Gå til innhold

Peiling på å skru?


handyandy
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg lufter et problem her for en kamerat. Han har en 92 mod E36 316i (M40-b16) og har mye stress med bilen:

- Første spm er om toppakningen har røket. Er det noen måte å finne ut dette på uten å skru av toppen?

- Motoren går litt ujevnt på tomgang, lurer på om ikke ventilene løfter skikkelig og begynner å bli redd for at de pluttselig kan brenne opp.

- Motoren har gått 180.000. Begynner å bli kraftig ventiltikk (særlig når den er kald) Noen tips?

Beste er nok å sende hele toppen til overhaling, men gutten har dårlig råd! Noen som kan hjelpe?? alt av erfaringer, tips og råd kommer godt med!!

Takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tooppakningen kan du "undersøke" med å sjå om det lekker f.eks olje fra toppen/bilen bruker unaturleg mykje olje. Eller som "Filur" seie, at det kjem kvit røyk.

Kan vere kamakslingen som må byttest, vist det ikkje er justeringer på tomgangen.

Berre ta av toppen, bytt ut kamaksling, ventiler (altså overhal toppen). Noko du kan gjere vist du har peiling og tilgang på utstyr, er å frese av toppen litt sånn at komprisjonen blir betre (har høyrt mellom 5-8 hk meir). Men kor mykje du skal ta, er eg litt usikker på :S Mellom 0,3 - 0,7 mm trur eg er passe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis topp pakningen har røket, så vil du med stor sansynlighet få kjøle væske i olja. Dette kan enkelt sjekkes ved å dra opp olje pinnen, er ojlen grå/hvit, så er det defekt topp pakning/ topp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, skal sjekke dette nærmere etterpå!

Hvis det viser seg at motoren er "kake" har han vært inne på tanken å bytte motor. Men da er det evt snakk om en noe større motor! hvordan er det med dette? passer feks en 318i motor til kassa og motorfestene i denne 316i?

bare å komme med fler tips om 1. spm!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

318i motor passer rett inn tror jeg.

Er jo i prinsipp samme motoren med lengre slaglengde.

Viss du har en 318 motor komplett med LMM og hjerne så er det ikke noe problem.

Får snart en 318i motor til overs da jeg skal sette i 2 liter i min.

Nesten ny! Har ikke gått mer enn 306 000km:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ta en kompresjons test på motor for å sjekke topp pakning,ikke sikkert det vil ryke hvitt,vann i olje,olje i vann etc ved gått pakning,den kan gå mellom to sylindre også-derav gå lite pent.

Kompresjonstester får du på biltema.

Ta ut alle plugger og sørg for bra strøm før bruk.

Ikke tenk på hvor mye komptrykk det er,men om de er ca like på alle syl.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...