Gå til innhold

...motoren blir som ny, virkelig.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fannt dette på et annet forum, noen som vet om det stemmer ?

"På de fleste biler med hydrauliske ventilløftere gjør det underverk rett ETTER å ha byttet ny olje (og filter) å gjøre følgende:

Kjøre motoren til driftstemperatur,

parkere, holde høyt turtall ca 4 tusen rpm i 3 minutt, da får man sirkulert ut dritt og luft av ventilløftere, og motoren blir som ny, virkelig. "

Noen som har prøvd ? jeg syns det virker litt drastisk å holde motoren på 4000rpm i 3 min ved stillstand, eller ?

• Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Det kan være noe i det. Men hvis du hiver i motorrens og gjør det, er sikkert effekten enda bedre. For så skifte olje etterpå.

Tror jeg ville fulgt godt med temperaturen hvis jeg skulle gjort det, og kan ikke tenke meg at det er direkte skadelig for motoren.

Skrevet

Er nok ikke noen fare så lenge du har kjølevifte og kjølesystem som fungerer som det skal. Ved motorrens skal motoren gå på høy tomgang i opptil 30 minutter. På en tidligere bil begynte jeg vel på en rundt 2000rpm og mot slutten av de 30 minuttene var vi oppe i 3500-4000rpm. Motoren skal jo, teoretisk sett, tåle å ligge nesten på sperra i 5. gir i lange tider...

Skrevet

Som sjefen min sa da jeg spurte hva jeg kunne gjøre for å forbedre slitte ventilløftere: "Kjør den skikkelig hardt ei lita stund, da mener jeg ikke sånn pinglete 5000 omdreininger, men skikkelig hardt" :)

Grunnen til det er at da de blir slitte siver oljen raskere ut av stemplene og de presses da ikke like langt opp neste gang. Du får da en klaring. Derimot hvis du kjører motoren hardt en stund øker du oljetrykket og stemplene er nødt til å presses i topp posisjon igjen.

Jeg gjorde dette med min M40, og det virket bra i lang tid!

Skrevet

Diesel er tingen også...

Høres drastisk ut,men tapp ut olja og hiv på diesel tilsvarende det den skal ha av olje.

Start bilen og la den gå på tomgang i 2 minutter.

Tapp ut og sett på nytt filter og olje.

Jeg tar ikke ansvar hvis det går til skogen,men det funker veldig bra og alt blir rent.

Spesiellt fungerende på m40 motor med tette oljekanaler og leie ventilløftere.

Skrevet

Vi bruker faktisk diesel på hydraulikk-anleggene på trucker og lifter. Kommer sabla mye dritt ut sammens med dieselen, dritt som ikke kommer ut med vanlige oljen.

Skrevet

Men smøreegenskapene er vel heller diskutable? Synes det høres skummelt ut å kjøre motoren med diesel som smøring.. selv om det alltid vil ligge igjen en tynn oljefilm.. Hva med en blanding av olje og diesel, funker det?

Skrevet

Mange gode tips her :D

Det eg har gjort, noko som rense innsug og andre greie deler, er å helle vann nedi der som lufta skal..

Kjøyrt bilen skikkeleg varm og god, og så helt litt vann nedpå og gitt gass i nøytral til den står og hopper på turtalsperra. Berre eit par sekunder så motoren får rensa seg skikkeleg. Det fungerer også ganske bra på min M20 motor.

PS! Teke ikkje noko ansvar vist ikkje motoren din går til H****.

Skrevet

Jeg har bare tappet av all olje og hellt på 4 liter diesel på min m40.

Lot den stå ett par minutter på tomgang.

Ikke rus opp,det turde jeg ikke.

Det er ganske utrolig hvor mye drit som kom ut etterpå.og da kjørte jeg en slik billig motorens i oljen først.. det hjalp ikke en dritt.

Men diesel tok alt.

Skrevet

Diesel er jo kjent for å ha gode renseeigenskapar.

Men er litt skeptisk til smørreeigenskapane til Diesel.

Men vist den berre står eit par min på tomgang, burde ikkje dette ha nokon spesiell påvirkning på smøringa av motoren? Eller?

Skrevet

Ikke annet enn at den rense alle kanaler og får ut all dritt.

Men klart,jeg er ikke så naiv at jeg ikke tror det tar skade på noe vis,men den lille slitasjen som i tilfelle forekommer veier bra opp resultatet for å si det sånn.

Skrevet

Hehe.. Skjønner :D Får teste det ut neste gong eg skal skifte olje :D

Det tipset til "Lien" er ikkje noko problem, berre å kjøyre for første ferja når eg er ferdig på skulen det :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...