Gå til innhold

Motor i min bil


 Share

Anbefalte innlegg

Meine du då den tot pris for heile greiene, eller berre at motoren må ha ein max pris på 10 000?

Motoren bør ikke koste mer enn +-10.000,- i innkjøp. Altså med ledningsnett, hjerne osv. da.

Blir ikke noen modifiseringer av motoren enda, tenkte bare om dere hadde noen ideer om hva som ville være et godt objekt å døtte nedi bilen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs litt hva du er ute etter egentlig..

M20B25 er veldig greie på delepriser og tuningdeler.

M50B25 er også en kurrant motor, men ikke så stor deletilgang.

M30B35/B28 er også et godt alternativ. Masse hk og Nm orginalt.

Godkjenning evt må også tas i betrakning. Der er ihvertfall M20B25 temmelig grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den er jo grådig tung og svær da..?

Drømmer litt om M20B25 og overhale den, balansere (evnt. slipe) veiva, vekte stempler og råder, sveise vannkanaler, kjøpe billettfreste ventilløftere, kvass kamaksel, og flytte turtallsperra til rundt 8000 rpm.. Må jo bli en morsom motor?

Hvordan er det å gjøre det samme med M30B35? Flytte den langt bakover da såklart... Vil den takle 8000 varv?

Har M30 lange slag eller stor borring?

Hva er vekt forskjellen på M20 og M30?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke M30B35 er ikke noe motor du har noe veldig igjen for turtallet på. Den drar såpass bra langt nede at jeg tviler sterkt på at det er noe vits å dra den til 8000. Den har heller ikke det der "kicket" M20 har fra 4000-4500 rpm, så den er ikke like moro å dra ut på turtallet..

Når det gjelder vekt:

M20:

Motor: 119,0 kg

Svinghjul: 8,4 kg

Innsug: 7,1 kg

Eksosmanifold: 5,4 kg

Totalt: 139,9 kg

M30:

Motor: 137 kg

Svinghjul: 10 kg

Innsug: 6,7 kg

Eksosmanifold: 6 kg

Totalt: 159,7 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. Har M30B35'en veldig lange slag da, siden det er så momentsterk på bunnen?

Hvis man da bygger den med balansert bunndel og letta svinghjul kanskje og en topp som tåler det vil den vel varve friskt? eller..?

I den gamle BMW 3,0 CSL var det vel M30 motor? Den varva opptil 8500 rpm.. Lysten på turtallsvillig sekser som dere kanskje skjønner :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den motoren var jo veldig fin da, men i og med at den sitter i M1 koster den nok litt gryn ja.. Heller mye mot M30B35 nå gitt.

Noen som har liste over ting som må gjøres for å nedi den i en E30?

Har den Motronic? Mye klubb og babb med motorkontakten for at den skal passe i en 318 med l-jetronic orginalt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidlige modeller av M30 hadde l-jetronic hvis jeg ikke husker helt feil. Motronic kom først litt senere på 80-tallet. Sier ikke dette helt sikkert..

Dersom de tidligere modellene hadde L-jetronic vil en slik motor være bolt-on med ledningsnett i bilen min da.. Men Motronic er litt bedre for å bygge videre med et evnt. datasprut da, i og med at triggerskive er på plass f. eks.

Kan ikke være så grulig vrient å koble opp en motronic motor i en L-jetronic bil vel? Noen som har gjort det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...