Gå til innhold

Varmeproblem


Simen Malerbakken
 Share

Anbefalte innlegg

Forrige uke byttet jeg wiscokoblingen til kjølevifta, kjøpte en Sachs vifteclutch, som vel så vidt jeg vet er OEM.

Byttet denne og det var jo overaskende lett.

Men jeg regner med at selv om det vistnok er en ganske vanlig feil ikke er meningen at man skal bytte denne hver uke...

Søndag kjørte jeg hjem fra bimmers.no treffet på Valhall, og det ble litt inspirert kjøring, på vei opp bakken her jeg bor ble bilen bare varmere og varmere, så jeg besluttet å kjøre litt ekstra, for å prøve å kjøle den ned, men ingen god ide, plutselig gikk nåla helt opp på det røde feltet og lampen for overoppheting tentes.

Jeg stanset motoren og snudde bilen og trillet nedover igjen.

Vel inne på gårdsplassen startet jeg oppigjen og satte på varmeapparatet på maks, for å prøve å kjøle ned motoren for å unngå overoppheting når den ble stående stille.

etter vifta på maks i noen nervepirrende sekunder sank plutselig og ganske raskt nåla ned på streken over rett opp, og det ble den.

Jeg tok på en handske og stakk fingeren bort til kjølevifta og ganske riktig jeg klarte å holde denne igjen med en finger....

Noen andre som har erfaring med wiscoclutch?

Jeg misstenker at det kan være litt kast i vannpumpen og at dette kan medføre at wiscosedelen blir ødelagt?

noen som understøtter dette eller??

Er det ikke lkkegreit å bytte vannpumpe på den? det er vel plastvannpumpe på min?

Tja kanskje greiere om dere vet hvilken bil det er snakk om (står i signaturen også da) 1995 BMW 328i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så legger ikke vifta seg på før tempraturen i radiatoren er ganske så god og varm.

Ikke alltid lett og få den til og henge på når bilen står stille.

Men når bilen din var så varm, så burde den ha hengt på for lenge siden.

Lett og høre at den er i inngrep om du stopper bilen og gasser litt moderat med døra oppe.

Høres ut som en gammel volvo da.

Men... Når du ligger i 40 50 km og oppover uten og direkte belaste motoren, så slår rett og slett ikke vifta inn. (les viskosekoppling).

Gjennomstrømmningen av bilens egen fart er da så bra at det ikke blir varmt nok til og dra igang vifta.

Vet ikke helt om jeg skulle gidde og skrive dette.

Men men.. Håper du henger med. *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humm, interessant, men om gjennomstrømningen er for stor i fart må det jo være noe annet galt for den skal ikke gå varm.

260'en som også figurerer i signaturen har samme løsning med egen viskosevifte og den slår inn ved motortemp på mellom 102-107 grader, nå har jeg justert litt på elementet så den faktisk ikke slår inn før ved 110 grader, men det er altså utenfor spec.

Syns egntlig det høres litt rart ut med så god tildekning rundt vifta at ikke den skal slå inn ved normal belastning i 40-50 km/t, det gjør den på mb i alle fall.

Ingen som har kommentarer til evt lager i vannpumpe? kommer ikke vann om noe skvaldrehull, og er ingen ulyd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tauet du en bobil samme dag, gjorde du ikke? Syns jeg leste du skrev det.....Kanskje ikke bilen din likte det :)

Jo, øh stemmer det, men på flat mark da for å starte på gir, det bør den vel tåle??

Vel nå har det regnet mer eller mindre siden jeg kjøpte den i dag var det sol, men i dag var den på verksted...

Får reklamere på den viscoclutchen, men hvordan ser en om det er ny eller gammel vannpumpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du uheldig, så er det topp/topp pakningen din som er gåen.

325 min har til dags dato ikke vært varmere en normal, og har aldri lagt merke til at "volvovifta" har tatt tak.

Har hatt heftig kjøring i sverige noen turer og aldri hatt prob med tempraturen.

Nå har jeg ac på min, så kan være at den vifta foran der kjøler såpass at viskosen ikke trenger og hive seg med på løpet her.

Anyway.

Lykke til, og håper viskose bytte løser alt sammen for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje et dumt tips men hadde omtrent problemet forleden. Tempen gikk omtrent til rød og plutselig falt det ganske raskt til normal uten at det var vifta som var problemet. Da viste det seg at det var lite vann på radioatoren. Fylte opp til maks nivået men det hjalp ikke helt. Tok så og lufta kjølesystemet siden jeg ikke gjorde det når jeg fylte på. Kom selvfølgelig en del luft ut lufteskruen. Etter der ble alt normalt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg tør si dette, men etter bytte av termostat er alt i orden.....

Dog er det noe rart med tempmåleren, den står rett opp uansett hva ingen bil i verden klarer å holde 100% stabil temperatur uansett hva som skjer.

Enten jeg kjører i kø eller i 180 km/t så er den helt dønn stabil.

Jeg er vant fra MB til at den beveger seg litt noe opp mot 100 kanskje ved hard belastning og lav fart, og noe ned i det den åpner termostaten.

Noen som har en god forklaring?

Er det termostaten som ikke er helt nøyaktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg tør si dette, men etter bytte av termostat er alt i orden.....

Dog er det noe rart med tempmåleren, den står rett opp uansett hva ingen bil i verden klarer å holde 100% stabil temperatur uansett hva som skjer.

Enten jeg kjører i kø eller i 180 km/t så er den helt dønn stabil.

Jeg er vant fra MB til at den beveger seg litt noe opp mot 100 kanskje ved hard belastning og lav fart, og noe ned i det den åpner termostaten.

Noen som har en god forklaring?

Er det termostaten som ikke er helt nøyaktig?

Det er BMW sitt verk.. for ikke å bekymre de tyske soccermomsa i 200 på autobahn. Det er en eller annen løsning som gjør at nåla ikke skal variere noe særlig uten at tempen stiger/synker jevnt over litt tid, eller noe i den duren. Jeg er usikker på hvordan teknikken fungerer, men det er ihvertfall det jeg har hørt. Det er nemlig slik på de aller fleste BMWer. Du merker ytterst sjelden at pila flytter på seg for små variasjoner som på mange andre biler.

Når det gjelder viskosekoblingene, så synes jeg det virker som 180.000km er et "magisk" tall for disse, men en vet jo aldri..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...