Gå til innhold

Bot i fotoboks!

Neonlars
 Share

Anbefalte innlegg

Ja, i dag var jeg så dum at jeg klarte å kjøre for fort i en tunnel med russebilen. Dette skjedde i en 80-sone og på speedometeret hadde jeg 90km/t (tror faktisk speedometeret viser for liten fart så kan ha hatt høyere fart en 90km/t). Bilen står registrert på en kamerat av meg og det jeg lurer på da er hvordan det er med fordelingen av prikkbelastning. Han har ikke lappen så de kan jo ikke akkurat gi han en prikk. Må han oppgi navnet mitt da for at de kan prikkbelaste meg eller??

Og til slutt, kan jeg på noen som helst måte miste lappen på dette dersom farten har vært nærmere 100km/t, iom at jeg fremdeles er inne i prøveperioden på sertifikatet?? :(:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har tatt sertifikatet for første gang så har man en prøvetid på 2 år. Hvis man mister lappen i løpet av disse to årene så må man kjøre opp på nytt.

Men det betyr jo ikke at du kan miste lappen "lettere" enn andre.

Så grensen for at du skal miste lappen i 80-sonen er på 116 km/t, i 60 sonen 86 km/t osv... Selv om andre ting kan spille med om man skal miste sertifikatet eller ikke, ting som føre og trafikk kan være med å bestemme dette. Ergo, samme grensene for alle, enten man er i prøvetiden eller ei.... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan true bileier med fengsel dersom vedkommende ikke forteller hvem som kjørte, (ref. en lastebileier som ikke ville angi sine sjåfører, som støtt ble avbildet i fotobokser.) Men hvor mange kjører ikke samme russebil i løpet av mai måned? Bileier vil nok få en bot, som han ikke trenger å betale...bileier var jo selvfølgelig hjemme og sov da bilturen pågikk. ;)

Du kan nok sove trygt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men da skal det gå rimelig greit regner jeg med. Kjørte i en tør og fin 2-felts tunnel. Grunnen til at jeg tror speedometeret viser for lite er at når vi kjørte til kongeparken, så kjørte vi forbi en fartsmåler i 80-sonen. Da lå vi nøykatig i 80km/t på speedometeret og da viste måleren "Over 80km/t"!! Derfor kan det godt være at jeg hadde høyere fart en 90km/t som det sto på speedometert, men om jeg hadde 92km/t eller 98km/t har jeg ikke anelse om!! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eieren av bilen vil få boten i posten, så ringer han og oppgir deg når han får det. på tlf nr som står i brevet.

Så sender dem ny bot rett til deg. om du får prikker er jeg usikker på. jeg fikk ikke d.

lappen trenger du ikke vere redd for,så lenge du holder deg under 115 i 80 sonen.

Men uansett ber jeg deg få se bilde før du gotar noe bot, det kan dem sende til ditt nermeste politikontor. klarer dem ikke indetifisere d er deg på bilde, kan dem ikke gi deg bot.(dette er jeg ikke helt sikker på,men er noe sånt om jeg ikke husker helt feil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan true bileier med fengsel dersom vedkommende ikke forteller hvem som kjørte, (ref. en lastebileier som ikke ville angi sine sjåfører, som støtt ble avbildet i fotobokser.) Men hvor mange kjører ikke samme russebil i løpet av mai måned? Bileier vil nok få en bot, som han ikke trenger å betale...bileier var jo selvfølgelig hjemme og sov da bilturen pågikk. ;)

Du kan nok sove trygt...

Er ikke å problemet å betale boten, men om han kan lure seg unna prikkene, eller om han må oppgi at det var jeg som kjørte for at Staten kan gi meg prikker!!! :evil::twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen bot, ingen prikker....

Ingen prikker, ingen bot.

Skjønner ikke problemstillingen her. De kan ikke gi andre enn bilføreren bot - og prikker. Så dersom bilføreren forblir John Doe, vil John Doe få prikkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen bot, ingen prikker....

Ingen prikker, ingen bot.

Skjønner ikke problemstillingen her. De kan ikke gi andre enn bilføreren bot - og prikker. Så dersom bilføreren forblir John Doe, vil John Doe få prikkene.

Problemstillingen er at boten blir sendt til Bileier. Jeg kjørte og jeg er ikke bileier. Bileier har ikke lappen og kan dermed ikke få prikker. Får ingen prikker da, eller må han oppgi at jeg kjørte sånn at jeg kan få prikker...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om boten blir sendt bileier, og bileier beviselig sier han ikke har kjørt bilen, slipper han å betale boten. Boten følger fører, ikke bileier. Da vil prikkene heller ikke bli belastet noen. Han må ikke oppgi at du har kjørt bilen. Gjør han det, ville jeg vurdert mitt vennskap med han på nytt.

Politiet vet ikke hvem som har kjørt bilen - de vet kun hvem som eier den. Derfor sender de boten dit. Noe annet ville jo være unaturlig. At bileier ikke vet hvem som kjørte bilen, er ikke uvanlig - hvertfall ikke en russebil. Han kan si at si at fører prøvekjørte bilen for et evt. kjøp etter rusetida - og at vedkommende ringte fra en telefon uten nr.visning.

Hvis du fortsatt har problemer med å forstå meg, foreslår jeg at du betaler bota, og tar prikkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar det ikke vanligvis relativt lang tid før man får bot i posten? I såfall kan vel ingen kreve at bileier skal gå rundt og huske hvem som kjørte russebilen på et spesifikt tidspunkt, la oss si 6mnd tilbake i tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...