Gå til innhold

wastegate/boostcontrol?


325ixturbo
 Share

Anbefalte innlegg

hei jeg skal montere boost control på min bil. hva er forskjellen mellom og justere trykket på wastegaten og med boost controll? er det slik at du kan justere staget på et hvis trykk og bruke boosten til det trykket du har satt den til og til null eller er det det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer an på hva du vil ha som "standard" trykk da. Vitsen med bosst controller, sett fra min side er jo at du kan kjøre med to forskjellige trykk. Et for til/fra butikk bruk (f.eks 0,5 bar satt på wastegate) og justere opp til det motoren tåler når du skal kjøre på bane el. (f.eks. 1 bar, satt med boostcontroller)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første,en boostcontrol er ikke bare for å justere trykket.

Den er til hjelp for f.eks wastegates som ikke klarer å holde spjellet åpent over 0.6kg.

Mange forskjellige typer "boostcontrol" i denne verden.

En slik turbo smart ventil,og tilsvarende er kun en bløde ventil,den slipper ut trykket eller struper det til WG så den åpner først vedhøyere trykk,da kan du like greit sette på en kuleventil fra wc eller noe.

Skal det være noe poeng med en slik må det først åpne ved innstillt trykk.

En vanlig bløde ventil åpner sakte men sikkert WG inntil maks trykk er oppnådd og blir stabil der.

En boostcontroll slik jeg ser den skal ikke åpne sakte men sikkert,men skal holde på trykket inntil innjustert trykk er der-også skal den slippe igjennom til wg som igjen åpner seg.

Min gjør dette siste,det fungerer meget bra.

Den kan man også bruke på orginal trykk-men responsen forbedres betraktelig.

Denne heter Turbo XS high performance boostcontroll.

En slik turbosmart "boostcontrol" gjør ikke dette jeg forklarte f.eks og jeg kaller det heller en bløde ventil.

Fungerer utmerket den også for all del med justering av trykket,men ikke på samme måte.

Og det gjelder å finne en gylden middelvei mellom WG og controllen.

Er den for hardt stillt inn kan du få veldig peak ved maks dreiemoment og den vil flate ut mot toppregisteret.. veldig kult,men ikke for drivverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok tenkte på en slik boost controler som kimmit har til 650.- får ikke til å legge inn bilde jeg. men boost controllen den struper jo bare vakumen til wastegaten hvorfor må de sammkjøres finjusteres mot hverandre da? trodde boostn lurte wastegaten jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å forklare dette her,men er wastegaten for stram i forhold til BC så vil den peake en del,dvs den overlader inntil en kommer litt opp i turtall og den vil kanskje bli stabil.

Er boostcontroll for slakk i forhold til WG så vil du få riktig trykk på lave turtall men den vil flate ut på turtallet.

Skal du kjøpe en slik bløde ventil til 650 kr.

Du kan jo likegreit lage en med en plastikk T muffe.

Bare kutte av den ene stussen og gjenge inn en skrue inn der så den struper flowen og ha slange i hver ende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...