aloebiz.net Skrevet Mai 20, 2006 Skrevet Mai 20, 2006 Oversiktsbilde. Hvordan er det med disse pilene (ringet rundt i gult). Skal ikke de passe om hverandre? Det gjør ikke det om jeg setter det sånn som haynes sier, altså at boltene sitter i midten av de avlange sporene... Dette er skiven som sitter på eksoskamdrevet. Det ser ikke ut som skruene har sittet akkurat i midten utifra merkene (etter olja). Eksoskamdrev. Innsugskamdrev. Hvorfor er sporene avlange? Kunne det ikke bare vært styretapper sånn at det blir riktig med en gang? Har VANOS noe med det å gjøre? Fra før har vi stilt inn veiva i øvre dødpunkt på syl 1 med låsetapp i svinghjulet. Kammene er satt med de 2 første knastene mot hverandre (se bilde) og de 4kanta klæddene bakerst på hver kam parallelle med toppen. På forhånd: Takk for svar! Ellers kom med tips!
Bimmerlars Skrevet Mai 21, 2006 Skrevet Mai 21, 2006 Nå får dere stå opp og hjælpe oss Må få start på denna dritten
Kjell Rune Skrevet Mai 21, 2006 Skrevet Mai 21, 2006 det er vel timingen på vanosen den der vist jeg ikke tar helt feil. jeg har aldri skrudd på en slik motor selv, bare sett andre gjort det.
TexWiller Skrevet Mai 21, 2006 Skrevet Mai 21, 2006 Har du demontert dette uten å merke skikkelig har du en god jobb foran deg innstilling av M52 (enkel vanos) trenger du spesialverktøy (men det går uten med litt flaks å en del jobb) Du trenger ikke få panikk for har du satt motoren på OT og kammene riktig skjer det ikke noe galt bortsett fra at den ikke sviver skikkelig. Blir for mye og skrive alt her men kan ta en kort oppsummering slik at du sjønner hva det går i. Ut fra bildene du viser kan jeg ikke se om du har type 1 eller 2 men 2 er vanligst på din årsmodell.Ta ut kammkjedestrammeren sett motoren på OT sett kammene riktig på plass. monter kjedehjulene på kammene. sett sporene på innsugskammen mitt i sporet og skru til med ca 10-12nm. IKKE skru til kjedehjulet på eksoskammen. sett på en fastnøkkel på innsugskammen (24 tror jeg) slik at du kan vri den. sett nå inn vanosen men du vrir innsugskammen ut av den posisjonen den skal ha (du må lirke litt fram og tilbake) når du har fått vanosen helt på plass og innsugskammen står i riktig posijon kan du skru fast kjedehjulet på eksoskammen, sett inn kammkjedestrammeren (å vips så var du ferdig ) Du må kansje gjør det noen ganger før du treffer riktig men det går. Eller du kan selvfølgelig slepe den til et verksted som har utstyret og få stilt det riktig inn med en gang (max 0,5t arbeid)
Klinz Skrevet Mai 21, 2006 Skrevet Mai 21, 2006 De va tidlig og holde på med register kjede De avlange sporet skal begynne enten mot eller med klokka(husker ikke), for at du skal klare og få på plass vanos delen. de er vel skrå stillte spor på vanos? de va de som blei oppgitt på autodata, men den har eg ikke tilgjennlig her,
Pedi Skrevet Mai 21, 2006 Skrevet Mai 21, 2006 Hmm.. TexWiller: Hva mener du med 1 eller 2? Har nå tatt endel register på M50/52 og eneste forskjellen jeg kan huske er med og uten vanos. Hadde vært greit å vite hvis det er noe jeg har gått glipp av. For min del så låser jeg av kammene, og tar ikke av verktøyet før innstillingene sjekkes etter at jobben er gjort. Eksosdrevet skal plasseres med boltene i ene enden, slik at når du justerer inn vanos så er det spillerom. Som nevnt, jeg justerer ikke kammen (innsug) etter vanos, jeg vrir sekundærkjede med låst kam etter vanosenhet.
TexWiller Skrevet Mai 21, 2006 Skrevet Mai 21, 2006 Hmm.. TexWiller: Hva mener du med 1 eller 2? Har nå tatt endel register på M50/52 og eneste forskjellen jeg kan huske er med og uten vanos. Hadde vært greit å vite hvis det er noe jeg har gått glipp av.For min del så låser jeg av kammene, og tar ikke av verktøyet før innstillingene sjekkes etter at jobben er gjort. Eksosdrevet skal plasseres med boltene i ene enden, slik at når du justerer inn vanos så er det spillerom. Som nevnt, jeg justerer ikke kammen (innsug) etter vanos, jeg vrir sekundærkjede med låst kam etter vanosenhet. Type 1 uten fjærplate. type 2 med Fjærplate. du har nok ikke godt glipp av noe, men du er vel som de fleste mekanikere (inkl meg) når du kan eller har gjort en jobb flere ganger så tenker du vel ikke over hva du demonterer/monterer? du bare gjør jobben. får ikke til og ta kopi av bilde med og uten å sette inn her sier vel en hel del om datakunskapene mine
Pedi Skrevet Mai 21, 2006 Skrevet Mai 21, 2006 Type 1 uten fjærplate. type 2 med Fjærplate. du har nok ikke godt glipp av noe, men du er vel som de fleste mekanikere (inkl meg) når du kan eller har gjort en jobb flere ganger så tenker du vel ikke over hva du demonterer/monterer? du bare gjør jobben Ahhh... Slik å forstå ja. Nå er jeg med deg. Har vært borti begge deler ja, men innbiller meg at med fjærplate var etter 95-modell... Eller var det en 528i E39 1996 som jeg fikset registeret på? Hmm.. Nei, jeg tror jeg står ved at fjærplaten kom i 95 sånn ca...
aloebiz.net Skrevet Mai 21, 2006 Forfatter Skrevet Mai 21, 2006 Nå ble det hele litt klarere her Jeg har Type 2 med fjærplatene. Men var det nå sånn at jeg setter eksoskamskiva med skruene helt i venstrekant også blir de justert til høyre (midtstiller seg) av seg selv når jeg setter på VANOS enheten? Hvordan er det med den kjedestrammerverktøyet (spesial)? Står at du skal sette den inn så den kun berører kjedestrammeren, men ikke lenger.. jeg har bare den org. fjærbelastede strammeren her. bare å skru den inn så den tar gjengene ikke sant? Noen praktisk betydning der? Det som skjer når jeg setter den på er at de venstreplasserte skruehullene i eksoskamdrevet flytter seg til midten i skruesporet...
aloebiz.net Skrevet Mai 22, 2006 Forfatter Skrevet Mai 22, 2006 Leser nå i Haynes at man skal koble på trykkluft 2-8 bar på oljeventilen til VANOS og måle no klaringer også skal man koble et spesialvektøy med strøm og full pakke til VANOS-solenoiden og måle no dritt... I tillegg så skal man ha en et forstrammingsverktøy (spesial seff) og skru til med 1,3NM og dra motoren rundt 2 ganger.. så skal man sjekke at kammene står på samme plass igjen med det spesialverktøyet (som jeg seff ikke har siden jeg ikke har noen spesialverktøy) etter at man har dreid motoren og gjør den ikke det har jeg montert VANOS-enheten feil(??!!) Hjeeeeeeeeeeeelp!! Bilen står i deler, den har automat og det er 4 mil til nærmeste BMW verksted..!!
TexWiller Skrevet Mai 22, 2006 Skrevet Mai 22, 2006 Når du har gjort slik som jeg skrev ovenfor uten noe som helst spesialverktøy kan du sette på plass den orginale strammeren (husk at du ikke må ha all slarken på strammersiden)
TexWiller Skrevet Mai 22, 2006 Skrevet Mai 22, 2006 skrev feil!!! husk at du må ha all slarken på strammersiden
Bimmerlars Skrevet Mai 22, 2006 Skrevet Mai 22, 2006 Noen som vet noe om dette med trykkluften osv.? Står at på TU og M54 skal man gjøre dette ved demontering også, det husker jeg at jeg leste, men det var ikke nødvendig ved enkel VANOS. Men ved montering ser det ut til å være nødvendig, står svart på hvitt i boka ihvertfall..
aloebiz.net Skrevet Mai 23, 2006 Forfatter Skrevet Mai 23, 2006 er det sant at man bare skal stramme til med 10newton på skruene på kamdrevet til innsugskammen?? Synes det var utrolig lite.. De detter ikke av og kiler seg fast i ventilfjærene eller sperrer kammen så kjedet ryker og hele dritten havarerer??
aloebiz.net Skrevet Mai 23, 2006 Forfatter Skrevet Mai 23, 2006 Ikke for å stigmatisere, men hvorfor er det så dårlig respons på tekniske spørsmål her? Er det kun trimming og styling de fleste her kan eller? Takker selvfølgelig for de som har svart selv om jeg hadde ønsket noe mer aktivitet fra andre også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå