo dra dit å få en nyoverhalt 325i motor hos bmw-motorer småland

mail: bmw-motorer@telia.com

14000,- SEK ca. 12000,- NOK ble betalt for en 325i som jeg har i min bil, ferdig montert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved bytte fra E34 M50 til E36 M50 så må du bytte bunnpanne og pick-up. Ellers så er også ledningsnettet litt forskjellig med tanke på dragning av ledningsnett. Å bytte til VANOS er ikke noe problem.

Din "startsperre" er heller ingen problem, da den du har er koplet innpå klemme 50 fra tenningslås til starter inni bilen. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg fjernet hele dritten, hater den "fantastiske" sperra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! =)

Men det har typisk dukket opp noen spørsmål til.

Hvor mye mere CO2 utslipp har en 2.5l i forhold til en 2.0l?

2 literen har ikke VANOS, 2,5 literen har VANOS.

Må jeg bytte radiator hvis jeg slenger inn en 2,5 liter i min 320? Eller kan jeg bruke den som står i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...