? Skrevet Juni 1, 2006 Share Skrevet Juni 1, 2006 beklager hvis dette er feilpostet, men prøver her først. som topic. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SteffenM2 Skrevet Juni 1, 2006 Share Skrevet Juni 1, 2006 Blir vel 95, men tror ikke det er rare forskjellen, bare noe jeg tror, siden er det ikke mindere bly(?) i det? Eller er jeg på bær tur? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///MoePower Skrevet Juni 1, 2006 Share Skrevet Juni 1, 2006 Skal man kjøre med 98 bensin må man kjøre med litt fortenning.. Så jeg vil si at 95 tenner lettere.. (det er i allefall det some r logisk med tanke på t man "må" kjøre med fortenning når man bruker 98 bensin) 98 har som du sikkert vet høyere oktantall enn 95.. 98 tenner senere (tror jeg) men gir mere effekt enn 95 hvis man kjører med litt fortenning.. Mulig jeg også er på bærtur ¨nå.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
? Skrevet Juni 1, 2006 Forfatter Share Skrevet Juni 1, 2006 men hvis vi tar og tenker på fly bensin da, den har oktan på 101 til 110, og det er jo nesten 50% parafin tror jeg, da blir vel 95 mere lettanntennlig? edit: jeg kom til og tenke på en ting, hvis man fyller på 95 bensin på en bil som er laget for 98bensin får man somregel tenningsbank, og da tenner bensinen lettere/ for tidlig. er dette rett? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
binlarsen Skrevet Juni 1, 2006 Share Skrevet Juni 1, 2006 Oktan er jo egenskapen til å motstå selvantenning. Høy komp trenger høy oktan. Mye fortenning gir mye power, da trenger du høy oktan. Bly er for å kjøle ventiler tror jeg. ingenting med antenning å gjøre. Ikke no stresså kjøre høyoktan på lavkompmotor. Værre motsatt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
? Skrevet Juni 1, 2006 Forfatter Share Skrevet Juni 1, 2006 Ikke no stresså kjøre høyoktan på lavkompmotor. Værre motsatt det er fordi da vil bensinen selv antenne ? pga at oktanen er for lav, og kompen er for høy. hvis ikke dette ble rot da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aloebiz.net Skrevet Juni 1, 2006 Share Skrevet Juni 1, 2006 Det er ikke bly i dagens bensin.. En grunn til at det heter blyfri Blyet smørte de gamle motorene. Nå må man bruke blyerstatning på (GAMLE!!) biler som trenger det. Bly ødelegger katalysatoren på biler som har det... I tillegg er det veldig skadelig for miljøet.. Det er derfor det ikke brukes lenger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet Juni 1, 2006 Share Skrevet Juni 1, 2006 biler i dag er jo laget for 92-98.. det er i alle fall det som står i instruksjonsboken... på Mini Cooper i alle fall... hehe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå