Gå til innhold

Hør! Kvernaktig lyd som følger turtall i E39. Dynamo? Servo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har hørt at det er en slik "kvernelyd" i mange E39 inkl. min,

som følger turtallet på motoren. Tror lyden kommer fra servopumpa.. er det originalt?? Noe jeg kan gjøre for å få den bort? Ødelegger litt av den silkemyke gangen til 6'ern! :D

Fler som har den (irriterende?) lyden i sin e39?

Er det forresten bare e39 som har denne lyden?

Motoren er M52B25 med enkel VANOS

• Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Vell, har jo lyden eg og, men hos meg forsvinner den etter 10-15sekunder etter eg starter opp på kald motor. Er minimalt med lyd når den er varm.

Kan ha noe med at lokket på ekspansjonstanken til servoen ikkje er heilt tett?

Skrevet

hmm.. rart.. Jeg har hørte flere E39 som har samme lyden som meg..

Har du helt ren motorlyd når bilen din går? Ingen andre ting som lager lyd?

Skrevet

Har ein lyd i min -99 E46 320 som minner om denne, og har også lokalisert den til servopumpa. Lyden er der gjennom heile registeret, men ved ca. 3000 o/min blir den så høgfrekvent at den er ekstra irriterande. Har bytta oljetanken med eit lite håp om at det kun var filteret i den som var tett, men til inga nytte. Må vel snart berre bite i det sure eplet og bestille ny servopumpe til mange $$ :(

Skrevet

du har vel sett på oljen håper jeg?

pappa har e39, og det er ingen spesiell lyd i servo pumpa, men han hadde problemer med spon i olja. men det gikk over etter mange oljeskift. det er 98modell btw

Skrevet

Servopumpa er det nok ikke fordi den jobber kun når du vrir på rattet ,på e39 kan det være flere ting,lagret til ac pumpa,strammehjul til viftereim,vannpumpelager,dynamolager,kjøp deg ett stetoskop på en bilrekvisita så får du lokalisert lyden,stetoskopet er også fint å bruke når du skal sjekke hjullager.Vanligste feilen på e39 er strammehjulene til viftereim som går tørre for fett og lager en kvernelyd.Jeg byttet begge på min og fikk en penere gange på motoren,nå er det bare den lille skranglelyden fra ac pumpa som høres med ac knappen på.

• 1 month later...
Skrevet

Den kvernelyden har jeg nå lokalisert til servopumpa.. Er der tydelig, irriterende og stygg som den er.. Følger turtall på motor og blir ekstra høy når jeg vrir på rattet samtidig som jeg ruser motoren opp i 3000+ omdreininger...

Forslag? må jeg bytte pumpa for å få det bort? Det er nok olje på den...

Skrevet

Hadde problem med servopumpa mi. Då sa han mekanikaren (kan ALT om bmw) at dei hadde hatt inne ein del E39 som hadde problem med servopumpa, så kan nok vere store sjansar for at det er denne som er i ferd med å gi seg...

• 1 month later...
Skrevet

Servoen fungerer 100% som den ska, men det er denne lyden da.. Kan det ha noe med feil/dårlig olje å gjøre? Kan lyden fjernes/dempes med en annen type olje.. Er den ømfintlig på at riktig oljetype brukes?

Har fylt på vanlig Dextron II Automatolje på den...

Skrevet

Hadde samme "lyd" problem i min e46 328ci det viste seg å være dynamoen som var defekt.. Sjekk enkelt med ett skrugjern mot øret ned til dynamoen.. det forsterker lyden hvis det er det samme....

Skrevet
Servoen fungerer 100% som den ska, men det er denne lyden da.. Kan det ha noe med feil/dårlig olje å gjøre? Kan lyden fjernes/dempes med en annen type olje.. Er den ømfintlig på at riktig oljetype brukes?

Pleier å vere ganske ømfintleg på oljetype ja. Kva type du skal ha veit eg derimot ikkje...

Skrevet

Pleier å vere ganske ømfintleg på oljetype ja. Kva type du skal ha veit eg derimot ikkje...

Det er vel vanligvis merket (på beholderen) med hvilken olje som skal på.. Orangefarget klistremerke indikerer Dextron og grønn indikerer CHF-olje. Mer specs står også på samme lapp.

Skrevet

Ser at du skriver at du har lokalisert lyden til servopumpa, men jeg hadde en slik type lyd fra klimakompressoren.

Denne lyden forsvant når jeg fikk igang vifta til klimaanlegget igjen..

Har du fått igang denne vifta? Tror kompressoren må jobbe under høyere trykk når den vifta ikke går.. Min ble stille etterpå iallfall..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...