Gå til innhold

Bytte hjullager E30.


aavar
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en E30 som jeg tror har et totalt most hjullager på ett av hjulene.

Den lager sånn flydur når jeg kommer opp i fart. Duren avhenger ikke av turtall. Hvordan kan jeg sjekke hvilket som et gåent?

Og hvordan skiftes dette?

Hadde akkurat bilen inne for å skifte en liten pakning til vannet, det kosta meg 1500kr så jeg er lite interresert i å skifte det på verksted.

Er det noen som kan gi meg en grundig howto?

PS: Trenger jeg noe spesielt verktøy for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo jekke opp bilen og snurre på hjula.. så finner du lageret som er gåent..

klarer fint og skifte lager uten spesialverktøy..

lager bak:

Løsne sentermutter for drivaksling

jekke opp bilen:) ta av drivaksling

av med calliper, bremseskive

ta av spindel

ta av segering

press eller slå ut lageret

Forran:

Løsne sentermutter

ta av caliper og skive

lageret kan nå trekkes av eller det detter av:)

sikkert glemt noe her.. passe på abs sensoren hvis du har.. de er dyre..

Det beste du gjør er vel og kjøpe en haynes bok.. der står det meste

veldig godt forklart.. finnes blandt annet på biltema..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navet bak er ofte litt vrient å få av. Da må du til med tersen og slå å hamre løs. Blir sikkert en del banning og ergelse, ble ihvertfall det når jeg byttet navet. Er det ikke sånn at dersom du kjører i en venstresving og hører lyden da, så er det høyre hjullager som er gåent?? :-k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg nesten enda mindre da... men jeg skal se om jeg får tak i en bok i morra, sa da blir det nok enklere. Hvilken lyd er det jeg skal høre når jeg jekker opp bilen og snur forresten? Ingen av hjulene virket løse (vinglete), men bak så var det en slags skrapelyd (veldig svak) og på det ene framme fikk jeg en singlelyd... noen som har noe tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var egentlig det jeg tenkte... Men bak var det litt verre... Men hvordan er det man skal høre om det er gåent? hjula virka faste og fine... men det var som sagt en liten lyd når jeg skrudde de noen cm fram og tilbake...

PS: Har enda ikke fått tips om type...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du en skikkelig flydur når du kjører, og hvis det er et hjullager, da skulle du merket det fint når du jekker opp bilen og snurrer på hjulet.. men du burde jo hørt hvor det kommer fra.. fremme eller bak..?

Lager på biltema er ok.. har kjøpt lager der jeg.. og fikk skf lager i pakken:) hvis du må bytte lager bak.. så må du belage deg på litt jobb.. hvis du ikke har noe utstyr..

har sendt deg en pm.. dama maser så .......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte 4 nye lager på Biltema, og funka helt topp til E30-en...

Løft opp hjulene, og prøv istedenfor å snurre, å ta godt i, og sjekke om det er slark... Hadde en sinnsyk romling i min E30, og det ene bakhjulslageret var heeeelt smasha! Var faenmeg slark på sikkert flere cm. Skal ikke kjenne noe slark når du prøver å røske i dem.

Når du skal sjekke fremme, husk å ta tak oppe og nede for å sjekke slark, blir liksom "litt" feil å ta tak i sidene der... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager hvis folk blir litt irriterte på at jeg spør masse før jeg setter igang, men jeg har fremdeles (minst) ett spørsmål.

Er det veldig ulogisk at det er framme det er gåent når jeg hører lyden bak? (er jo ofte vanskelig å lokalisere sånnt)

Tusen takk for masse bra svar forresten! (Det gjelder hele forumet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...