Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kassa di noe navn? Getrag 2XX?

Skal være greit å finne ut da isåfall.

Skrevet

Edit igjen: Ser ut for at det må være 260, 262 eller 265.

Fra: http://www.bmwmregistry.com/model_faq.php?id=6

What kind of gearboxes were offered for the E28 M535i?

There were three different gearbox options for the E28 M535i: two five-speed manuals (a close-ratio and an overdrive) and a four-speed automatic. The "standard" gearbox is the usual overdrive Getrag 265 unit also found in the E28 535i, E23 735i and the late version of the E24 635CSi. It has the following ratios: 3.82 (1), 2.20 (2), 1.40 (3), 1.00 (4), .81 (5) and is mated to a 3.25:1 rear axle with limited slip differential. The close-ratio option, also made by Getrag, features a "dogleg" shift pattern and the following ratios: 3.72 (1), 2.40 (2), 1.77 (3), 1.26 (4), 1.00 (5). This gearbox is mated to a taller 3.07:1 rear end with limited slip. Finally, the E28 M535i is one of the few M Series models to have been available with an automatic transmission, in this case the ZF 4 HP 22 unit with Sport, Economy and Manual shift modes and the following ratios: 2.48 (1), 1.48 (2), 1.00 (3), .73 (4). Automatic cars are equipped with a 3.45:1 rear axle ratio with limited slip.

Ser det der står at det er 265 som er brukt både i M535 og i den vanlige 535en, så da er det kanskje den.. eller var det mange forskjellige i den vanlige 535en?

Den har ikke 1. gir ned.

Skrevet

Ser ut for at den kassa der kan stemme med det jeg opplever i bilen.

Har 520-diff, altså 4.44 final drive.

Med 265/35-18":

1. gir til 45km/t

2. gir til 77km/t

3. gir til 122km/t

4. gir til 170km/t

5. gir til 210km/t

Det er jo egentlig meget ok tall for norske veier, men selv om det mer eller mindre tilsvarer 240-kassen i utvekslinger, så blir det nok litt mer giring.. turtallet stiger litt kjappere med nesten 100hk ekstra.. får se hvordan det er å kjøre med i lengden.

Skrevet

Bare å jekke opp og ta med lommelykt og tørkefille. Navnet skal stå på venstre side like ved clutchpumpa/slavesylinder så vidt jeg husker.

Ellers tror jeg nok det kan være riktig med 265, mener å ha lest det. E30.de burde egentlig ha svar på det, men er ikke sterk i tysk.

Ellers kan du jo henvende deg til Volvo gutta som stjeler Getrag kasser til turbo traktor prosjektene sine..

Mulig denne kan hjelpe deg litt..

http://www.e30.de/335i/11.htm

Edit: Les her.. http://home.online.no/~kjet-sk/Getrag.htm

Edit 2:

Girkassa jeg valgte til min Volvo er en fabrikksny Getrag 265 fra en BMW 535 1986-modell, dvs. normalt H-gir og utveksling 1:1 på 4. gir.

Spakstellet kommer fra en 1981 BMW 528i. Ønsker man "dogleg"giring og 1:1 på 5. gir heter girkassa 262CR (Close Ratio). Her er

utvekslingsforhold for 265-kassa:

Gear ratios

1st 3.82 : 1

2nd 2.20 : 1

3rd 1.40 : 1

4th 1.00 : 1

5th 0.81 : 1

reverse 3.71 : 1

Skrevet

Mhm.. men antar det jeg har funnet er noen lunde riktig. Må gire til 3. rett før 80.

Noen som vil tippe på hvordan aksen blir med dette oppsettet i forhold til en original E34 535i? Lettere gir jo i utgangspunktet raskere aks, men det blir mye giring.. original E34 535i klarer vel 100 på 2. giret, eller?

  • 4 weeks later...
Skrevet

Hei gunnar

Min nyinnkjøpte 535 er helt lik som din når det gjelder når jeg må gire.

Syns det er helt på tryne, 735min fra 83 mener jeg at jeg dro lett over 100 kanskje 110 tilogmed.

Så regner med det er 520aksling på min og og det skal byttes ut.

Får jo et høyt turtall i 5 når man ligger i 110 120kmt og det er jo litt meningen med 3.5 at du slipper det høye turtalle i høy fart.

Skrevet

Du må bare bruke 1. som bakkestartsgir og ellers bare starte i 2. Taper bare masse tid på å bruke 1.. jeg gjør ihvertfall det. Testa litt i dag, et sted jeg vet jeg har ca. 165ish med 535en har jeg 120 med 520en.. så det fungerer helt klart selv med samme bakdiff på begge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...