Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Satt litt å leikte meg med tanken om eg skulle prøve på å hente ut nokre ekstra HK fra motoren min.

Berre sånn for å ha prøvd det også :D

Men kva lønner det seg i so fall å montere? Korleis hente ut mest mogleg HK av ein sånn motor til ein billigast mogleg penge?

Har høyrt mykje om at Sportsluftfilter/effektanlegg er den enklaste måten. Nokon som har ein meining?

• Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Lyden vil nok forbedre seg med nytt luftfilter og effektanlegg. Er vell ca 2-4% ekstra teoretiske hester du får ut i tillegg...

Skrevet

Sportsfilter og effektanlegg vil ikke gi deg noe særlig effekt for pengene alene. Mest for pengene får du ved å montere et billig turbo prosjekt i bilen, og da merker du forskjellen hvis du har effektanlegg og sportsfilter. Ser du har automat i bilen? Da vil det billigste være å konvertere til manuell, henter en del mere effekt til hjulene med manuell.

Men uansett, rimelig begrenset hva du får ut av en M20B20 da :? Sette i større maskin m/manuell vil gjerne være et bedre alternativ?

Skrevet

Har tenkt på sportsfilter og effektanlegg for både lyden sin del og kanskje litt meir drag.

Bytte av kasse blir nok lite aktuelt i nærmaste framtid. Grunnen er at eg brukar bilen til mykje langkjøyring (kjøyrer rundt 50 mil i veka). Men sef. hadde fått mykje meir ut av motoren enn det eg får no. Det er det ikkje tvil om.

Men tenkte eg skulle "bygge" litt på denne motoren. Den er så og seie tot overhaldt og er avhengig av ein driftsikker bil. Men vist det er noko eg kan gjere for å få meir effekt ut av den til ein billig penge, så er det verdt å prøve.

Skrevet

Begynn med spjeldhus fra en B25 og åpne opp litt i innsuget! Og så en eventuell billigchip..

Total BMW gjorde dette på en 320i med M20B20, og skrev at B20-motoren som før virket som den hadde pustevansker (de mener den er bevisst strupa for luft), fikk B25-karakteristikk etterpå, og ville ikke ha problemer med å gi en 318is en skikkelig "beating" etterpå. De bremsa 145 eller 146hk med den setupen (spjeldhus + billigchip).

Snakker da altså om å montere på større spjeldhus, og lage åpningen fra spjeldhuset inn i innsuget stor nok for B25-spjeldet med en Dremel eller lignende. Ellers er det bolt on. Har et slikt spjeldhus liggende selv, vurderer å gjøre det på 520'n, men har jo en 3.5-liter liggende..

Skrevet

Hmm.. Den der var ikkje dom! B25, da tenke du på det spjeldhuset som sitter på 525 12v?

Vist du skal selga det spejldhuset, så send ein PM :D

3.5 liter, blir ikkje det litt voldsomt med luft inn i motoren da? Må du ikkje da oppgradere dysene?

Skrevet
Korleis hente ut mest mogleg HK av ein sånn motor til ein billigast mogleg penge?

Utvilsomt turbo. Tenk litt på det..klarar du litt selv og får tak i billige deler så kan du sikkert få 200hk for 10000,-...

Ellers så har du vel lest tråden til BMW-Racing med "bare" 20hk mer for 20k uten at vi vet hva han hadde i utgangspunktet.

Sveiser og bygger du litt selv sammen med litt ebay-shopping så bør det gå greit å få 200hk for 10000,- forutsatt at du vet hva du driver med da :wink:

Skrevet

Jeg har jo et turbosett til M20 motoren :D (billig hjemme-mekk)

manifoil(flens fra vw passa TD),cooler,trykkrør og bunnpanne med oljeretur..

Du trenger da m.a.o egentlig bare turbo og siliconslanger (kanskje større dyser og bensintrykksregulator)

PM hvis du er interisert :wink:

Skrevet
Hmm.. Den der var ikkje dom! B25, da tenke du på det spjeldhuset som sitter på 525 12v?

Vist du skal selga det spejldhuset, så send ein PM :D

3.5 liter, blir ikkje det litt voldsomt med luft inn i motoren da? Må du ikkje da oppgradere dysene?

3.5-liters motor.. ikke spjeldhus.

Spjeldhuset fra 325i/525i med M20-motoren ja. I tillegg trenger du pakningen fra 525i eller noe pakningssement/pakningspasta og muligens også en gummislange eller to.. er litt usikker på forskjellene der. Sjekka det opp i delekatalogene for en stund siden, men det har gått litt i glemmeboka.

Jeg tror du slipper unna med en god del mindre enn 1000k/hk med denne modifiseringen... ;-) Total BMW er kjent for å være et meget seriøst blad med seriøse reportasjer, og de bremset som sagt 145 eller 146hk på en E30 320i etter denne modden inkl. tusenkronerschip. Det er nok noe i det de skrev om at motoren var strupa på innsuget fra fabrikk.. de har jo tross alt 318is på rett under 140hk..

Skrevet

Stian329: Hmm. Har vore inne på tanken. Men må du ha 2 stk på ein 6'er for å få skikkeleg utbytte? Eller helde det med ein?

Btw, har ein kompis som er ein GUD med sveiseapparat, så me skal nok klara å sette sammen delene, men å finne dei rette delene, er det verre med :(

Smood: Du har PM :D

Gunnar: Var ikkje domt dette der! Skal skaffe meg eit B25 Spjeldhus og finne fram verktøyet.

Har du nokon som helst moglegheit for å finne den repotasjen fra Total BMW? Hadde vore evig taknemleg :D

Skrevet
Stian329: Hmm. Har vore inne på tanken. Men må du ha 2 stk på ein 6'er for å få skikkeleg utbytte? Eller helde det med ein?

Holder nok lenge med en.. for den prisen er det jo uansett ikke snakk om å lade noe særlig.

Gunnar: Var ikkje domt dette der! Skal skaffe meg eit B25 Spjeldhus og finne fram verktøyet.

Har du nokon som helst moglegheit for å finne den repotasjen fra Total BMW? Hadde vore evig taknemleg :D

Har den som PDF, scanna av en lang mann ved navn Henning. Desverre ble det noe rot i scanningen, så for det første er hele den første fila opp-ned. Enten må du gå på tools og snu det rundt, eller så må du bare printe det og bruke det slik. I tillegg så mangler det noe tekst midt på side 2 i den første PDFen, så den siden er scanna på ny og er den andre fila.

Med andre ord: Print begge og kast side 2 fra den første, så er du i boks. :)

http://www.bimmers.no/files/M20B20_bigTB.pdf

http://www.bimmers.no/files/M20B20_bigTB_2.pdf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...