Gå til innhold

Tomgangsforbruk M52


mbrothe
 Share

Anbefalte innlegg

Hvis det er forbruksmålern du tenker på så måler jo den liter per mil og dermed blir jo forbruket uendelig stort når bilen ikke beveger på seg.

Hmm.. økometeret står jo på maks.. Det jeg lurer på er hvor mye bilen bruker når den står iro.. Må vel måle det i liter pr time da :roll:

Men det er kansje ingen som har tenk over dette før :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er forbruksmålern du tenker på så måler jo den liter per mil og dermed blir jo forbruket uendelig stort når bilen ikke beveger på seg.

Hmm.. økometeret står jo på maks.. Det jeg lurer på er hvor mye bilen bruker når den står iro.. Må vel måle det i liter pr time da :roll:

Men det er kansje ingen som har tenk over dette før :?

Det motoren bruker i timen, er nok meget liten, pga motoren ikke har noen variert motstand som bakker,svinger osv. Økometeret måler jo ikke det da, og står i null.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det motoren bruker i timen, er nok meget liten, pga motoren ikke har noen variert motstand som bakker,svinger osv. Økometeret måler jo ikke det da, og står i null.

Hos meg går økometeret opp i maks med en gang jeg starter motoren, altså viser det over tre liter pr mil. Det er jo ikke interessangt i denne sammenhengen siden bilen står stille.. Jeg ønsker bare å vite hvor mye mindre jeg har på tanken etter at bilen har stått å gått en halvtime eller lignende. Sjønner du hva jeg mener? Hvor mye koster det meg å ha bilen gående på tomgang :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt, og det er også min erfaring at biler bruker ganske mye bensin på tomgang. Min gamle riskoker brukte ca 4 liter i timen, det samme som på pen langkjøring (80 km\t). Dette var en 1.3 liters motor, en 2 liter bruker sikkert 5-6 liter per time.

Usikker på hvorfor de bruker så mye, men jeg vil tippe det har men å gjøre at forbrenningen er mest effektiv på litt høyere turtall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interesangt spørsmål :!:

Dette har jeg tenkt mye på som gamel råner.

Har bedrevet med mye tomgangskjøring.... :oops:

Burde egentlig vært timeteller i de bilene jeg hadde i min "ville ungdom" og ikke kilometerteller, men men.

Har diskutert dette temaet og vi kom frem til at bilen uanstt ikke kunne bruke mer enn den gjør når du kjører med jevn fart. Da må jo motoren flytte på bilen og jobbe mot rullemotstand og luftmotstand samtidig som den "driver seg selv". Vår uvitenskapelig konklusjon ble da at den ihvertfall mått bruke mindre enn laveste snittforbruket registrert på bilen. I dette tilfellet var det 0,63 på en tank (325tds). Dette var med en snitthastighet på 60 km/t Dvs 6 mil på en time = 3,78 liter.

Altså ble konklusjonen at vi ihvertfall ikke brukte mer enn 3,78 liter i timen.

Dette er helt uten noe vitenskapelige fakta og bare tatt helt ut av luften, bare sånn at det er sakt.... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, dersom du går rundt og bekymrer deg for dette i det daglige, har du antagelig ikke råd til bil i utgangspunktet... :)

Men vil tro enkleste måten å finne det ut på er å fylle opp tanken, la den stå på tomgang en liten halvtime for så å fylle opp tanken igjen.... Lykke til :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sende en mail til BMW Norge, og fikk følgende svar:

----------------------------------------------------------------------

Hei,

Det finnes ingen data på kun tomgang, dessuten så er det ikke lov å la

motoren gå på tomgang.

Generelt bensinforbruk f.eks. Bykjøring, langkjøring, snitt forbruk står i

bilens instruksjonsbok.

Ha en fin dag.

----------------------------------------------------------------------

"dessuten så er det ikke lov å la motoren gå på tomgang"

Finnes det faktisk en lov mot dette også?? :shock::twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører man 100 km/t og bruker 0.7 l/mil har man et timeforbruk på bare 7 liter. Da kan den ikke bruke 4-6 liter på tomgang, det sier seg selv. Tipper at rundt literen som er ble nevnt av en her er ganske nær sannheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare teste selv? Du har vel en time eller en halvtime å prøve på? Da får du ganske nøyaktig tall for din egen motor, og ikke en annen sin.

Er ingen vits å gjette ihvertfall, eller å regne ut på bakgrunn av liter pr mil slik som noen prøver... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...