Dralle Skrevet Mai 15, 2006 Share Skrevet Mai 15, 2006 Med fare for feilposting Jeg er sugen på å lære meg å sveise på bilkarosseri Lurer derfor på å anskaffe meg et sveiseapparat som egner seg til slikt... Noen som kan gi tips om hva slags/type apparat som duger best? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
grohl Skrevet Mai 15, 2006 Share Skrevet Mai 15, 2006 jei har stålpeiling på dett der assån! du barre beruker et Sweizost Turbointerkuler 2000+!! helst vil jei anbeffale Ultrautgaven, med innebygd kaffetrakter og softismaskin Med denne skall jei låve dei sveisingen går som hakka møkk, spessielt karosserimessig, det er konge. Funker ikke så bra på kassebiler av tre, bare sånn du er ops på de altså!!! Lyke till! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dralle Skrevet Mai 15, 2006 Forfatter Share Skrevet Mai 15, 2006 kjeft eller so skal ej komme å bulke andre skjermen din også! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerlars Skrevet Mai 15, 2006 Share Skrevet Mai 15, 2006 Et MIG apparat er godt egnet til karosseriarbeid. Snakk med Tess. Kempi er kongeapparater, men koster deretter! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dralle Skrevet Mai 15, 2006 Forfatter Share Skrevet Mai 15, 2006 Hva med BILTEMA apparat? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerlars Skrevet Mai 15, 2006 Share Skrevet Mai 15, 2006 Jeg har aldri testet et biltema apparat selv, men har fått høre at bla. trådmateren er veldig ustabil. De fleste sveisene blir fugleskit visstnok, men om det er pga. de som har sveisa, eller om det er pga. apparatet, vet ikke jeg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dralle Skrevet Mai 15, 2006 Forfatter Share Skrevet Mai 15, 2006 fugleskit! en perfekt beskrivelse på den første sveisen jeg prøvde meg på Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stian329 Skrevet Mai 16, 2006 Share Skrevet Mai 16, 2006 Har vel lettere for å se ut som fugleskit om man bruker CO2 også.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wunder Skrevet Mai 16, 2006 Share Skrevet Mai 16, 2006 Når jeg tok sveisesertifikatet så var det en ting læreren sa: Merke har ikke så mye og si men intermitensfaktoren er viktig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerlars Skrevet Mai 16, 2006 Share Skrevet Mai 16, 2006 Når jeg tok sveisesertifikatet så var det en ting læreren sa: Merke har ikke så mye og si men intermitensfaktoren er viktig Kan godt hende jeg husker HELT feil nå, men er ikke intermitensfaktoren hvor lenge man kan sveise sammenhengende før man må la apparatet kjøle seg litt. Dette gjelder vel for elektrodeapparater Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wunder Skrevet Mai 16, 2006 Share Skrevet Mai 16, 2006 Det stemmer, du husker riktig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Mai 16, 2006 Share Skrevet Mai 16, 2006 Jeg har aldri testet et biltema apparat selv, men har fått høre at bla. trådmateren er veldig ustabil. De fleste sveisene blir fugleskit visstnok, men om det er pga. de som har sveisa, eller om det er pga. apparatet, vet ikke jeg Var en og sveisa vedkløyvern her med et Biltema-apparat... 20cm lang larve.. det tok sånn ca. 3 minutter før den røk rett av igjen. Vet ikke om det var apparatet som var dårlig, kreftene for store eller om han for alt jeg vet rett og slett ikke var flink nok... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
propan Skrevet Mai 16, 2006 Share Skrevet Mai 16, 2006 Jeg har aldri testet et biltema apparat selv, men har fått høre at bla. trådmateren er veldig ustabil. De fleste sveisene blir fugleskit visstnok, men om det er pga. de som har sveisa, eller om det er pga. apparatet, vet ikke jeg Var en og sveisa vedkløyvern her med et Biltema-apparat... 20cm lang larve.. det tok sånn ca. 3 minutter før den røk rett av igjen. Vet ikke om det var apparatet som var dårlig, kreftene for store eller om han for alt jeg vet rett og slett ikke var flink nok... Hvis han sveiset det og selv var fornøyd er det neppe apparatet,som regel er det kombinasjon apparat og "sveiseren". Mest sannsylig for lite sveis. 90% av det å sveise er å stille inn apparatet riktig. Er det for lite volt i forhold til amp blir det tuppe-dritt og motsatt brenner tråden seg som regel fast i kontaktrøret. Får man stillt inn alt bra,så mener jeg de fleste klarer å legge en kilsveis uten større problemer etter litt trening. Valg av ampere styrke i forhold til plate tykkelse etc er også en faktor når det gjelder å få ting til å holde. Biltema fuker sikkert til småsveising i garasjen og litt bilsveising også,men man betaler for kvalitet som regel. Kjøp deg heller en Kempi Migger 150-200amp til litt ekstra kr,så vet du hva du har. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R.E.H Skrevet Mai 16, 2006 Share Skrevet Mai 16, 2006 Jeg har aldri testet et biltema apparat selv, men har fått høre at bla. trådmateren er veldig ustabil. De fleste sveisene blir fugleskit visstnok, men om det er pga. de som har sveisa, eller om det er pga. apparatet, vet ikke jeg at det ser ut som fugleskjit kan være enten feil mating i forhold til strømstyrken (Amper).. eller at man sveiser med for lang avstand i forhold til arb. stykket! kjøp et mig/mag apparat og si du må ha gass og tråd som kan brukes å sveise bil karroseri! man kan jo bruke forskjellige gasser og tråd så dem vet nok hva du må ha for å sveise dette.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
propan Skrevet Mai 16, 2006 Share Skrevet Mai 16, 2006 0,6 tråd og Argon er vanlig. Bare for å pirke er "mating" og ampere det samme. Du øker ampere ved mer tråd-alltid trinnløst. Og øker volt med den andre,enten bryter eller trinnløst. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå