Gå til innhold

hvor er nermeste bilbane

compact
 Share

Anbefalte innlegg

DETTE ER ET UTKLIPP FRA EN AVIS. LURER PÅ OM NOEN ER TENKT TIL Å BYGGE EN BILBANE I MØRE OG ROMSDAL,ELLER NÆRHETEN. ISTEDEN FOR Å BRUKE SÅ SINNSYKT MYE PÅ Å TA OSS OG GI OSS BØTER OSV.

Rømmer fra rånestøy

Beboere i Åndalsnes sentrum rømmer hjemmene sine. Råkjøring, burning, motorrusing, tuting og forsøpling gjør sentrumsidyllen til et helvete.

Svein Bjørnerem

svein.bjornerem[AT]r-b.no

ÅNDALSNES: – Mai og i juni er den verste tida. Nå pakker jeg kofferten. Fredag drar jeg til Oslo og blir boende en måneds tid hos sønnene mine der. Jeg holder ikke ut å bo her, sier Turid Mahle. Hun bor tett inntil der rånerne oppholder seg på kvelds- og nattetid. Mest i helgene men også ellers i uka.

De fleste som bor i nabolaget plages av den voldsomme opphopningen av ungdomsbiler på kvelds og nattetid. Når det er på det verste kan de bare glemme å få en skikkelig natts søvn.

Rånekultur.

Rauma kommune er i likhet med blant annet Fræna og Vestnes, kjent for sin rånekultur. Og lensmann Frank Frilund i Rauma bekrefter at det er Åndalsnes sentrum som er verst utsatt. Her samler rånerne seg ved Jernbanebrua mellom turene. Når de kjører ut og inn er det oftest med en voldsom akselerasjon, gjerne med burning. Og med høglytt tuting og hoiing kameratbilene imellom. De verste nettene ligger gummirøyken tett over Åndalsnes.

Noen av beboerne forteller at de reiser bort på hytta i helgene. Andre tar sovemedisin for å holde ut natta. Mens noen skalker alle luker og prøver å få sove i det mest støyskjermede rommet i boligen.

Unngår sovemedisin.

– Jeg vet ikke når jeg sist fikk sove ei hel natt uten å bli vekket. Jeg prøver å unngå sovemedisin og flytter i stedet fra rom til rom, alt etter hvor det er verst. Men noen netter er det så ille at jeg bare må stå opp og finne meg noe å lese, eller se på tv, sier Turid Mahle. Hun er nærmeste nabo til oppstillingsplassen for rånerne og er mektig lei bråket og søppelet som følger med.

Av erfaring vet hun at tida framover nå blir den verste. – Det er ikke til å holde ut, men vi kan jo ikke bare ringe lensmannen hver gang det er bråk heller. Ikke tror jeg det hadde nyttet heller. Nei, jeg får heller rømme unna nå i den verste perioden, sier Turid Mahle.

Langt på natt.

En annen av dem som plages er Marit Kavli som bor rett over gata. – I helga var det grusomt. Til langt på natt holdt de på. På det meste sto det 10-12 biler utenfor her, forteller hun.

Og når det er slik, blir det så som så med nattesøvnen. – Jeg har aldri brukt sovemiddel. Når det blir slik må jeg bare finne ei god bok, sier hun.

Det er ikke bare på kvelds- og nattetid det rånes. Sigvald Kavli, som driver forretning like ved siden av, opplever at råneplassen også brukes på dagtid. – Det ruses og bråkes. Og grisekjøring ser vi daglig. Når de starter opp er det gjerne med en ekstra sleng på bilen, forteller han.

Hyggelige.

Det er mest lokale ungdommer som råder, og ved flere anledninger har han også snakket med dem.

– De er jo i utgangspunktet hyggelige karer. Det er når de kommer bak rattet det tar av. Det skjer ett eller annet testesteron-greier da, sier Sigvart Kavli.

Pensjonert fotograf Einar Sødal bodde også i strøket tidligere, men har nylig fått leilighet i tilknytning til sjukeheimen. – Det var nok verre før. Spesielt hvis det var et arrangement i sentrum, eller før 1. og 17. mai. På det verste kunne det være opp mot 150 biler som sirklet rundt her, og fyll og spetakkel i tillegg. Da var det ikke vits i å legge seg. Da måtte vi bare sitte opp til det ga seg, sier han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Politi

-Video-overvåking

-Anmeldelse

Dette er uaktsom kjøring og straffer som å miste lappen forekommer her i tillegg til kraftig bot.

Velfortjent spør du meg.

Holde på å spinne, herje, spille høg musikk der det bor folk, som rett og slett blir plaget så mye at dei ikkje får sove, og må bruke ferie til å komme seg vekk for å få litt fred er RESPEKTLØST..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor langt må vi for å komme på en bilbane da???

vet selv hvor jævelig det er å ligge våken pga folk som spinner osv.

poenget er: skaff oss en jævla bilbane...

samfunnet må se ting fra en annen side også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som et brutalt miljø!? Ikke på langt nær slik her hvor jeg bor, enda det er ganske brukbart "rånemiljø". Spille høy musikk på natterstid er unødvendig!

Ruse og burne utenfor der dere vet det bor folk er unødvendig.

Skal man på død å liv burne så er det vel lov å dra seg "litt" ut av tettbebygd strøk?

Spesielt natterstid...

Første steg er ihvertfall å ta iniativ til bane et sted. Har dere gjort det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som et brutalt miljø!? Ikke på langt nær slik her hvor jeg bor, enda det er ganske brukbart "rånemiljø". Spille høy musikk på natterstid er unødvendig!

Skal man på død å liv burne så er det vel lov å dra seg "litt" ut av tettbebygd strøk?

Spesielt natterstid...

Jojo, det er sant. Men oftest er det vel litt overdrevet i avisen.

vet om mange som drar til en litt mer "øde" vei og får burna litt,men der står jo også purken. Om det hadde vært opp til meg skulle de som har villet burne fått sin egen plass. I sverige har de en nedlagt bilbane.der får folk kjøre med de vil. Det ble også bevisst at kriminaliteten (også stoffmisbruk) bli kraftig redusert. altså en tjeneste for samfunnet.

Blir litt lite med gatebil treff osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesielt natterstid...

Jojo, det er sant. Men oftest er det vel litt overdrevet i avisen.

vet om mange som drar til en litt mer "øde" vei og får burna litt,men der står jo også purken. Om det hadde vært opp til meg skulle de som har villet burne fått sin egen plass. I sverige har de en nedlagt bilbane.der får folk kjøre med de vil. Det ble også bevisst at kriminaliteten (også stoffmisbruk) bli kraftig redusert. altså en tjeneste for samfunnet.

Blir litt lite med gatebil treff osv.

Sinna nå?? :lol:

Du bor jo for tiden rett ved norges beste bane, så du kan jo ikke klage!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...