Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
For det første får du ikke godkjent det, for det andre så må mye bygges om mye og for det tredje så skal ikke originale 745'r vrakes!

Bra sitert :)

Flott bil, det må jeg si :)

• Svar 585
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
For det første får du ikke godkjent det, for det andre så må mye bygges om mye og for det tredje så skal ikke originale 745'r vrakes!

ja helt enig :wink: den må han pusse opp synes nå jeg da..

Skrevet

Bilen har vært på vårslipp i dag :) Alt fungerte knirkefritt og jeg er klar for en ny sommer :)

Og en konklusjon til slutt: 1 bar på M106 gir riktige lambdaverdier men 1. gir går magert.. Ergo: Ikke bruk kickdown til 1. gir under 80 km/t ved 1 bars trykk.

Skrevet
Bilen har vært på vårslipp i dag :) Alt fungerte knirkefritt og jeg er klar for en ny sommer :)

Og en konklusjon til slutt: 1 bar på M106 gir riktige lambdaverdier men 1. gir går magert.. Ergo: Ikke bruk kickdown til 1. gir under 80 km/t ved 1 bars trykk.

veit du hvorfor den går magert på første gir...?

bmw har mappa hjernen så den har lavere turbotrykk i første gir.

hvorfor vet jeg ikke.

Skrevet
Da har jeg begynt å koble opp lambda.. For å slippe å kappe og skjøte kabelen har jeg lagt den bare en cm fra eksosrør og boksen sitter 10cm unna manifold.. Er litt skeptisk til dette, men håper det går uten at alt smelter.

Hvor lang er kablen totalt, fra lamdasonden og til måleinstrumentet? Er på trappene å bestiller en lik, men blir litt bekymret om du sier den er veldig kort.

Skrevet

har du montert annen bensintryksregulator els eller kjører du 1bar uten?

fin e23 :) skulle nesten ha vurdert og ikke vraka min vis den ikke hadde vært så rusta..

Skrevet
bmw har mappa hjernen så den har lavere turbotrykk i første gir.

hvorfor vet jeg ikke.

Har mer tro for at motoren ikke får nok motstand i førstegir og derav ikke klarer å produsere nok eksos til å snurre igang turboen skikkelig. Man tømmer førstegiret ganske kjapt når turboen først begynner å lade som du sikkert har merket. :)

Skrevet

Oddis: Den er kanskje 50cm før boksen. Ut fra boksen har du over en meter, så er ikke noe problem. Hvis jeg fikk lagt den opp uten mods i 7'ern så skal vel du klare det tipper jeg :)

H_vatn: Har en 1:1,2 progressiv bensintrykksregulator med 3,4bars grunntrykk og da får jeg lambdaverdier på mellom 12,2 og 12,8 ved fullt trykk.

MoePower: Det stemmer!

Har fått problemer med trykket igjen. Ved 170 km/t i oppoverbakke burde jeg hatt fullt trykk men ved motstand over lengere tid så faller trykket ned til 0,3 bar og da er det slutt på moroa.. er nok turboen min som trenger en overhaling så det blir prosjekt til neste vinter.

Skrevet

Skiftet olje i dag.. Må få byttet en bærearm før den går gjennom EU fra i høst også må jeg få byttet en skjøt på bensinslangene som lekker.. Ellers klar for vårtreff på Valhall :)

• 5 weeks later...
Skrevet

YES! Da har jeg endelig funnet feilen, og noe jeg egentlig burde skjønt for lenge siden!

For det første så pratet jeg med en bekjent fra gudbrandsdalen som også har 745i og han mente at ved 3,4 bars grunntrykk kom bilen til å kutte pga. bank (noe som stemte).. Vi stilte ned grunntrykket til 2,7 bar (mot 2,5bar originalt), og nå har jeg fine lambdaverdier på alle turtall, alle gir osv.. Fungerer perfekt :) Trur det som skjer er at når grunntrykket blir for høyt klarer ikke pumpa levere volumet av bensin som må frem til dysene ved kickdown fort nok.. Anyway; Det fungerer :)

For det andre har jeg funnet turbotrykksfeilen. Prøvde meg litt frem og tilbake i dag, og bestemte meg for å prøve å justere den tilbake til originalt trykk for å sjekke lambda-verdier mot de jeg har ved 1 bar. Nesten identiske verdier, noe som er ypperlig :) Da jeg prøvde å justere strupeventilen slik at jeg ladet 0,7 bar skjedde det noe rart.. Med en gang jeg nådde 0,7 raste trykket til 0,3 med en gang (mye raskere enn før).. Og da gikk det opp for meg; Magnetventilen! Det er nemlig denne som kommuniserer med bankesensoren og skal senke trykket hvis bank oppstår. Med andre ord styrer denne luftstrømmen inn i nedre kammeret på wastegate. De fleste som tuner disse bilene bruker en blødeventil eller kobler om magnetventilen for å få bankesystemet til å fungere 100%. Dette har jeg aldri skjønt hensikten med da jeg trodde det fungerte, men det viser det seg at det ikke gjør, noe jeg burde skjønt for lenge siden! Kall meg gjerne dum! Min teori er at når jeg sperrer for luftstrømmen med strupeventil blir det et mottrykk som gjør at magnetventilen enten åpner.

Da jeg koblet fra slangen for å teste kan jeg love deg at jeg fikk ny bil igjen :) Har aldri egentlig kjent kreftene til denne bilen før nå.. 0,8 bar ved 1. gir, 1,1 bar ved mellomgass i 2. og 0,9 ved fullt pådrag i 2,3 osv...

Det som nå skjer er at jeg kobler i fra kontakten på magnetventilen for å fjerne denne funksjonen. Dumt kan noen si, men jeg har fortsatt tenningsforskyver systemet og bredbåndslambda så har fortsatt god kontroll!

Skrevet

Mulig jeg, bruttern og fattern kjøper oss en bil sammen.. Stikkord: veteran og original turbo.. Skal se på den til helgen igjen :)

Skrevet

lambdaverdier / turbotrykk fra 60-200km/t i bratt oppoverbakke.. Det går fælt nå :)

ca. 9sek fra 60-140km/t i bratt oppoverbakke..

Hadde en liten peak på lambdaverdiene i 1. gir da jeg fikk turtall, hvorfor vet jeg ikke, men dette inntreffer bare innimellom..

Hva syntes dere om verdiene? Er 13 for magert?

• 3 weeks later...
Skrevet

Mer tuning. Justerte AFM to hakk rikere, så nå kjører jeg 60-140 på 6-7sek. :D Trur jeg må bremse den til høsten jeg..

• 4 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...