Aracna Skrevet Mai 9, 2006 Skrevet Mai 9, 2006 Jeg har en fantastisk irriterende bulk i venste dør, slik at når jeg ser i speilet ser jeg rett i bulken. Da tenke jeg at jeg skulle utbedre denne selv med sparkel og lakk. Det jeg lurer på da er hvorden jeg går frem for få detter best mulig. Bulken er ca 0,5 cm dyp og har en radius på ca 3 cm. Det jeg lurer på er hvordan få et beste mulig heftgrunnlag for sparkelen? Slik at den ikke faller av etter en stund. Skal jeg slipe av hele lakken der det skal sparkel? Eller holder det med å pusse lakken? Går dette til helvette, kjøper jeg bare en "ny" dør. Så dette gjør jeg kun for å øve meg.. og for å se om jeg får det til.
M6 Bjørn Skrevet Mai 9, 2006 Skrevet Mai 9, 2006 Det finnes jo spesialister som fikser dette uten å måtte lakkere.De retter ut og polerer etterpå og du kan ikke se att det har vært en bulk der. Ville hvertfall ikke sparklet dette uten å ha rettet ut bulken først.
Filur Skrevet Mai 9, 2006 Skrevet Mai 9, 2006 Jepp, prøv å rett den ut så mye du kan før du sparkler. hvis du er forsiktig kan du prøve å DYTTE bulken ut igjen hvis du kommer til fra innsiden. Men prøv å la vær å SLÅ den ut da du kan ødelegge lakken...
Aracna Skrevet Mai 9, 2006 Forfatter Skrevet Mai 9, 2006 Tja.. jeg vet ikke riktig om jeg kommer til bak der, men det er sikkert ikke umulig. Etter jeg har rettet bulken så mye som mulig, hva må da til for at sparkelen sitter ordentlig?
Mr_Sunde Skrevet Mai 9, 2006 Skrevet Mai 9, 2006 Er det metallic eller tett farge? Er det sprekker i lakken så må du slipe bort lakkrester der det er skade og deretter legge på litt grunning som du matter ned før du sparkler. Viss lakken er hel, så er det bare å matte den ned med slipepapir. 150 eller 320 papir. Blås rent. Vask deretter med silikonfjerner eller noe lignende.(Vasketynner eller blekkrens kan vel vere litt aggresivt) Sparkle og slipe til du er fornøyd. Pass på at der ikke er noe porer i sparkelen før du begynner å lakke.. Puss over med 320 papir eller finere til slutt. Legg deretter på fyller/grunning der du har sparklet. Når dette er tørt så kan du slipe over med fint sandpapir så du får litt mykere overgang fra fyller til lakk. (Er uansett fare for skjolder med slik småfiks) Masker, blås rent, vask med silikonfjerner og tørk over med en støvklut. Da er det bare å lakke i vei:)
Aracna Skrevet Mai 9, 2006 Forfatter Skrevet Mai 9, 2006 Det er metallic lakk. Tusen takk for fin forklaring!
Mr_Sunde Skrevet Mai 9, 2006 Skrevet Mai 9, 2006 Når det er metallic lakk, så må du ha klarlakk i tilegg, men det visste du kanskje.
glenng Skrevet Mai 9, 2006 Skrevet Mai 9, 2006 Er det sprekker i lakken så må du slipe bort lakkrester der det er skade og deretter legge på litt grunning som du matter ned før du sparkler. Har hørt at sparkelen kan begynne å krakelere hvis man grunner før man sparkler , uten at jeg vet dette sikkert men..
Mr_Sunde Skrevet Mai 9, 2006 Skrevet Mai 9, 2006 Skal ikke vere noe problem vanligvis. Kan muligens bli noe muffens viss grunning og sparkel ikke passer sammen(1 komp. grunning vs 2 komp. sparkel) Problemer som kan oppstå viss man ikke grunner er jo viss det blir et sår i lakken og sparkelen begynner å trekke vann så vil det begynne å ruste ganske kjapt. Det er jo ikke noe stas det heller. Jeg grunner alltid før jeg skal sparkle noe(Har sett litt for mye "jalla" arbeid til at jeg gidder å slurve med det.
Aracna Skrevet Mai 9, 2006 Forfatter Skrevet Mai 9, 2006 Visste det med klarlakk. Men hvis jeg da forsikrer meg om at grunning, sparkel og lakk passe sammen, da er jeg på god vei... Dette vet vel de som selger slike produkter om hva som passer sammen med hva.
Mr_Sunde Skrevet Mai 9, 2006 Skrevet Mai 9, 2006 Regner med at de som selger slikt har snøring på hva som funker sammen ja. Har ikke hatt noe problem med dette selv, og jeg har brukt 1 komp. grunning(sprayboks) og 2 komp. grunning og sparklet på uten problemer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå