Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk en noe nedslående EU her i går. Handbrekk høyre side og brems bak høyre side tok ikke nok. Skal bytte alle klossene, men vil dette ta seg av handbrekkproblemet og, eller har det et eget system?

Skal også skifte fjærer foran og styrekuler, noen som har gjort dette før som kan gi en kjapp gj.gang, iallefall på kulene.

På forhønd takk.

Skrevet

Da har du en egne bremseband inne i skivene. Ta av skiva, bytt bandene, smør opp, monter skiva og juster opp til du kjenner at bremsebandene begynner å subbe på innsiden av skivene. Justeringsfunksjonen skjønner du så snart du ser inne i skivetrommelen. Hvis ikke behov for å skifte bandene, rengjør og smør opp med bremsepasta(kjeramikkpasta) og monter sammen igjen.

Styrekuler; Skru av mutteren på styrekula, løsne kontra mutteren(som holder kula fast til styrestaget) og slå hardt med en hammer(størrelse stor) på siden der kula er festa. Henger på kon og slipper når den får støt. Må ha en forstillingskontroll etterpå for å justere spissingen riktig.

Fjærene har du kontroll på?

EDIT: Skriveleif så d holder :)

Skrevet

Takker for greit svar.

Band. Men hvordan ser jeg om det er behov for å skifte det? Om det er en justeringsfunksjon, betyr vel det at høyre side (som de kommenterte) må strammes bare?

Styrekulene. Holder det ikke å bite seg merke i hvor de står fra før? Hvis ikke får jeg be de ta det før etterkontrollen.

Jo fjærene tror jeg jeg skal greie. Selv om jeg aldri har byttet. En gang må jo bli den første. :)

Skrevet

Håndbrems: Hvis du bare skal justere håndbremsen, så ville jeg løfta bilen rett opp bak(begge hjulene) og tatt ut en hjulbolt i hver felg(kan være du må av med felgene), funnet et langt og tynt nok flatjern samt ei god lommelykt. Så leiter du etter et tannhjul.

Tror det ligger ca midten, bakover. Så justerer du begge til de har samme motstand når du ruller dekket rundt.

Får du ikke justert opp godt nok, så tar du av å sjekker tilstanden på bandene(ser hvor mye belegg det er igjen)

Styrekulene: Nja, ville nå ikke stolt på å bare merke av. Mulig du vil få en bil som trekker til siden og/eller unødvendig dekkslitasje. + det er ikke sikkert bilen din er helt 100% sånn som den står nå heller.

Fjærer: Husk nå for gudsskyld en skikkelig fjærklemme. Fjærer under spenn er rimelig skummle.

Lykke til :)

Skrevet

Ok, skal prøve dette. Skjønte ikke helt det med skrujern/tannhjul men kan hende det klarner når jeg har bilen der.

Jo har gode fjærklemmer. :)

Igjen takk for hjelpen.

Skrevet

Du kan jo se om det er muligheter for å stramme inni bilen først! :)

Når man har av bremseskivene så er det en god regel å bytte bandene også (om du ikke nylig har hatt de av da..). De er ikke så kostbare. Husk å kjøpe monteringssettet med låsepinnene og fjærene samtidig. De koster heller ikke mye..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...