Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan gi meg gode tips til hvordan en amatør skal fjerne enkel rust selv?

Det er bare små rustflekker, på utsiden (har sjekket om de går igjennom).

Tips til hva jeg skal bruke og hvordan det enkelt gjøres hadde vært strålende :D

Skrevet

Bare å ta p 100 tørrslipepapir (pussepapir) å pusse ned ett stort område rundt skaden.

Puss til du ser/kjenner at overgangen mellom metall og lakk er så liten at du ikke kjenner den.

Deretter pusser du grundig ned med P500 tørrslipepapir til du ser at overflaten begynner å bli ripefri.

Når du har pusset vekk alle småripene skal du enda ha vekk noen riper.

Da bruker du P1000 Våtslipepapir (bruk rikelig med vann!) å puss ned HELE området til det er helt slett og fint! (husk at hele flaten som skal lakkeres må være pusset ned med P1000 våtslip!)

(når du da tørker vekk med ei ren fille eller noe vil den være så fint nedpusset at det blir en lettere "glans" der du har pusset når du utsetter stedet for lys.. (først da er det godt nok)

Når du nå er ferdig å pusse tar du silikonfjerner eller nøytral såpe å vasker det 100% rent der du skal lakke, deretter maskerer du, har på 2 ikke tynne, men heller ikke tykke lag farge, når du har gjort det har du på ett lag klarlakk (gjerne 2) (hvis du bruker proflakk på sprøyte)

Hvis du lakker med sprayboks: Ha på ett TYNT lag først, for å dekke flaten, ha deretter på 2 strøk til, og det siste av de 3 lagene totalt må du være nøye på å lakke til du ser at flaten er akkurat rukket å bli blank, ikke mere, for da vil det renne.

Når lakken har tørket har du på 5 lag med klarlakk (spray på til du ser at overflaten blir helt speilblank, og jevnt fordelt over alt)

Og 5 lag klarlakk må du bruke med sprayboks for å få samme resultat som ett lag proff klarlakk.

Hvis du bruker sprayboks annbefaler jeg deg å ta ca 5 timer etter at siste lag klarlakk er tørket å ta en helt ren og IKKE grov fille å nermest "polere" klarlakken for ytterligere resultat (ikke bruk poleringsmiddel denne gangen)

Ca 2 dager etter kan du polere der du har lakket med skikkelig poleringsmetode (den man til vanlig bruker) :wink:

Der har du oppskriften!

Håper den er til hjelp :wink:

Skrevet

På små steinsprut pleier jeg å bruke en Dreml slipestein på batteridrillen. Denne er omtrent på størrelse med en fyrstikkskalle. Jeg sliper alltid ett litt større område enn steinspruten hvis det er rust der, rust pleier å krype under lakken. Deretter vasker jeg med tynner/lynol og legger i litt rustgrunning med en tannpirker, og tilslutt orginallakk og klarlakk. Er det en liten steinsprut bruker jeg tannpirker til lakken også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...