Gå til innhold

Register reim bytte...

Kris10an
 Share

Anbefalte innlegg

Hei folkens... Hyggelig å se at det er flere som brenner for BMW :D

Jeg er i ferd med å bytte reg. reim, løpehjul og stramhjul.

Men så lurer jeg da på om det er lurt å bytte de 2 andre tannhjulene (kamdrev bl.a.) også? Eller er dette ikke nødvendig?

Det er en M40B18 gått 210k, reg reim sist byttet ved 150k...

Utrolig at den går ennå, tør ikke å kjøre mer nå. Så må få bytta det så fort som mulig.

Blir mye spm. her, men den siste tingen er om det er noen spesielle tips jeg burde vite ved reg. reim bytte? Er det for eks. noen slags linjer på kamdrev hjulet jeg kan måle meg etter for å være sikker på at alt blir satt på riktig...

Takker for alle svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. reg reima di har da gått 60000, da kan den ryke når som helst altså! en m40 motor jeg hadde gikk reima 63000 da røk den....har byttet reg reim på slik motor mange ganger!

er ei pil på reim skiva som sitter på veiva, den skal stå mot et merke, på motor blokka eller var det register deksjelet det merket sitter på, husker ikke i farten!også er det ett hull i bak kant av motor'n under starter'n ett sted hvis jeg ikke husker feil, litt vanskelig å finne det hullet første gang, men får de som er hull vante finner de den :wink: ! der putter du inn en 8mm bolt som går inn i svinghjulet, så du ikke får flyttet motoren!

da skal ei pil på kam akselen peke rett opp, da er det bare å løsne på stramme hjulet, ta av reima.. det lønner seg også å bytte alle løpe ruller! reim hjulene på veiva og kammen behøver du ikke å bytte!

sett på igjen reima slik som satt før, stram reima.. husk å ta ut igjen den 8mm skruen i fra veiva før du prøver å starte!!!

kan godt hende jeg har glemt noe!

tar ikke ansvar hvis det går galt får deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

før du starter kan det være lurt å hive ei skralle på reimhjulet som står på veiva og skru motoren rundt manuelt et par omdreininger for å være sikker på at ingenting slår mot noe annet.

om du ikke endrer stilling på reimhjulene i forhold til hverandre så bør det ikke være noe problem men er jo best å være sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som vet hvor mye reima skal strammes da???

skal hvist strammes så du kan vri reima 90 grader er sånn folk sier om register reim stramming.. selv pleier j å stramme'n det j synes er passe stramt..ikke så stram at det skriker i reima! har aldri gått gæli får meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh, vri regreima 90 grader?? er ikke det veldig slakt??

Skriker?? Desom regreima skriker er det noe veldig galt, sikker på at du ikke tenker på vifteremmen?

Det finnes måledata for stramming av regreim, og i de fleste regreimsett følger dette med.

Conti-Teves har et utrolig fint regreim stramme måle sett, det gir deg også indikasjon på om reima er moden for utskiftning eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...