Lien Skrevet Mai 17, 2006 Skrevet Mai 17, 2006 De nye felgene jeg har kjøpt meg har en lastindeks på 91 (615kg), mens den originalt skal ha 95 (690kg). I følge verkstedet kunne dette være livsfarlig i store hastigheter siden dekkene kan sprenge. Hva mener dere?
Ronny M Skrevet Mai 17, 2006 Skrevet Mai 17, 2006 Hvis du laster opp bilen din til maks av det som er tillatt, og kjører i toppfarta, så kan det hende at dekket ikke tåler belastningen. Men hvor ofte gjør du det?
Mainn Skrevet Mai 17, 2006 Skrevet Mai 17, 2006 Det er vel slik at at både lastindeks og hastighetsindeksen på dekkene må tilfredsstille det som står i vognkortet.
Lien Skrevet Mai 17, 2006 Forfatter Skrevet Mai 17, 2006 Mainn skrev: Det er vel slik at at både lastindeks og hastighetsindeksen på dekkene må tilfredsstille det som står i vognkortet. Det veit jeg, men jeg lurte på hva dette har å si i praksis..
TBG.E30 Skrevet Mai 17, 2006 Skrevet Mai 17, 2006 Ved feil index på dekkene, kan bilen nektes å EU-godkjennes. Du kan også få beskjed om å vise bilen på nytt med godkjente dekk, ved en rutinekontroll/teknisk kontroll langs veien. Kjører du utenlands, kan du få kjøreforbud på stedet viss du er uheldig å blir stoppet. På loadindexen på dekkene er det en god sikkerhetsmargi, men det er det ikke i lovverket.
Mpower20 Skrevet Mai 17, 2006 Skrevet Mai 17, 2006 Lien Sjekk i vognkortet hva som er maks akseltrykk foran og bak. Hvis dette er under 1230kg så kan du kjøre med dekkene hvis hastighetsmerkingen er god nok. Eks: I vognkortet til min 325 står det at bilen skal ha 89V, noe som er Bullsh**, 89 i loadindex er 580kg(mener jeg å huske). Noe som igjen skulle tilsi at 325'en skal ha maks akseltrykk på 1160kg. Noe som er absurd, nesten totalvekten på hele bilen jo(veier 1180kg)! Bilen min har forøvrig et maksakseltrykk på 780kg tror jeg, som igjen er 390kg pr dekk(må nok legges en viss prosent i tillegg pga vektforskyvninger under nedbrems og aks, men fra 390kg til 580kg er litt drøyt). Edit: kjører nå ikke på 390kg's dekk da Har vært på biltilsynet med dette og forelagt vognkort og loadindex tabell, og de mente det sto i vognkortet kun pga at bilen ble typegodkjent i norge med slike dekk. Og så ingen problemer med at jeg kjørte med 86V dekk istedenfor 89V.
Lien Skrevet Mai 17, 2006 Forfatter Skrevet Mai 17, 2006 Okey godt å vite. Har ikke vognkortet her akkurat nå, men totaltvekten på bilen er 1590 kg så da kan jeg vedde ahtten min på at foraksellasten ikke overstiger 1230 kg .. Blir jeg tatt for det på Eu-kontroll, så legger jeg fram den infoen du ga meg Takk skal dere ha!
Hr.smith Skrevet Mai 17, 2006 Skrevet Mai 17, 2006 jeg kom ikke igjennom eu kontrollen, måtte reise ned dit jeg hadde kjøpt dekka og bytte de! Så du burde sjekke det skikkelig
Mpower20 Skrevet Mai 17, 2006 Skrevet Mai 17, 2006 Hr.smith skrev: jeg kom ikke igjennom eu kontrollen, måtte reise ned dit jeg hadde kjøpt dekka og bytte de! Så du burde sjekke det skikkelig Ja, det var sånn det begynte for meg også. Så kjørte til dekkbutikken, som ikke fant noen dekk som var i utførelse 195/55R15 med 89V, og han leita lenge! Og til orginaldimmen 195/65R14 var det nærmeste han kom 89H dekk. Så kjørte jeg til biltilsynet og sa at jeg ikke mente dette skulle være riktig, ettersom dekk i disse utførelsene er skjelden vare tydeligvis. Så fremla vognkort og tabellkort og viste ham hvorfor jeg følte dette var feil, så godkjente han bilen min med 86V dekkene som sto på.
Padi Skrevet Mars 20, 2007 Skrevet Mars 20, 2007 Hei alle sammen Jeg blåser liv i en gammel tråd som jeg fant.. Jeg har nettopp kjøpt meg dekk til min 320 dat touring 03 model,men etter litt om og men så fant jeg ut at min loadindex på frammfelgen/dekk var 88 og bilen min skal ha et minimum på 89. Jeg kan ikke skjønne at jeg må ha det fremme da maxbelasting fremme er på 920 kg og 89 index blir på 580 kg x 2 = 1160 kg. Bak er saken en annen,der trenger jeg det fordi max aksel er 1130 kg. Er det noen som har noe erfaring med å prate med biltilsynet og få godkjent en mindre loadindex på frammakselen. Det er jo bare snakk om å gå fra 89-580 kg til 88-560 kg. Det skulle jo holde i massevis med 88 index også. 1120 kg er jo en god margin mot maxaklsel på 920 kg. Ja jeg vett de legger inn sikkerhet fordi det kommer større trykk ved bremsing osv.Men akslingen skal jo uansett ikke overstige 920 kg trykk... Dette er en bruktimport bil jeg har,og da har jeg meg blitt fortalt at bilene blir registrert med de dekkene som står på når de kommer. Så i teorien kan den indexen som står på frammakselen være for høy.. Takk for alle svar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå