Gå til innhold

Har fått parkeringsbot... klage?

Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg parkerte her om dagen i unerversitetsgata i Oslo..

Sjekket bak meg at det ikke står noe parkering forbudt skilt i starten av bygget/gata, noe det ikke gjorde. Men det stod et P forbudt skilt ca 30 meter foran der jeg parkerte så da tenkte jeg at da er det lov og i orden.

Jeg har nemlig lært at parkering forbudt skilt gjelder FRA der skiltet står og til neste kvartal/vei krysser om det ikke står noen piler opp og/eller ned i tillegg til skiltet, noe det ikke gjorde...

er ikke det riktig??

Og hva skjer.. jo når jeg kommer tilbake ligger det en bot på 500 spenn under pusseren min...

Tok et par bilder med mobilen min før jeg dro..

bak.jpg

Her ser dere her jeg kom fra.. Det p. forbudt skiltet dere ser i bakgrunnen der sitter på bygget på andre siden av gaten der.. har markert min kjørerute med rød pil.. Bilen dere ser der er min..

foran.jpg

Her ser dere foran bilen min. Skiltet er ringet rundt. Øverst står det all stans forbudt og klokkeslettangivning under (00:00 - 07:00 eller no)

Og under der igjen et underskilt med parkering forbudt. Dette står som dere ser et stykke FORAN min bil..

Hva mener dere om denne saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si, men hvis skiltet gjelder fra der det er satt opp, er det merket med pil opp. Sånn som jeg tolker det, er skiltet satt opp midt i en gate uten kryss, og da ville jeg tolket det som om det gjelder hele den gaten (siden der skiltet står). Uansett hadde jeg ikke tatt sjansen å parkere der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spiser noenganger på Tex-burger som holder til 2 meter fra dr hvor du parkerte. ser MEGET ofte parkeringsvakter som gir bøter så det suser...

kan ikke gi deg noe nøyaktig svar i og med at jeg er usikker på regelen selv. Skader vel ikke å klage litt, men jeg er redd for at det koster deg mer tid en penger å holde på med klaging.

jeg gidder aldri å klage på slike ting pga det endeløse byråkrati man møter.

mitt råd er : spar kreftene til den gangen du er helt 100% sikker på at du utvetydig har parkert riktig og likevel fått bot..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant nettopp en definisjon av skilt 372 som er parkering forbudt på vegvesen.no

372 Parkering forbudt

Skiltet angir forbud mot parkering på den side av vegen hvor skiltet er satt opp. Skiltet gjelder i kjøreretningen fra der det er satt opp og fram til nærmeste vegkryss, eller fram til nytt skilt 372 « Parkering forbudt », 370 « Stans forbudt », 376 « Parkeringssone », 552 « Parkering » eller til parkometerplass.

På veg med envegskjøring kan skiltet være satt opp på venstre side alene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si, men hvis skiltet gjelder fra der det er satt opp, er det merket med pil opp. Sånn som jeg tolker det, er skiltet satt opp midt i en gate uten kryss, og da ville jeg tolket det som om det gjelder hele den gaten (siden der skiltet står). Uansett hadde jeg ikke tatt sjansen å parkere der.

Hehe. vanligvis ikke jeg heller.. men skulle på forretningsmøte og hadde litt dårlig tid.. i tillegg stod det noen fler biler der da jeg ankom.. så da parkerte jeg der... jaja.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge har vi høyrekjøring vettu ;) Du står parkert på venstre side av veien...derfor har du passert skiltet :)

Du kan klage, men 100% sikkert at du får avslag allikevel :P

Du står forresten ikke på parkering forbudt, men Stans forbudt..ser ut som lasteplass (lastebil symbol) ?

eks-p-vakt nazi :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja faen jeg står på venstre side av veien ja... hehe.. tenkte jeg ikke på.. :P

jaja.. da er det bare å betale til blodsugera da...

Du har like mykje lov å parkere på høgre som på venstre side...om bilen hadde stått andre vegen skal ikkje ha noko å sei...så godt som 100% sikker.

Klag!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja faen jeg står på venstre side av veien ja... hehe.. tenkte jeg ikke på.. :P

jaja.. da er det bare å betale til blodsugera da...

Du har like mykje lov å parkere på høgre som på venstre side...om bilen hadde stått andre vegen skal ikkje ha noko å sei...så godt som 100% sikker.

Klag!!

Du hadde strøket på parkeringsspørsmål på førerprøven iaf :) han står på venstre side av vegen, dvs mot kjøreretningen. Skiltet er FORAN bilen, dvs, teoretisk har han passert skiltet uansett om han rygget eller kjørte rett forover før han parkerte. Dvs, han behøver ikke fysisk ha passert skiltet (kan ha kommet inn i gaten fra motsatt side)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være enveiskjørt denne gata her skal du ha en mulighet for og slippe unna.

Eller med andre ord.. Er den enveiskjørt, så går det i din favør uannsett.

Om du ikke har kjørt mot påbudt kjørerettning da! *lol*

Men etter lyskrysset du kom fra og bedømme, så kan man kjøre begge veier her ja. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...