Kris10an Skrevet Mai 16, 2006 Share Skrevet Mai 16, 2006 Hei folkens... Hyggelig å se at det er flere som brenner for BMW Jeg er i ferd med å bytte reg. reim, løpehjul og stramhjul. Men så lurer jeg da på om det er lurt å bytte de 2 andre tannhjulene (kamdrev bl.a.) også? Eller er dette ikke nødvendig? Det er en M40B18 gått 210k, reg reim sist byttet ved 150k... Utrolig at den går ennå, tør ikke å kjøre mer nå. Så må få bytta det så fort som mulig. Blir mye spm. her, men den siste tingen er om det er noen spesielle tips jeg burde vite ved reg. reim bytte? Er det for eks. noen slags linjer på kamdrev hjulet jeg kan måle meg etter for å være sikker på at alt blir satt på riktig... Takker for alle svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maxxsonics Skrevet Mai 16, 2006 Share Skrevet Mai 16, 2006 hmm.. reg reima di har da gått 60000, da kan den ryke når som helst altså! en m40 motor jeg hadde gikk reima 63000 da røk den....har byttet reg reim på slik motor mange ganger! er ei pil på reim skiva som sitter på veiva, den skal stå mot et merke, på motor blokka eller var det register deksjelet det merket sitter på, husker ikke i farten!også er det ett hull i bak kant av motor'n under starter'n ett sted hvis jeg ikke husker feil, litt vanskelig å finne det hullet første gang, men får de som er hull vante finner de den ! der putter du inn en 8mm bolt som går inn i svinghjulet, så du ikke får flyttet motoren! da skal ei pil på kam akselen peke rett opp, da er det bare å løsne på stramme hjulet, ta av reima.. det lønner seg også å bytte alle løpe ruller! reim hjulene på veiva og kammen behøver du ikke å bytte! sett på igjen reima slik som satt før, stram reima.. husk å ta ut igjen den 8mm skruen i fra veiva før du prøver å starte!!! kan godt hende jeg har glemt noe! tar ikke ansvar hvis det går galt får deg! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kris10an Skrevet Mai 17, 2006 Forfatter Share Skrevet Mai 17, 2006 neida... alt skjer på egent ansvar.. men takker for tips'a Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dannis Skrevet Mai 17, 2006 Share Skrevet Mai 17, 2006 før du starter kan det være lurt å hive ei skralle på reimhjulet som står på veiva og skru motoren rundt manuelt et par omdreininger for å være sikker på at ingenting slår mot noe annet. om du ikke endrer stilling på reimhjulene i forhold til hverandre så bør det ikke være noe problem men er jo best å være sikker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kris10an Skrevet Mai 17, 2006 Forfatter Share Skrevet Mai 17, 2006 hehe sant så sant.. jo det var en bra forslag... skal gjøre det takk... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maxxsonics Skrevet Mai 17, 2006 Share Skrevet Mai 17, 2006 etter du har byttet reima lønner det seg også å veive rundt motoren ett par omdreininger, å se om merkinen på veiva og kammen fortsatt fortsatt går mot merket, før du starter opp bil'n! glemte å si det! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jpse36 Skrevet Mai 17, 2006 Share Skrevet Mai 17, 2006 noen som vet hvor mye reima skal strammes da??? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maxxsonics Skrevet Mai 17, 2006 Share Skrevet Mai 17, 2006 noen som vet hvor mye reima skal strammes da??? skal hvist strammes så du kan vri reima 90 grader er sånn folk sier om register reim stramming.. selv pleier j å stramme'n det j synes er passe stramt..ikke så stram at det skriker i reima! har aldri gått gæli får meg! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opusx Skrevet Mai 17, 2006 Share Skrevet Mai 17, 2006 det med 90 graderen er en god regel.. det er på reima hvor den er i lengst spenn.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tumaz Skrevet Mai 17, 2006 Share Skrevet Mai 17, 2006 har aldri bytta reg.reim før, men mener å huske at etter man har dratt motoren rundt 2 ganger må reima strammes litt til, hvis ikke blir det fort slark i reima. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen Malerbakken Skrevet Mai 18, 2006 Share Skrevet Mai 18, 2006 Øh, vri regreima 90 grader?? er ikke det veldig slakt?? Skriker?? Desom regreima skriker er det noe veldig galt, sikker på at du ikke tenker på vifteremmen? Det finnes måledata for stramming av regreim, og i de fleste regreimsett følger dette med. Conti-Teves har et utrolig fint regreim stramme måle sett, det gir deg også indikasjon på om reima er moden for utskiftning eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå